Annonce
Læserbrev

Daka-chef i replik: Biodiesel er ikke bare biodiesel

Biodiesel baseret på fedt fra veterinært risikomateriale fra landbrug og slagterisektoren giver en CO2-besparelse på godt 80 pct. i forhold til fossil diesel, og vi skal i arbejdet med at opnå store CO2-reduktioner i de kommende år også huske, hvad vi allerede har, der virker.

Læserbrev: På baggrund af de seneste ugers debat omkring manglende bæredygtig fornuft i at anvende biodiesel, specielt i forhold til nogle af de udfordringer, der er med de råvarer, som indgår i produktionen af drivmidlet, vil jeg gerne have lov at nuancere debatten.

Biodiesel er ikke bare biodiesel. Der findes 1. generation og 2. generation.

2. generation er per definition baseret på affaldsprodukter, som ellers ville være gået til spilde. I Danmark er vi i den lidt specielle situation, at op mod 30 pct. af den biodiesel, der anvendes til vejtransport, netop er 2. generations-biodiesel baseret på veterinært risikomateriale fra landbruget og slagterisektoren.

I Danmark har Daka siden 2008 produceret 2. generations-biodiesel af fedtet fra det veterinære risikomateriale fra landbrug og slagterisektoren.

Det bliver til ca. 55 mio. liter 2. generations-biodiesel om året, hvilket udgør omkring to pct. af det samlede forbrug af fossil diesel i den danske vejtransport.

Denne biodiesel er baseret på et affaldsprodukt, som af veterinære årsager skal destrueres.

Derfor er den bedste genanvendelsesmulighed at forædle det til et grønt alternativ til fossil diesel. Det vil sige, at den samtidig med at fortrænge fossile drivmidler og udvindingen af disse også sikrer genanvendelse af et affaldsprodukt.

Når hovedingrediensen i 2. generations-biodiesel er et restprodukt fra landbrugets kødproduktion, er det selvfølgelig ikke muligt at udvide produktionen, så den kan imødekomme fremtidens efterspørgsel på mere vedvarende energikilder.

Men i en fremtid, hvor der er brug for lagring af energi, som kan supplere vind og solenergi, er 2. generations-biodiesel et af de supplementer, vi allerede har i dag.

Biodiesel baseret på fedt fra veterinært risikomateriale fra landbrug og slagterisektoren giver en CO2-besparelse på godt 80 pct. i forhold til fossil diesel, og vi skal i arbejdet med at opnå store CO2-reduktioner i de kommende år også huske, hvad vi allerede har, der virker.

Annonce
Erik Fabricius Mansig. Pressefoto
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens

Ny café slår dørene op i Horsens

Læserbrev

Et elektrisk løbehjul er ikke legetøj

Læserbrev: Det’ sørme, det’ sandt - december! En tid for brunkager, Lucia-optog og ikke mindst julegaveindkøb. Vi giver gaverne med de bedste intentioner, men der er alligevel grund til at tygge en ekstra gang på småkagen, før vi trykker "køb" på hjemmesiden eller kører dankortet gennem maskinen nede i butikken. Det gælder særligt for en type af særdeles populære gaver. Et bredt flertal i Folketinget besluttede sidste år, at det fra 17. januar 2019 skulle være muligt at køre på elektriske løbehjul på cykelstierne. Det er en forsøgsordning, som mange har taget til sig, og mange børn ønsker sig brændende at komme lidt hurtigere til skole eller fritidsinteresser. Det elektriske løbehjul er et alternativt transporttilbud, som vi følger med stor opmærksomhed fra politisk side; netop fordi det fortsat er en forsøgsordning, som vi skal evaluere efter nytår. Forsøgsordningen har nu varet i knap et år, men jeg oplever, at der stadig er stor usikkerhed om reglerne for brugen af elektriske løbehjul. Føreren af det elektriske løbehjul skal køre på cykelstien - ikke på fortovet eller imod kørselsretningen på kørebanen, som nogle brugere åbenbart tror. Der må kun være én bruger på et løbehjul, og nej, man må selvfølgelig heller ikke køre i spirituspåvirket tilstand. Det gælder for alle vores transportmidler, og derfor er løbehjulet ingen undtagelse. Det fører mig til reglen, som man særligt i julegavesæsonen skal have for øje: Føreren af det elektriske løbehjul skal være fyldt 15 år. Hvis man ikke er 15 år, må man kun køre på det elektriske løbehjul, hvis en voksen ledsager overvåger kørslen. Hvis man ikke har en voksen med, er det kun tilladt at køre på særligt skiltede lege- og opholdsområder; og vel at mærke fortsat kun med en enkelt bruger på løbehjulet ad gangen. Som forælder, bedsteforælder eller søskende vil man gerne glæde sine nærmeste og give dem det, de ønsker sig, men hvis det i dette tilfælde er et elektrisk løbehjul, der skal bruges til at køre i skole, så gør man klogt i at foreslå alternative julegaver, for det er som nævnt ikke tilladt at køre alene på offentlig vej, før man er fyldt 15 år. Vi afventer fortsat Færdselsstyrelsens evaluering af forsøgsordningen for elektriske løbehjul, som lander på mit bord i det nye år. Jeg vil derfor vente med at udtale mig om, hvordan reglerne for de elektriske løbehjul ser ud i 2020 og fremefter, men én ting er sikker: Jeg vil ikke lempe lovgivningen, når det kommer til aldersgrænsen. Et elektrisk løbehjul er ikke et legetøj. Det er et motoriseret transportmiddel, som man skal have en vis alder for at kunne håndtere. Jeg håber derfor, at man tænker sig om en ekstra gang, inden man pakker et elektrisk løbehjul ind til husets yngste beboere.

Annonce