Annonce
Læserbrev

Danskere har også været på vandring

Jeg vidste også, at dette har udløst den teori, at det var vandrende bornholmere, der har lagt navn til det i dag franske landskab, der hedder Burgund, på fransk Bourgogne. Dette tages for givet af den bestemt seriøse historiker Norman Davies i hans store værk "Vanished Kingdoms".

Læserbrev: I disse år, hvor store folkemængder, især fra Mellemøsten, er på folkevandring til Vesten, er det sundt at tænke på, at der var en tid, hvor vi danskere også var på vandring og slog os ned i store mængder i udlandet.

Jeg tænker her ikke alene på folkevandringstiden efter Roms undergang, men for vi danskeres vedkommende også på vikingetiden, da England og Danmark var et dobbelt kongerige under Knud den Store.

På den tid slog vi os i store mængder ned i, hvad man har kaldt Danelagen i England.

Men forud for dette var der store mængder af jyder, der fulgte anglere og saksere, da disse slog sig ned i England allerede efter det romerske styres fald i landet ca. 400 e. Kr.

Hvad der er mindre kendt er, at bornholmere tilsyneladende slog sig ned i, hvad der i dag er det franske landskab Burgundiet.

Dette fremgår af et forholdsvist nyt engelsk værk, der under titlen "Vanished Kingdoms" ("Forgangne kongeriger"), af historikeren Norman Davies, udkom i 2011.

Jeg var under mine studier løbet på den oplysning, at Bornholm træder ind i den skrevne historie i folkevandringstiden (ca. 400-800 e. Kr) under navnet Burgundarholm.

Jeg vidste også, at dette har udløst den teori, at det var vandrende bornholmere, der har lagt navn til det i dag franske landskab, der hedder Burgund, på fransk Bourgogne.

Dette tages for givet af den bestemt seriøse historiker Norman Davies i hans store værk "Vanished Kingdoms".

Burgund nød en vis selvstændighed i den lange periode fra 411 til 1795. En kilde fra så sent som i 900-tallet nævner, at disse burgundere var et hoved højere end andre folkeslag i området og talte et uforståeligt sprog fra den germanske, ikke romanske, sproggruppe.

Norman Davies introducerer sit kapitel om Burgund med en fire-sidet lang beskrivelse af Bornholm. Han beskriver øen næsten som et jordisk paradis og går så langt ned i detaljer, at han nævner snestormen på øen i 1910!

Han nævner også, at rundkirkerne er bygget af tempelridderne i senmiddelalderen.

Der må her være materiale for det bornholmske turistbureau. Og turistbureauet i Bourgogne.

Folkevandringstiden var en kaotisk tid, hvor man næppe vidste, hvilket folkeslag befandt sig hvor. Så Davies' teori kan ikke modbevises.

Annonce
Børge Fruelund Jensen. Arkivfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Det er ikke småpenge, der går tabt, når danskerne holder i kø og venter på en ny infrastrukturplan

Læserbrev: Bilisterne holder i kø på de danske veje. Alligevel har regeringen parkeret planerne om en ny infrastrukturplan. Den tidligere VLAK-regering og Dansk Folkeparti havde ellers indgået en aftale om at investere over 110 mia. kr. i infrastruktur. En investering, der skulle sikre vækst og mindre spildtid i trafikken i hele landet. Inden Socialdemokratiet overtog regeringsmagten, fremsatte de en infrastrukturplan, der havde store ligheder med vores. Men nu vil regeringen hverken fortælle, hvilken dag, måned eller sågar hvilket år de indkalder til forhandlinger om en ny infrastrukturplan. Det er bekymrende og kritisabelt. Det er ikke småpenge, der går tabt, når danskerne holder i kø og venter på en ny infrastrukturplan. Trængslen medfører et samfundsøkonomisk tab på over 20 mia. kr. om året. 20 mia. kr., der for eksempel kunne være brugt på kernevelfærd og grøn omstilling. Når regeringen vil starte forfra med at forhandle en ny aftale, skyldes det blandt andet, at de vil gennemføre dyre og unødvendige togfonds-projekter. Hver gang Socialdemokratiet vil bruge én krone på jernbaner, har de én mindre krone til vejprojekter. Så når transportministeren vil bygge en ny, dyr togbro over Vejle Fjord, er der fem mia. kr. mindre til eksempelvis en styrkelse af vejnettet omkring Vejlefjordbroen, en midtjysk motorvej eller en udvidelse af E45 fra Vejle til Skanderborg. I Venstre kæmper vi for, at der hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger, så vi får løst de massive trængselsudfordringer og skabt et mere velstående samfund.

Danmark For abonnenter

Hun blev mishandlet og indespærret: - Jeg ville stikke af, men jeg kunne ikke

Annonce