Annonce
Brædstrup

De første vejbump virkede ikke: Nu har fartplaget by fået nye

De nye pudebump i Grædstrup skal sænke farten for personbiler fart, samtidig med at lastbiler kan køre uhindret til glæde for chaufførernes arbejdsmiljø. Foto: Henrik Sandvad
Selvom landsbyen Grædstrup sidste år fik nye såkaldte pudebump til at reducere farten i byen, er der stadig blevet kørt for stærkt. Nu prøver Horsens Kommune med nogle nye og lidt større bump.
Annonce

Grædstrup: I oktober sidste år fik landsbyerne Davding og Grædstrup etableret såkaldte pudebump, der skulle sænke bilisternes fart igennem de to byer, men allerede i sidste uge blev de nye pudebump skrællet af i Grædstrup.

I stedet er der blevet etableret nogle nye og lidt større vejbump, og det er der ifølge konsulent i Horsens Kommune Morten  Fouli en god grund til.

- De pudebump, som var blevet etableret, var blevet dimensioneret lidt for lille i forhold til det, som var bestilt. Så pudebumpene havde ikke den effekt, de skulle have, siger Morten Fouli.

Omlægningen kommer, efter at borgere i Grædstrup har gjort kommunen opmærksom på, at personbiler stadig kunne køre hurtigt igennem de gamle pudebump, uden de havde nogen nævneværdig effekt på bilisternes hastighed igennem byen. Men det håber vejafdelingen i Horsens Kommune at få løst nu.

- For personbiler skal det gerne have en bedre effekt end før. Vi har valgt, at vi fortsætter med pudebumpene og ikke et bump over hele vejen. Det skyldes, at der kører mange lastbiler og busser igennem byen, og bump hele vejen over kan give gener for chaufførerne, fordi det kan give mange stød i ryggen. Så vi skal balancere imellem at få hastigheden ned og ikke ødelægge chaufførernes arbejdsmiljø. På den her måde håber vi, at vi tilgodeser alle, siger Morten Fouli.

Annonce

Høj fart gennem byen

De lokale beboere i Grædstrup har i de seneste tre år kæmpet for at få bilernes hastighed igennem landsbyen ned på Grædstrupvej og Løvetvej, fordi de frygter, at det ender med en alvorlig ulykke en dag.


De pudebump, som var blevet etableret, var blevet dimensioneret lidt for lille i forhold til det, som var bestilt. Så pudebumpene havde ikke den effekt, som de skulle have.

Morten Fouli, konsulent ved Horsens Kommune


I 2017 offentliggjorde Sydøstjyllands Politi resultaterne af en række fartkontroller i byen. Her blev der udstedt 300 fartbøder og 63 klip i kørekortet efter 94 måletimer.

Dengang blev de højeste hastigheder på Løvetvej målt til 72 km/t, mens den højest målte hastighed på Grædstrupvej var på hele 92 km/t.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens

HFS rystede topholdet

Livsstil

Piloten landede som præst

Annonce