Annonce
Skanderborg

Chauffør blev stoppet for at tale i mobiltelefon: Nu står han til kæmpebøde og må kigge langt efter sin lastbil

En bulgarsk lastbilchauffør fik torsdag en bøde på 157.500 kroner, efter han blev afsløret i at have manipuleret med den anordning, der skal registrere hans køre- og hviletid. Arkivfoto: MIchael Bager
Bulgarsk chauffør skal i retten, efter han torsdag blev afsløret i at have manipuleret med den anordning, der skulle registrere hans lastbils køre- og hviletider.

Låsby: Det startede egentlig bare med, at en patrulje fra Sydøstjyllands Politi torsdag standsede en lastbil på motorvejen ved Låsby, da de lagde mærke til, at chaufføren talte i håndholdt mobiltelefon, mens han kørte.

Men det viste sig, at den bulgarske lastbilchauffør - som også er direktør i det transportfirma, lastbilen tilhører - havde langt mere på samvittigheden.

Da betjentene fra Tungtvognscenter Syd, som bl.a. tager sig af kontrol af køre- og hviletid, farligt gods og særtransporter, kiggede lastbilen igennem, viste det sig, at bilens takograf var blevet manipuleret. Takografen er den anordning, der bl.a. registrerer køretøjets køretider - og altså kan afsløre, om køre- og hviletid bliver overholdt.

Annonce

Lastbilen blev inddraget

I den bulgarske chaufførs tilfælde betød manipulationen, at takografen ville kunne registrere hvil, selvom lastbilen kørte, og den slags er naturligvis ikke lovligt.

Ifølge en pressemeddelelse fra Sydøstjyllands Politi erkender den bulgarske chauffør sigtelserne, og han stod derfor til en kæmpebøde på 157.500 kroner.

Den bøde kunne han ikke betale på stedet, og derfor tog politiet hans lastbil med.

Retten i Horsens skal nu vurdere, om chaufføren også skal have en ubetinget frakendelse af førerretten.

Hvad er en takograf?

Alle nye køretøjer, som bliver taget i brug for første gang efter den 1. maj 2006, og som skal udføre kørsel, der er omfattet af reglerne om køre- og hviletid, skal have installeret en digital takograf.

Den digitale takograf registrerer elektronisk oplysninger om køretøjets og førerens aktiviteter, f.eks. køretider. Den digitale takograf lagrer oplysningerne i et elektronisk datalager, som er indbygget i takografen, og på det førerkort, som føreren skal anvende i takografen.

Føreren af køretøjet skal anvende et førerkort også kaldet et takografkort. På førerkortet registreres alle førerens aktiviteter i en periode på 28 dage. Når de 28 dage er gået, overskrives tidligere oplysninger på kortet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Horsens

Megascope: Vi holder åbent, til vi får et påbud om at lukke

Seneste plus

Horsens

Se videoen: Borgmester om nedlukning - Jeg er ærgerlig og ked af det

Horsens

Få overblikket: Disse skoler og institutioner i Sønderbro Sogn kan blive ramt af nedlukningen

Horsens

Se kortet: Så mange skal være smittede, før dit sogn lukker ned

Annonce