Annonce
Læserbrev

Byrådsmedlem i replik: Vi skal aldrig have genindført den erhvervsfjendtlige dækningsafgift - aldrig!

I Liberal Alliance har vi ikke så gode erfaringer med at kravle op i træer. Alligevel vover jeg klatreturen og meddeler, at Liberal Alliance aldrig kommer til at lægge mandat til en genindførsel af dækningsafgiften i Horsens Kommune.

Læserbrev: 28. november skrev Kim M. Bekker et læserbrev, hvori han slog et slag for genindførelsen af dækningsafgiften for virksomhederne i Horsens Kommune.

Indtægten fra dækningsafgiften skulle således øremærkes til finansiering af en lettelse i grundskylden for boligejere.

Kim opfordrede ligeledes os politikere til at tilkendegive vores mening om dette forslag.

På vegne af Liberal Alliance kan jeg relativt hurtigt tilkendegive vores holdning: Vi skal aldrig have genindført den erhvervsfjendtlige dækningsafgift - aldrig!

I Liberal Alliance mener vi, at skatter og afgifter i Horsens Kommune skal begrænses, fordi det giver gode muligheder for, at virksomhederne i kommunen kan vokse, ekspandere og skabe flere jobs - og måske endda trække nye virksomheder til.

At genindføre nye, erhvervsfjendtlige skatter og afgifter vil blot give den modsatte effekt og sende et rigtig skidt signal til omverdenen om, at vi i Horsens ikke vil væksten, ikke vil erhvervslivet og ikke ønsker at tiltrække flere jobs.

I Liberal Alliance har vi ikke så gode erfaringer med at kravle op i træer. Alligevel vover jeg klatreturen og meddeler, at Liberal Alliance aldrig kommer til at lægge mandat til en genindførsel af dækningsafgiften i Horsens Kommune.

Omvendt kan jeg love husejerne i Horsens Kommune, at vi fortsat vil kæmpe for at lette grundskylden for boligejerne - som vi har gjort hvert eneste år til budgetforhandlingerne, siden LA blev repræsenteret i byrådet for 10 år siden.

Annonce
Jakob Bille. Arkivfoto: Søren E. Alwan
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Det er ikke småpenge, der går tabt, når danskerne holder i kø og venter på en ny infrastrukturplan

Læserbrev: Bilisterne holder i kø på de danske veje. Alligevel har regeringen parkeret planerne om en ny infrastrukturplan. Den tidligere VLAK-regering og Dansk Folkeparti havde ellers indgået en aftale om at investere over 110 mia. kr. i infrastruktur. En investering, der skulle sikre vækst og mindre spildtid i trafikken i hele landet. Inden Socialdemokratiet overtog regeringsmagten, fremsatte de en infrastrukturplan, der havde store ligheder med vores. Men nu vil regeringen hverken fortælle, hvilken dag, måned eller sågar hvilket år de indkalder til forhandlinger om en ny infrastrukturplan. Det er bekymrende og kritisabelt. Det er ikke småpenge, der går tabt, når danskerne holder i kø og venter på en ny infrastrukturplan. Trængslen medfører et samfundsøkonomisk tab på over 20 mia. kr. om året. 20 mia. kr., der for eksempel kunne være brugt på kernevelfærd og grøn omstilling. Når regeringen vil starte forfra med at forhandle en ny aftale, skyldes det blandt andet, at de vil gennemføre dyre og unødvendige togfonds-projekter. Hver gang Socialdemokratiet vil bruge én krone på jernbaner, har de én mindre krone til vejprojekter. Så når transportministeren vil bygge en ny, dyr togbro over Vejle Fjord, er der fem mia. kr. mindre til eksempelvis en styrkelse af vejnettet omkring Vejlefjordbroen, en midtjysk motorvej eller en udvidelse af E45 fra Vejle til Skanderborg. I Venstre kæmper vi for, at der hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger, så vi får løst de massive trængselsudfordringer og skabt et mere velstående samfund.

Danmark For abonnenter

Hun blev mishandlet og indespærret: - Jeg ville stikke af, men jeg kunne ikke

Annonce