Annonce
Erhverv

Cykelhandler åbner og krydser fingre for nye cykler

Cykelmekaniker Ulrik Kristensen står her med en helt ny mountainbike. Og dem er der mangel på. Foto: Peter Hald
Corona-krisen betyder, at det er svært at få fabriksnye cykler og dele til landet. Det mærker man også i Ejstrupholm

Ejstrupholm: Mandag 1. marts kunne cykelforretningen i Ejstrupholm, S.Ø. Cykler & Scooter på Holmegårdsvej 2, igen slå dørene op i butikken.

Cykelmekaniker Ulrik Kristensen, der passer forretningen og reparerer cyklerne, glæder sig, men han må også konstatere, at corona-krisen på mange måder skaber bøvl og problemer i branchen.

Det største problem er, at det for tiden er nærmest umuligt at skaffe fabriksnye cykler, og det er også meget svært at skaffe nye reservedele.

På grund af coronaen er cykelfabrikkerne i Asien kommet langt bagud med produktionen, og transporten er der også store problemer med, fordi mange af fragt-containerne er "strandede".

- Det er helt skørt. Fabrikkerne er bagud, og containerne står de forkerte steder. Lige nu er det håbløst af skaffe nye cykler, især mountainbikes. De cykler, som jeg bestilte i september 2020, kan jeg først regne med at få i september 2021, forklarer Ulrik Kristensen.

Heldigvis har han stadig nogle nye cykler i butikken. Han har en stribe klassiske dame- og herrecykler samt en del elcykler, som han havde været så forudseende at fremskaffe i tide.

Men de for tiden mest populære cykler, mountainbikes, er der ikke mange tilbage af. Kun to spritnye Scott mountainbikes står tilbage.

Til gengæld er der nogle nye scootere, men det er selvfølgelig noget andet end cykler.

Og folk VIL cykle:

- Mountainbikes er blevet revet væk. Folk skal ud og have noget motion. Der har jo ikke været så meget andet at lave i fritiden, forklarer cykelhandleren.

Annonce

Travlhed på værkstedet

Ulrik Kristensen har travlt med at reparere folks brugte cykler, og værkstedet er godt fyldt. Der kommer mange kunder ind for at få gjort deres gamle cykler i stand, men det er ikke altid, at det kan betale sig.

Og som nævnt kniber det med at skaffe nye cykler og dele.

En af forklaringerne på leveranceproblemerne er, at der stort set ikke er nogen cykelfabrikker tilbage i Europa, fortæller Ulrik Kristensen.

Ulrik Kristensen har travlt på værkstedet. Der er en hel del at gå i gang med. Foto: Peter Hald

I "gamle dage" var der adskillige cykelfabrikker, blandt andet hæderkronede danske SCO, men SCO og de fleste andre europæiske cykelfabrikker er nedlagt, og de tilbageværende har flyttet produktionen til Kina og andre lande i Asien.

Og når der så opstår en global sygdomskrise som en corona-pandemi, så går der koks i produktionen og transporten.

- Bare vi dog havde haft en enkelt cykelfabrik i Jylland, sukker Ulrik Kristensen.


Bare vi dog havde haft en enkelt cykelfabrik i Jylland.

Ulrik Kristensen


Den 56-årige cykelmekaniker har været i branchen lige siden 1981. Han arbejdede tidligere for Cykel & Autobørsen i Ejstrupholm, men denne virksomhed lukkede i efteråret 2019, efter at ejeren Erik Enemærke Møller var død tidligere samme år. Imidlertid overtog nabofirmaet S.Ø. Biler på Holmegårdsvej cykel- og scooterafdelingen fra Cykel & Autobørsen, og i marts 2020 åbnede S.Ø. Cykler & Scooter med Ulrik Kristensen som manden bag disken og værktøjet og Søren Østergard Nielsen som indehaver.

- Folk blev glade, da vi åbnede - de havde savnet cykelforretningen, og folk kom med chokolade og alt muligt, siger Ulrik Kristensen.

Han har haft gang i reparationerne i længere tid, men som nævnt åbnede selve butikken mandag, og han er spændt på, hvordan resten af 2021 vil forløbe

- Det bliver nok en lidt mærkelig sæson, siger han.

Mountainbikes er i høj kurs, men der er ikke mange tilbage af dem i cykelbutikkerne i øjeblikket. Foto: Peter Hald
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Navne

Skuddræbt kvindes kolleger i mindeord: Vi savner hendes hjertevarme, smil, latter og dejlige humor

Danmark

Få overblikket over de nye rejseregler her: Hvornår må vi grænsehandle og rejse på ferie?

Annonce