Annonce
Læserbrev

Der er en forældet, teoretisk tankegang bag alkoholbehandling

Så længe den ekstremt store forskel på "genetisk afhængighed" og "social indtagelse" ikke anerkendes, og de skæbnesvangre genstandsanbefalinger ikke "begraves", så længe vil de i hundredtusindvis af barske børne- og familietragedier fortsætte.

Læserbrev: Alkoholafhængighed blev anerkendt som en sygdom i USA i 1956 og af WHO midt i 1970'erne.

Der er ekstrem stor forskel på "genetisk afhængighed" og "social indtagelse".

Sygdommen er genetisk arvelig.

I 1975 var behandlingen på A-Ambulatorierne til mennesker med alkoholafhængighed, at de skulle tage antabus i to-tre måneder. Så ville de kunne drikke "socialt og kontrolleret".

Her 45 år senere ligner behandlingen den samme som i 1975.

Mange behandlere bruger stadig de socialpsykologiske forståelsestanker, der ikke virker på "genetisk afhængige".

Det er en forældet, teoretisk tankegang.

Denne behandlingsform er livsfarlig for denne gruppe, der bør søge de tanker, der anbefaler at stoppe helt med at drikke alkohol.

Det er altid den første genstand, der er den farligste. Ikke nummer 2, 7, 14 eller 21. Alkohol dræber. Det gør et alkostop ikke.

Så længe den ekstremt store forskel på "genetisk afhængighed" og "social indtagelse" ikke anerkendes, og de skæbnesvangre genstandsanbefalinger ikke "begraves", så længe vil de i hundredtusindvis af barske børne- og familietragedier fortsætte.

Uofficielt er samfundsudgifterne til alle alkoholens forfærdelige skader 20-30 mia. kr. om året. Uofficielt nærmer alkoholdødsfaldene sig 15.000 mennesker om året.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Det er ikke småpenge, der går tabt, når danskerne holder i kø og venter på en ny infrastrukturplan

Læserbrev: Bilisterne holder i kø på de danske veje. Alligevel har regeringen parkeret planerne om en ny infrastrukturplan. Den tidligere VLAK-regering og Dansk Folkeparti havde ellers indgået en aftale om at investere over 110 mia. kr. i infrastruktur. En investering, der skulle sikre vækst og mindre spildtid i trafikken i hele landet. Inden Socialdemokratiet overtog regeringsmagten, fremsatte de en infrastrukturplan, der havde store ligheder med vores. Men nu vil regeringen hverken fortælle, hvilken dag, måned eller sågar hvilket år de indkalder til forhandlinger om en ny infrastrukturplan. Det er bekymrende og kritisabelt. Det er ikke småpenge, der går tabt, når danskerne holder i kø og venter på en ny infrastrukturplan. Trængslen medfører et samfundsøkonomisk tab på over 20 mia. kr. om året. 20 mia. kr., der for eksempel kunne være brugt på kernevelfærd og grøn omstilling. Når regeringen vil starte forfra med at forhandle en ny aftale, skyldes det blandt andet, at de vil gennemføre dyre og unødvendige togfonds-projekter. Hver gang Socialdemokratiet vil bruge én krone på jernbaner, har de én mindre krone til vejprojekter. Så når transportministeren vil bygge en ny, dyr togbro over Vejle Fjord, er der fem mia. kr. mindre til eksempelvis en styrkelse af vejnettet omkring Vejlefjordbroen, en midtjysk motorvej eller en udvidelse af E45 fra Vejle til Skanderborg. I Venstre kæmper vi for, at der hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger, så vi får løst de massive trængselsudfordringer og skabt et mere velstående samfund.

Danmark For abonnenter

Hun blev mishandlet og indespærret: - Jeg ville stikke af, men jeg kunne ikke

Annonce