Annonce
Debat

Debat: Styrk de almene boligområder og værdierne bag dem

Ghetto: Krav og trusler om frasalg og nedrivninger af almene boliger muliggjort af tvangsflytninger skyldes den foregående regerings ønske om at bekæmpe fordomsskabte fantasifostre som ghettoer og parallelsamfund. Den form for boligpolitik er fulgt op af den nuværende regerings ønske om at bruge de samme metoder, men nu til at skabe blandet by.

Selv om ghetto- og parallelsamfundspolitik ændres til at fremme en målsætning om blandet by, bygger politikken stadig på at undergrave almene boligområder og at svække den almene boligsektor til fordel for ejerboligformer og boligspekulation. Selv om der er sat kvalificerede spørgsmålstegn ved udsigten til at opnå blanding med reelt indhold ved privatisering af eksisterende almene boliger.

Bevar almene boliger. Uden at være båret af fordomme af tvivlsom oprindelse om almene boligområder ville ghetto- og parallelsamfundskriterier ikke kunne bære tvangsflytninger eller skabe accept af at nedlægge almene boliger.

Og byg i stedet blandet by ved kontaktmuligheder på tværs af eksisterende boligområder. Omlæg infrastruktur og grænseområder mellem eksisterende almene og private boligområder med henblik på kontakter på tværs. Som det allerede sker i forbindelse med renoveringsprojekter af almene boligområders udearealer.

Drop tiltag, som til forveksling ligner politisk forsøg på at lade den almene boligsektor og dens beboere undgælde for virkninger af en utilstrækkelig velfærdspolitik, som skjules under vildledende statistiske analyser og overdøves af fordomme om almene boligområder.

Styrk i stedet den almene boligsektor og dens værdier i en ’blandet by’-politik, som nedbryder fordomme og genskaber respekt for den almene boligsektors værdigrundlag med fællesskab og socialt ansvar. Og som i respekt for spekulationsfri boligøkonomi anerkender den almene boligsektors betydning som økonomisk modvægt til en truende ny ejerboligboble og til en voksende ejendomsspekulation med mere økonomisk uligevægt til følge.

Annonce
Ole Nørgaard Madsen
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens

Ny café slår dørene op i Horsens

Læserbrev

Et elektrisk løbehjul er ikke legetøj

Læserbrev: Det’ sørme, det’ sandt - december! En tid for brunkager, Lucia-optog og ikke mindst julegaveindkøb. Vi giver gaverne med de bedste intentioner, men der er alligevel grund til at tygge en ekstra gang på småkagen, før vi trykker "køb" på hjemmesiden eller kører dankortet gennem maskinen nede i butikken. Det gælder særligt for en type af særdeles populære gaver. Et bredt flertal i Folketinget besluttede sidste år, at det fra 17. januar 2019 skulle være muligt at køre på elektriske løbehjul på cykelstierne. Det er en forsøgsordning, som mange har taget til sig, og mange børn ønsker sig brændende at komme lidt hurtigere til skole eller fritidsinteresser. Det elektriske løbehjul er et alternativt transporttilbud, som vi følger med stor opmærksomhed fra politisk side; netop fordi det fortsat er en forsøgsordning, som vi skal evaluere efter nytår. Forsøgsordningen har nu varet i knap et år, men jeg oplever, at der stadig er stor usikkerhed om reglerne for brugen af elektriske løbehjul. Føreren af det elektriske løbehjul skal køre på cykelstien - ikke på fortovet eller imod kørselsretningen på kørebanen, som nogle brugere åbenbart tror. Der må kun være én bruger på et løbehjul, og nej, man må selvfølgelig heller ikke køre i spirituspåvirket tilstand. Det gælder for alle vores transportmidler, og derfor er løbehjulet ingen undtagelse. Det fører mig til reglen, som man særligt i julegavesæsonen skal have for øje: Føreren af det elektriske løbehjul skal være fyldt 15 år. Hvis man ikke er 15 år, må man kun køre på det elektriske løbehjul, hvis en voksen ledsager overvåger kørslen. Hvis man ikke har en voksen med, er det kun tilladt at køre på særligt skiltede lege- og opholdsområder; og vel at mærke fortsat kun med en enkelt bruger på løbehjulet ad gangen. Som forælder, bedsteforælder eller søskende vil man gerne glæde sine nærmeste og give dem det, de ønsker sig, men hvis det i dette tilfælde er et elektrisk løbehjul, der skal bruges til at køre i skole, så gør man klogt i at foreslå alternative julegaver, for det er som nævnt ikke tilladt at køre alene på offentlig vej, før man er fyldt 15 år. Vi afventer fortsat Færdselsstyrelsens evaluering af forsøgsordningen for elektriske løbehjul, som lander på mit bord i det nye år. Jeg vil derfor vente med at udtale mig om, hvordan reglerne for de elektriske løbehjul ser ud i 2020 og fremefter, men én ting er sikker: Jeg vil ikke lempe lovgivningen, når det kommer til aldersgrænsen. Et elektrisk løbehjul er ikke et legetøj. Det er et motoriseret transportmiddel, som man skal have en vis alder for at kunne håndtere. Jeg håber derfor, at man tænker sig om en ekstra gang, inden man pakker et elektrisk løbehjul ind til husets yngste beboere.

Annonce