Annonce
Rejser

Danskere klager mest over hoteller

Enten har rejsebureauerne problemer med at oplyse korrekt om blandt andet faciliteter og støjproblemer på hotellerne, eller også læser kunderne ikke, hvad der reelt står. I hvert fald giver selve opholdet på en ferie anledning til en del klager. Foto: Colourbox
Mere end halvdelen af de klager, som Pakkerejse-Ankenævnet har afsagt kendelse over i 2018, handler om indkvartering. Danmarks Rejsebureau Forening mener, der er brug for en bedre forventningsafstemning.

Standard, faciliteter og støjgener på hoteller er noget af det, som fik fleste danskere til at forfatte en rejseklage sidste år. Det er Pakkerejse-Ankenævnet, der behandler klagerne. Ud af 241 kendelser fik 26 procent medhold, 44 procent fik delvist medhold og i 28 procent af tilfældene fik klagerne ikke medhold. I en pressemeddelelse ønsker Danmarks Rejsebureau Forening, brancheforening for danske rejsebureauer, at der kan gøres mere for at forventningsafstemme mellem bureauer og gæster.

- Der er mange ting, der skal gå op i en højere enhed, når danskerne tager på ferie. Heri består et stort ansvar for rejsebureauerne i at have en gennemsigtig information til rådighed, så forbrugerne ved, præcis hvad de kan forvente sig. Og tilsvarende er det vigtigt, at de rejsende sætter sig godt ind i indholdet for deres rejse og betingelserne for deres tur, siger Lars Thykier, der er administrerende direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.

Annonce

Klager giver indsigt

Samtidig er han tilfreds med, at de rejsende benytter muligheden for at klage.

- Både procentdelen af medhold og antallet af klager er nærmest uændret, men det er vigtigt, at forbrugerne bruger deres ret til at klage. Det er nemlig også med til at give rejsebureauerne indsigt i, hvor de kan forbedre sig.

Det er kun hos rejsebureauer, der er registreret i Danmark, at forbrugere har sikkerhed i at kunne klage til Pakkerejse-Ankenævnet.

Foruden utilfredshed med indkvartering omhandler danskernes rejseklager også rejselederes ekspertise, udflugter, forsinkelser og ventetid på transport. Til gengæld er der ikke ret mange, der i 2018 har klaget over prisændringer, aflysning af rejse og mistet bagage.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce