Annonce
Livsstil

Clay Keramikmuseum fejrer 25-års jubilæum

Keramiker Niels Huangs kystlinjeinstallation pakkes nænsomt ud og placeres i jubilæumsudstillingen på Clay Keramikmuseum Danmark. Foto: Robert Wengler
I år kan keramikmuseet Clay i Middelfart fejre sine første 25 år, og det markeres selvfølgelig med en keramikudstilling. For første gang i 25 år genforenes nemlig gruppen af keramikere ved navn Clay Today, der fik idéen til museet tilbage i 1994. Denne håndfuld keramikere satte sine tydelige spor - ikke bare i selve keramikken, men også med fundamentet til det, der i dag målt på antal genstande er Fyns største kunstmuseum med sine 60.000 værker. Eksklusiv fulgte museumsdirektør Pia Wirnfeldt under opbygningen af jubilæumsudstillingen, der kan ses frem til maj 2020.
Annonce

Kystlinjen har bevæget sig overraskende meget på blot et par timer.

Den er ankommet i særligt komplicerede geometriske figurer kaldet fraktaler i en ældre trækasse - alle omhyggeligt pakket ind i sort klæde for at beskytte øjebliksbillederne, der ellers ville være forsvundet for altid. Skyllet bort af bølgerne. Men det var kun under transporten, at netop denne kystlinje skulle beskyttes, for nu skal den installeres på ny.

Der er ganske vist ikke langt til vandet fra det fredede Grimmershus i Middelfart, men netop disse udsnit af den danske kyst i ler er med største forsigtighed blevet hentet fra keramiker Niels Huangs private hjem på Sjællands Odde til Keramikmuseet Clay, hvor de for første gang i 25 år genforenes med resten af keramikergruppen Clay Todays værker. En gruppe, som tilbage i 1994 tog initiativ til netop dette keramikmuseum, der i dag målt på antallet af genstande kan kaldes for Fyns største kunstmuseum med sine 60.000 værker.

Museumsdirektør Pia Wirnfeldt deler begejstringen med udstillingens kurator Christina Rauh Oxbøll og udstillingsassistent Michael Reersø Larsen. Deres ansigtsudtryk minder om børnenes juleaften, for akkurat ligesom børnene skal vente et helt år på at åbne deres julegaver, har de tre fra keramikmuseet Clay ikke haft andet valg end at væbne sig med tålmodighed til netop disse dage, hvor der står udpakning i kalenderen.

- Udstillingen har været mere end et år undervejs, vi har besøgt keramikerne i deres hjem og været med til at vælge, hvilke værker der skulle indgå i denne jubilæumsudstilling, fortæller Pia Wirnfeldt, imens den fraktalinspirerede kystlinjeinstallation tager form på gulvet. Stykke for stykke.

Clay Keramikmuseum Danmark

Kongebrovej 42, 5500 Middelfart
Er et selvejende museum for keramisk kunst, kunsthåndværk og design.
Blev stiftet i 1994 under navnet Keramikmuseet Grimmerhus i det gamle enkesæde af samme navn - efter ide fra en gruppe keramikere kaldet "Clay Today". Kan i dag fejre 25-års jubilæum.
Museets 25 år markeres med jubilæumsudstillingen ”Clay Today”, der vises frem til 3. maj 2020.
Her genforenes de fem keramikere, Betty Engholm, Birgit Krogh, Nina Hole, Peter Tybjerg og Niels Huang fra gruppen "Clay Today" for første gang i 25 år.
Læs mere på: www.claymuseum.dk
Annonce

Keramikkens vildskab

Keramikmuseet på kanten af Lillebælt er ganske vist blevet kendt for den store Royal Copenhagen-samling, der alene repræsenterer 55.000 genstande, udgør 240 års keramisk historie og indebærer et omfattende registreringsarbejde, der startede i 2012, og som forventes at være færdigt om tre-fire år.

- At vi modtog gavebrevet med donation af den nationale Royal Copenhagen Samling i 2010 blev et vigtigt og afgørende argument for, at vi i 2013 kunne begynde udvidelsen af museet og nu har en bygningsmasse, der er halvanden gang større. Det har siden 2015 medført en tredobling af publikum, så vi i dag får mellem 40.000-45.000 besøgende hvert år, fortæller Pia Wirnfeldt om museets senere års udvikling og positionering.

Hun står midt i den 427 kvadratmeter store jubilæumsudstilling, imens der bliver slået søm i væggen i den ene ende, støveklude og vinduespuds står mellem kasser og udpakkede værker i ler, og Michael Reersø Larsen fremtryller endnu et komponent til kystlinjeinstallationen: 27 rokkeæg, der forsigtigt frigøres for støv og et vildfarent edderkoppespind.

- Herinde fornemmer man en helt anden vildskab i keramikken, som er museets oprindelige samling af international studiokeramik, fortæller Pia Wirnfeldt.

Ifølge hende var keramikken førhen præget af en større stringens og perfektion, både formmæssigt og teknisk, og keramikerne gjorde en dyd ud af at holde deres håndværksmæssige hemmeligheder tæt til kroppen. Kunstnergruppen Clay Today havde dog en anden indstilling. Gruppen bestod af Betty Engholm, Birgit Krogh, Nina Hole, Peter Tybjerg og Niels Huang, etablerede sig i 1988 og inviterede i sommeren 1990 keramikere fra hele verden til Tommerup Teglværk for at eksperimentere med keramikken og dele deres viden med hinanden undervejs.

- Keramikkens brugsværdi og klassiske formtyper – krukke, skål, kar og kande – blev pludselig skubbet i baggrunden, det handlede om at være i processen, og keramikken blev på den måde frisat. Alle spor i keramikken blev budt velkommen: Brændingsrevner, glasurfejl og samtlige aftryk, der var kommet til undervejs, blev en del af værket - og resulterede i et mere ærligt, intuitivt og ekspressivt udtryk, siger Pia Wirnfeldt, der tiltrådte som museumsdirektør i 2015.

Annonce

Keramikkens personlige fortælling

Kunstnergruppen Clay Today ville dele og skabe netværk med et internationalt udsyn, men drømte ikke om at lave en permanent samling.

- De ville bruge Keramikmuseet Grimmershus til en form for deponering af deres værker. En slags byttecentral, som på den måde ville blive dynamisk over tid. Men det viste sig at være for ukontrollabelt. Museet var i begyndelsen udfordret rent administrativt, men det var ildsjælene, der cementerede museets berettigelse, konkluderer Pia Wirnfeldt og lader tankerne stoppe op ved museets første kunstneriske leder Peter Tybjerg, der også var en del af gruppen Clay Today, videre til Jytte Møller og Lise Sejsbøll Mikkelsen, inden tankerne smelter ind i nutiden, da hendes mobiltelefon ringer.

- Det er Peter Tybjerg, der ringer. Undskyld, den bliver jeg lige nødt til at tage: "Hej Peter", siger en glad Pia Wirnfeldt ind i røret og bevæger sig over i den del af jubilæumsudstillingen, hvor glasuren på hans store krukker afspejler jord, plovfurer, bølgende græs eller regnbyger, der pisker hen over vidder og klippelandskaber.

Naturen, som den lever uden for de store panoramavinduer. For naturen er en del af keramikken, ligesom keramikken er en del af naturen. Hvis du altså spørger museumsdirektøren.

- Keramikken er allestedsnærværende. Vi spiser af keramik. Vi drikker af keramik. Vi bor i keramik. Vi har ler i undergrunden. Keramik er en vigtig bestanddel af vores identitet, hvor vi også er bundet til keramikken. Nogle har arvet et stel, andre en lille figurine fra bedstemors reol. Og så er leret formbart uden brug af redskaber. Det kan du ikke sige om ret mange andre materialer, understreger Pia Wirnfeldt, da hun vender tilbage efter snakken med Peter Tybjerg i telefonen.

- Du kan se enhver håndtering, enhver berøring, i keramikken. Disse spor er unikke og så fascinerende og minder os om en fordybelse, som er gået tabt i den digitale flow-verden. Vi har brug for den personlige fortælling og eftertænksomhed i vores forbrug. Jeg tror, vi savner en undskyldning for at være mere i processen, grunder Pia Wirnfeldt og opfordrer til, at man går til sin lokale pottemager i stedet for at importere stel fra Østen.

For håndværket er på vej tilbage.

Og det samme er kystlinjen fra Sjællands Odde. I hvert fald i keramisk form.

21. oktober 1994 indviede kunstnergruppen Clay Today Nordens første specialmuseum for moderne keramik i herskabsvillaen Grimmershus i Middelfart. Det er 25 år siden, og det markeres selvfølgelig med en stor jubilæumsudstilling. Foto: Robert Wengler
Kystlinjeinstallationen har levet lidt stille liv i keramiker Niels Huangs private hjem indtil for nylig. Den blev pakket forsigtigt ned i denne trækasse svøbt i blødt klæde for nu at blive pakket ud i Middelfart og være en del af museets jubilæumsudstilling. Foto: Robert Wengler
Clay Keramikmuseum Danmark er siden et helt særligt gavebrev i 2012 blevet kendt for den store, nationale Royal Copenhagen-samling, der alene repræsenterer 55.000 genstande, udgør 240 års keramisk historie og indebærer et omfattende registreringsarbejde, der først forventes at være færdigt om tre-fire år. Foto: Robert Wengler
Royal Copenhagen og den tids keramik var præget af stringens og perfektion - markant anderledes udtryk havde keramikerne fra kunstnergruppen Clay Today, der grundlagde museet, og hvis keramik igen kan opleves i keramikmuseets jubilæumsudstilling. Foto: Robert Wengler
Her nyder museumsdirektør Pia Wirnfeldt sin favoritmontre i samlingen af Royal Copenhagen. Foto: Robert Wengler
Jubilæumsudstillingen har været længe undervejs, fortæller Pia Wirnfeldt, der sammen med udstillingens kurator Christina Rauh Oxbøll har besøgt de nulevende keramikere fra gruppen Clay Today og i samarbejde udvalgt de værker, der skulle bo i Middelfart for en periode. Foto: Robert Wengler
Der var travlhed op til jubilæumsudstillingens åbning 17. november 2019. Foto: Robert Wengler
Udsigten over Lillebælt giver værkerne kamp til stregen - heldigvis skal man ikke vælge, men kan nyde synet af det hele. Foto: Robert Wengler
Der er en vildskab til keramikkens udtryk, hvor alle spor fra processen under tilblivelsen bydes hjerteligt velkomne. Foto: Robert Wengler
Et lille udsnit af jubilæumsudstillingen. Foto: Robert Wengler
Opbygningen af jubilæumsudstillingen tog omkring en uge. Her tages højde for, at alle værker placeres, så de kommer mest muligt til deres ret. Foto: Robert Wengler
De sidste deltajer aftales. Foto: Robert Wengler
Rokkeæg støves forsigtigt af. Foto: Robert Wengler
Alt skal ligge nøjagtigt og akkurat, som keramiker Niels Huang har foreskrevet. Foto: Robert Wengler
Christina Rauh Oxbøll er udstillingens kurator og Michael Reersø Larsen udstillingsassistent. Foto: Robert Wengler
Matt Wedel er kunstneren bag denne nye skulptur uden for keramikmuseet i Middelfart. Foto: Robert Wengler
Grimmershus var oprindeligt et gammelt enkesæde. Foto: Robert Wengler
Clay. Today. Foto: Robert Wengler
Kort før indvielsen af den nye tilbygning i maj 2015 bekendtgjorde museet sit nye navn: Clay Keramikmuseum Danmark med reference til de oprindelige initiativtagere fra keramikergruppen Clay Today.  I anledning af museets 25 år hyldes de fem keramikere med en jubilæumsudstilling. Foto: Robert Wengler
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ikast-Brande

Personbil brød i brand

Horsens

Er mundbind falsk sikkerhed?

Horsens

Så er det nu, det gælder

Annonce