Annonce
forside

Dødsulykken på Stenkærvej: Lastbilchauffør bremsede alt, hvad han kunne

Der skete store skader på den lastbil, der lørdag formiddag stødte frontalt sammen med en bil med en 48-årig kvinde på Stenkærvej ved Østbirik. Ifølge politiet forsøgte chaufføren at bremse for at undgå sammenstødet, der kostede den 48-årige kvinde livet. Foto: Freelance-Fotografer.dk

Østbirk: En lastbilchauffør var tilsyneladende uden skyld, da han lørdag var involveret i en ulykke på Stenkærvej ved Østbirk, hvor en 48-årig kvinde fra Odder afgik ved døden.

Sådan lyder konklusionen fra politiet, efter teknikere har undersøgt stedet, hvor ulykken skete lørdag formiddag.

- Det ser ud til, at det var den afdøde kvinde, der af ukendte årsager kørte over i den modsatte kørebane, hvor hun kørte frontalt ind i lastbilen. Chaufføren bremsede alt, hvad han kunne, og forsøgte at undvige. Lastbilen holdt næsten stille, da kollisionen skete, fortæller fungerende vicepolitiinspektør Poul Steffensen fra Sydøstjyllands Politi.

Kvindens liv stod ikke til at redde, og hun afgik ved døden på sygehuset i Horsens.

Som følge af ulykken var Stenkærvej spærret i en længere periode, mens politi og redningsmandskab arbejdede på stedet.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ikast-Brande

Navnet er: Artium

Læserbrev

Vi er nødt til at snakke om, hvad borgerne i Horsens reelt kan forvente af en ringvej

Læserbrev: 12. juni 2019 lød forsideteksten på Horsens Folkeblad: "Ringvej skal give naturen et løft" Hvad vil det sige at give naturen et løft med en ringvej? På arealerne langs vejen vil kommunen fremme biodiversiteten f.eks. via afgræsning. Det kan helt sikkert lade sig gøre at øge biodiversiteten på arealerne langs med vejen og på den måde give naturen et løft, men naturoplevelsen vil være påvirket af trafikstøj fra den nye vej. Allerede i dag er der områder, der bliver afgræsset i området langs Bollerstien, på det stræk hvor ringvejen skal passere. At prøve at "sælge" ringvejen som et naturprojekt er ikke reelt overfor borgerne. Vi er nødt til at snakke om, hvad borgerne i Horsens reelt kan forvente af en ringvej, f.eks. hvordan vejen vil påvirke oplevelsen af at være i naturen, og hvordan de landskabelige værdier i området vil ændres. Med hensyn til landskabelige interesser er det vigtigt for borgerne at få gjort rede for, hvordan udsigterne i området omkring ringvejen vil ændres. Hvis vejen skal ligge på et nyetableret dige (på flere meter) nede ved fjorden, er det vigtigt at få belyst, hvilke arealer der mister udsyn til fjorden, hvilket sikkert er et pænt stort areal langs med Bollerstien. I beskrivelsen af omfartsvejen fremgår det også, at adgangsforholdene til naturen ved inderfjorden og Bollerstien vil forbedres med omfartsveje. I det regnestykke skal man huske, at der i mange år allerede har været planer om at lave stiforbindelser over deponiet og ud til området ved inderfjorden og Bollerstien, når deponiet var opfyldt. Der har altså i forvejen foreligget en plan om at forbedre adgangsforholdene til naturen - dog ikke for biler. Det nævnte er i håb om, at debatten må dreje sig om det, vi reelt får: en ringvej med trafikstøj og påvirkning af landskabelige værdier ved inderfjorden. Inderfjorden er det største bynære natur- og friluftsaktiv, som Horsens by har, og jeg håber, det bliver forvaltet med den allerstørste respekt. At trafikveje støjer, har Miljøstyrelsen dokumenteret i forbindelse med E45-motorvejen. Horsens Kommune har foretaget en visualisering af køreturen på den nye ringvej. Det fremgår af visualiseringen, at vejen skal graves ned på det øverste stykke ved Klokkedal, men på strækningen ved fjorden er den oppe i terræn. Hvor vejen ligger ved fjorden, er der i visualiseringen ikke nogen form for støjværn. Gad vide, hvordan trafikstøjen vil opleves, når ringvejen kommer til at ligge ud til inderfjorden? Vil der komme trafikstøj ud over inderfjorden, og vil støjen bevæge sig langt over fjorden og kunne høres også på Stensballe-siden?

Annonce