Annonce
Debat

Debat: 250 millioner i kompensation - nu kan de nye kampfly komme i luften

Støj: Danmark skal have nye kampfly. I en tid hvor truslerne mod Danmark er mere alvorlige og komplekse end tidligere, er det væsentligt, at vi kan passe på vores samfund.

I dag flyver F-16 kampfly fra flyvestation Skrydstrup. De flyver cirka to gange dagligt i hverdagene. De flyver for at træne. For at beskytte Danmark. Når vi modtager de første nye kampfly, F-35, fra 2023 vil de flyve på samme vis. Men de vil larme mere end de nuværende.

Det er vigtigt for mig, at Forsvaret er gode naboer. Derfor har jeg siden, jeg satte mig i forsvarsministerstolen i sommer arbejdet intenst på at finde en model, så de borgere, der kommer til at opleve den mere støj, bliver behandlet fair. Selvsagt kommer vi ikke til at opkøbe hele Sønderjylland. Og der vil altid skulle slås streger på et kort. Hvor nogen vil opleve at stå på den forkerte side af stregen.

Derfor gør jeg mig heller ikke forhåbninger om, at ingen ytrer utilfredshed. Men med den støjkompensationsmodel et bredt flertal af Folketingets partier nu har aftalt, hjælper vi over 1.600 boliger. De, der bor tæt på flyvestationen og kommer til at opleve mest støj, tilbydes opkøb, støjsikring eller penge til støjsikring. De, der bor længere væk fra støjen, får tilbudt støjsikring eller penge til støjsikring. Hertil kommer, at vi har flyttet det anlæg, der skal betjene flyene, så det generer borgerne mindst muligt.

Mange i området har talt om, hvordan de har håndteret støjproblemerne i Norge. Den danske model følger den norske - og går endda på en række områder også længere.

En fair model skal være rimelig over for de borgere, der bor i området - men også for resten af samfundet. Jeg synes, balancen er blevet god. Ikke mindst set i lyset af, at den model jeg overtog som minister fra den tidligere regering var på et meget beskedent beløb. Nu er den på hele 250 millioner.

Jeg glæder mig over, at vores kampfly også fremover kan lette og lande fra Skrydstrup. Til gavn for hele Danmarks tryghed.

Annonce
Trine Bramsen. Foto: Sugi Thiru
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Sjællænder taget for spritkørsel i Horsens

Læserbrev

Et elektrisk løbehjul er ikke legetøj

Læserbrev: Det’ sørme, det’ sandt - december! En tid for brunkager, Lucia-optog og ikke mindst julegaveindkøb. Vi giver gaverne med de bedste intentioner, men der er alligevel grund til at tygge en ekstra gang på småkagen, før vi trykker "køb" på hjemmesiden eller kører dankortet gennem maskinen nede i butikken. Det gælder særligt for en type af særdeles populære gaver. Et bredt flertal i Folketinget besluttede sidste år, at det fra 17. januar 2019 skulle være muligt at køre på elektriske løbehjul på cykelstierne. Det er en forsøgsordning, som mange har taget til sig, og mange børn ønsker sig brændende at komme lidt hurtigere til skole eller fritidsinteresser. Det elektriske løbehjul er et alternativt transporttilbud, som vi følger med stor opmærksomhed fra politisk side; netop fordi det fortsat er en forsøgsordning, som vi skal evaluere efter nytår. Forsøgsordningen har nu varet i knap et år, men jeg oplever, at der stadig er stor usikkerhed om reglerne for brugen af elektriske løbehjul. Føreren af det elektriske løbehjul skal køre på cykelstien - ikke på fortovet eller imod kørselsretningen på kørebanen, som nogle brugere åbenbart tror. Der må kun være én bruger på et løbehjul, og nej, man må selvfølgelig heller ikke køre i spirituspåvirket tilstand. Det gælder for alle vores transportmidler, og derfor er løbehjulet ingen undtagelse. Det fører mig til reglen, som man særligt i julegavesæsonen skal have for øje: Føreren af det elektriske løbehjul skal være fyldt 15 år. Hvis man ikke er 15 år, må man kun køre på det elektriske løbehjul, hvis en voksen ledsager overvåger kørslen. Hvis man ikke har en voksen med, er det kun tilladt at køre på særligt skiltede lege- og opholdsområder; og vel at mærke fortsat kun med en enkelt bruger på løbehjulet ad gangen. Som forælder, bedsteforælder eller søskende vil man gerne glæde sine nærmeste og give dem det, de ønsker sig, men hvis det i dette tilfælde er et elektrisk løbehjul, der skal bruges til at køre i skole, så gør man klogt i at foreslå alternative julegaver, for det er som nævnt ikke tilladt at køre alene på offentlig vej, før man er fyldt 15 år. Vi afventer fortsat Færdselsstyrelsens evaluering af forsøgsordningen for elektriske løbehjul, som lander på mit bord i det nye år. Jeg vil derfor vente med at udtale mig om, hvordan reglerne for de elektriske løbehjul ser ud i 2020 og fremefter, men én ting er sikker: Jeg vil ikke lempe lovgivningen, når det kommer til aldersgrænsen. Et elektrisk løbehjul er ikke et legetøj. Det er et motoriseret transportmiddel, som man skal have en vis alder for at kunne håndtere. Jeg håber derfor, at man tænker sig om en ekstra gang, inden man pakker et elektrisk løbehjul ind til husets yngste beboere.

Annonce