Annonce
Debat

Debat: Ny varm luft fra Hærvejskomiteen

Henrik Rask
Annonce

Debat: Næppe er 2021 fløjtet i gang førend Hærvejskomiteen (HK) atter er i medierne med store mængder varm luft. Denne gang er det annoncekampagnen ”Ny luft til Jyllandskorridoren”, der skal puste Hærvejsmotorvejen op til et samfundsgode.

Stilen er der for så vidt intet nyt i. Annoncen (og den tilhørende pjece) er svøbt i grønne farver, selvom Hærvejsmotorvejen er garant for øget CO2-udledning og massiv støjforurening - og klicheerne står i kø, mens fakta er en by i Rusland.

Som så ofte før set undlader HK behændigt at nævne, at Vejdirektoratet (VD) kun har VVM-undersøgt strækningen Haderslev-Give, mens strækningen Give-Hobro kun er lempeligt vurderet. Det får derfor et manipulerende skær, når HK ufortrødent anfører ”Vejdirektoratet har analyseret projektet grundigt igennem 2 år, og givet en saglig og meget klar indstilling til gennemførelsen”. Læseren efterlades således med forståelsen, at VD har lavet grundige undersøgelser af HELE strækningen. Manipulation eller misinformation?

I virkeligheden hytter VD blot sin egen eksistensberettigelse i deres indstilling af Øst 1 som linjeføring for strækningen Haderslev-Give. Øst 1 er den eneste af de 6 VVM-undersøgte linjeføringer, der på papiret giver et samfundsøkonomisk overskud (nettonutidsværdi 234 mio. kroner). VD kan selvsagt ikke pege på linjeføringer, som de selv har beregnet underskudsgivende.

Desværre er VVM-redegørelsen fyldt med usikkerheder, fejl, mangler og varm luft, hvilket jeg i en række læserbreve har belyst i detaljer. Korrigeret herfor giver alle 6 linjeføringer Haderslev-Give massive samfundsøkonomiske underskud. Det samme må vurderes at gælde ved en fuld udbygning til Hobro.

Langt mere overraskende er det at se, at velrenommerede virksomheder deltager i kampagnen med så tynde argumenter. Virksomheder, der for de flestes vedkommende smykker sig med FNs verdensmål, og giver den fuld gas med bæredygtighed, klimahensyn, CO2 reduktion etc. Økonomisk robuste virksomheder, der har leveret flotte overskud, for fleres vedkommende igennem årtier – uden motorvej! Og som næppe heller kommer til at lide nogen nød, så langt øjet rækker – uden motorvej!

Men al lyrikken om grøn omstilling og bæredygtighed glider nu i baggrunden. I stedet oplyses man om, hvor hårdt plaget disse virksomheder er med den jyske infrastruktur. Man må forstå, at Hærvejsmotorvejen vil afhjælpe trængslen på E45 og lette adgangen til arbejdskraft.

At VDs analyse af E45-aflastningen afhængigt af delstrækning kun udviser umærkelige 2-9 biler i et gennemsnitligt minut er virksomhederne næppe vidende om. Det må konstateres, at E45-aflastning som et af de to hidtidige hovedargumenter for Hærvejsmotorvejen er uden bund i den fremtidige virkelighed. Og så glemmer virksomhederne komfortabelt også, at de nødvendige E45-udvidelser er under planlægning og nært forestående.

Men drømmene om større mobilitet i arbejdsstyrken og deraf følgende vækst er interessante. En ny motorvej får næppe danskerne til at føde flere børn, selvom Dansk Metal fremhæver, at mindre trængsel giver mere tid til familien! Ergo må de arbejdskraft-hungrende midtjyske virksomheder forestille sig at hente arbejdskraften hos andre danske virksomheder - og det bliver Danmark jo ikke rigere af.

Endelig hæfter jeg mig ved, at bl.a. alle Billunds store virksomheder inkl. Billund Lufthavn ikke medvirker i annoncekampagnen. Jeg håber, at det skyldes, at de klogeligt har analyseret sig frem til, at man ikke med troværdigheden i behold kan profilere sig som en samfundsansvarlig og bæredygtig virksomhed – og samtidig agere politisk ved at lægge stort efterspørgselspres på en motorvej, der faktuelt gør skade på samfundsøkonomien, naturen, miljøet og klimaet o.m.m.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Horsens

Lokal meningsmåling: S udbygger føringen - to nye partier er på vej ind i Horsens Byråd

Annonce