Annonce
Debat

Debat: Ghetto-indsats handler om mere end beton

"Så farvel Nørrebro. Farvel bydel med mere kriminalitet end i resten af København… Hvor der ikke kun er bander, men også børnebander… før jeg flyttede til Nørrebro, troede jeg på, at dårlig integration kunne fikses med social inklusion og en pænere tone i debatten. Det gør jeg ikke længere".

Sådan skrev Anne Sophia Hermansen på sin blog i Berlingske i 2016, da hun havde fået nok af Nørrebro. Det var mange - venstreorienterede – debattører og politikere ganske fortørnede over, at hun kunne finde på at skrive.

Inger Støjberg mærkede også forargelsen da hun – i et Facebookopslag - skrev om en gruppe indvandrerdrenges opførsel i en biograf, hvor de sparkede på stolene, larmede og generede gennem hele filmen. Hvorfor blande drengenes etniske baggrund ind i historien? Lød det i mange kommentarer.

Og så skete det i juledagene, at Københavns Politi måtte rykke talstærkt ud til Nørrebro, fordi en gruppe unge – med indvandrerbaggrund – fuldstændig hensynsløst skød fyrværkeri mod fodgængere og biler. Igen var der mange, som var fremme med undskyldningerne om, at det jo bare var almindelige drengestreger. Ubetænksomme unge, der keder sig ses jo alle vegne, som én skrev.

Hver eneste gang, der er en debat om utilpassede indvandrerdrenge, så er der straks en flok – velmenende og naive – debattører, som advarer mod generalisering og stempling og har nok så travlt med at tale udenom. Det er jeg ærlig talt træt af!

Selvfølgelig er det ikke hverken et etnisk, religiøst eller integrationsmæssigt problem hver eneste gang en ung med indvandrerbaggrund laver noget møg. Deri er jeg helt enig.

Men de her sager, hvor grupper af unge laver ballade, det tegner et mønster af nogle dårligt integrerede unge, som på baggrund af kulturen i familierne er blevet utilpassede i forhold til samfundet. Og så længe vi har berøringsangst i forhold til at tale om dét som et problem, så kan vi aldrig få gjort noget ved parallelsamfund og de følgevirkninger som sådan nogen giver.

Integrationen har slået fejl i mange år, fordi vi har ignoreret tydelige problemer. Nu er det på tide at rette op på fejlene.

Rapporter fra Danmarks Statistik viser, at hvis dine forældre er født i Somalia, Syrien, Marokko eller Libanon, er der en markant større risiko for, at du er kriminel, end hvis din mor og far er født på Samsø eller i Svendborg. Efterkommere af indvandrere fra ikke-vestlige lande i både 2. og 3. generation slår stadig ud i kriminalitets-statistikken.

Bosætning i ghettoer, hvor der eksisterer andre normer og værdier end i resten af samfundet er en væsentlig faktor. De unge som vokser op hér får en helt anden opvækst end andre unge. Og parallelsamfundets normer påvirker deres adfærd.

Ghettoplanen er et godt første skridt mod en løsning af problemerne. Metoderne er nok skrappe, men de er nødvendige. Ghettoindsatsen handler meget mere end beton og renovering. De fysiske forandringer løser selvfølgelig ikke alene problemerne. Det er også nødvendigt med andre tiltag, der fjerne roden til problemerne, men det er heldigvis også en del af pakken.

Annonce
Roya Moore
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Når lærerne må holde fri - så må børnene vel også?

Avisen har de seneste dage skrevet om tendensen til, at forældre tager deres børn ud af skolerne uden for de normale ferieperioder. Det er et forkert signal, mener både politikere og skoleledere. Det er bedst, når alle i skole. Det kan ingen være i tvivl om, men det gælder så sandelig også lærerne, for ingen taler om, at det selvfølgelig også går ud over kvaliteten i undervisningen og styrken i fællesskabet, når læreren holder fri. Lad os slå fast med det samme, at det er alle læreres ret at holde ferie uden for skolernes traditionelle ferie. Det siger deres overenskomst, så ingen skal skyde efter folkeskolelærere, når de en uge om året holder fri uden for de traditionelle ferieuger hen over skoleåret. Men det betyder også, at det klinger en anelse hult, når skoleledere og politikere taler om det forkerte i, at børnene tages ud af undervisningen, når de ansatte har muligheden for at gøre det samme. Det kommer til at lyde som mig selv, når børneopdragelsen har været til diskussionen derhjemme, og jeg har trukket trumfkortet og slået fast, at de skal gøre, som jeg siger, og ikke som jeg selv gør..... Det var noget andet i gamle dage, vil nogle nok mene, men dengang måtte lærerne heller ikke holde fri ud over de almindelige ferieuger. Dengang gav det god mening at slå fast, at eleverne ikke bare kunne få fri uden særlig grund. Nu er tiden en anden, og selv om det går ud over fællesskabet og kvaliteten i undervisningen, når enten elever eller lærere mangler, så er det sådan, virkeligheden ser ud. Vi må alle bestræbe os på at holde fraværet på et minimum og gøre det så attraktivt at gå i skole, at der skal noget ekstraordinært til, hvis man vil gå glip af en uges undervisning. Det er en kamp, vi alle kan bidrage positivt til at vinde. Kampen for at undgå fravær er desværre tabt.

Annonce