Annonce
Horsens

Bytorv Horsens får ny ejer og bygger om: Moderne facade og to nye spisesteder på vej

Bytorv Horsens er igen på nye hænder, og den ny ejergruppe sætter snarest muligt gang i en renovering af centret både indvendig og udvendig. Arkivfoto
Førstesalen skal bygges om, lover nye ejere, der ser stort potentiale i det centrale butikscenter i Horsens.

Horsens: Bytorv Horsens skal have nyt liv.

Sådan lyder den klare målsætning fra en ny ejerkreds, som med virkning fra 15. august har overtaget centret. Der er tale om et projektselskab etableret af Scandinavian Shopping Center Partners samt en række private investorer, fortæller direktør og partner Claus Tüchsen.

Bag Scandinavian Shopping Center Partners (SSCP) står et team af partnere og bestyrelsesmedlemmer, der hver især har årtiers erfaring inden for især drift og udvikling af shoppingcentre.

- Vi vil meget gerne drive shoppingcentre, som ligger centralt i større handelsbyer, og det lever Bytorv Horsens op til. Horsens er en driftig handelsby i vækst, og vi synes på alle måder, Bytorv Horsens er et spændende center med en unik beliggenhed, god tilgængelighed og status som det eneste overdækkede shoppingcenter i byen, siger Claus Tüchsen.

Annonce
Bytorv Horsens har et stort potentiale. Vores mål er, at centret indtager rollen som det helt dominerende omdrejningspunkt for detailhandlen i Horsens midtby.

Claus Tüchsen, direktør og partner i Scandinavian Shopping Center Partners

Plan for førstesal var afgørende

Den ny ejer er bekendt med, at Bytorv Horsens i en tid har været udfordret.

- Vi ved, at der længe har været tomgang på førstesalen, og vores tro på, at vi kan løse førstesalens udfordringer, har været en klar forudsætning for købet, siger Claus Tüchsen.

- Vi har brugt lang tid på at gennemanalysere centret og mulighederne. Vi har været i dialog med både nye og nuværende markante lejere, som har kunnet overbevise os om, at de har lyst til at være med, og vi tror på, at vi har opstillet en plan, som kan revitalisere centret og bringe det ind i en ny epoke, forklarer han.

Det skal blandt andet ske med en omfattende ombygning af centrets førstesal. En helt ny planløsning skal munde ud i større butiks-lokaler og et anderledes flow i kunde-traffiken, fortæller direktøren.

- Jeg vil nødig kritisere det, der har været, men vi har troen på, at vi med en anden løsning kan skabe et bedre kundeflow, siger han.

Spisesteder og fitness

De konkrete planer for ombygningen ønsker Claus Tüchsen endnu ikke at løfte sløret for i detaljer. De udfærdiges i et tæt samarbejde mellem arkitekter og myndigheder, forklarer han, og det arbejde intensiveres nu, hvor overtagelsen er trådt i kraft.

To eller tre nye spisesteder skal også være med til at trække kunder til Bytorvets førstesal.

- Vi har allerede skrevet kontrakt med en stor operatør, som vil åbne to spisesteder, afslører Claus Tüchsen, som endnu ikke har fået grønt lys til at sætte navn på.

Flere potentielle nye butikker er også i kikkerten, og desuden er der tanker om at få et fitnesscenter eller lignende indenfor. Hvad dét angår, er den ny ejer i dialog med et par mulige lejere, fortæller Claus Tüchsen.

Endelig er der aftalt en markant udvidelse af den eksisterende anker-butik Sport 24, og udenfor skal centrets facader moderniseret mod både Søndergade og Løvenørnsgade, fortæller han.

Arbejdet med transformationen af Bytorv Horsens går i gang så snart som muligt, siger direktøren, som forventer, at det er helt færdigt om et års tid eller halvandet.

Scandinavian Shopping Center Partners

  • Scandinavian Shopping Center Partners, også kaldet SSCP, har købt Bytorv Horsens sammen med en række private investorer.
  • Det bliver SSCP, der får det overordnede ansvar for driften af Bytorv Horsens.
  • SSCP blev etableret i 2017 med det formål at erhverve primært større, veletablerede shoppingcentre, beliggende i stærke detailhandelsområder, for at videudvikle centrene.
  • Bag SSCP står tre partnere: Claus Tüchsen, Stig German Mathiasen og Henrik Duhn. I bestyrelsen sidder desuden Søren Brogaard, Lars Johansson og Lars Backemar. Endelig er Leif Bardino en del af teamet.
  • De har hver især mange års erfaring og kompetencer opbygget gennem ledende positioner hos betydende centeroperatører med shoppingcenter-porteføljer i Skandinavien.
  • SSCP havde en rolle i kapitalforvalteren BlackRocks køb af Næstved Storcenter. Købet af Bytorv Horsens er selskabets første investering, men partnerne forventer inden for de kommende år yderlige opkøb af centre i såvel Danmark som Sverige.
  • Overtagelsen af Bytorv Horsens er gennemført som en selskabshandel fra Jyske Realkredit A/S (Tidligere BRF Kredit).
  • Parterne har aftalt, at de holder prisen for sig selv.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
HIC

HIC klar til pokalfinalen

Leder For abonnenter

Leder: Hovedgård skal vælge mellem turbo eller første gear

Det var lidt af en bombe, borgmester Peter Sørensen lod springe i begyndelsen af januar under en ellers fredelig nytårskur på ældrecentret i Hovedgård. Efter flere år i en mølpose løftede han ønsket om et togstop i den gamle stationsby mellem Horsens og Aarhus ud i det fri. Som bekendt er det hans socialdemokratiske partifæller, der danner regering, og det er formentlig ingen tilfældighed, at emnet lige netop i år var et vigtigt element i talen på Skovly. En af regeringens store uløste opgaver er at indgå et bredt forlig om den fremtidige infrastruktur, både hvad angår vej- og togtrafik. Dansk Folkeparti har for længst meldt sig ud af den gamle togfond-aftale, og det smalle infrastrukturforlig fra foråret 2019, som den daværende borgerlige regering indgik netop med DF, er lagt på is. I stedet har transportminister Benny Engelbrecht meddelt, at han vil gå efter et nyt bredt forlig om infrastrukturen og puste nyt liv i aftalen om togfonden. Ingen af delene står øverst i regeringens arbejdsprogram, men mon ikke Horsens-borgmesteren har vurderet, at det er god timing at starte nu, hvis de lokale kræfter skal mobiliseres og være med til at overbevise folketingspolitikerne om, at Hovedgård skal have et togstop. Derfor er det en vigtig beslutning, de lokale borgere og i første omgang lokalrådet skal træffe: Vil vi helst fortsætte i det nuværende tempo, hvor der stille og roligt bliver bygget nye lejligheder og solgt nogle få byggegrunde - eller vil vi have sat turbo på udviklingen? Der er ingen tvivl om, at Hovedgård vil blive yderst attraktiv som pendlerby i forhold til Horsens og i endnu højere grad Aarhus, hvis der kommer et togstop. I dag begrænser tilbuddet om offentlig trafik sig til busrute 202, og det tager ca. en time at komme til Aarhus og 25 minutter til Horsens. Hovedgård har før vist, at den rummer masser af initiativ og sammenhold. Ellers var der aldrig blevet sat gang i så stort et halbyggeri, som tilfældet er. Nu skal byen bare finde ud af, om den endnu engang er klar til at sætte alt ind for at få et togstop.

Horsens

Borgmester vil diskutere togstop i Hovedgård: Det ligger lige til højrebenet

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];