Annonce
Horsens

Byrådet valgte den dyre løsning: Rundkørsel ved Lund får ekstra ben med direkte adgang til E45

Byrådet valgte mandag aften denne løsning: Rundkørslen Ny Silkeborgvej/Nørre Snede Vej skal have et femte ben, der skal forbindes med Mossvej i erhvervsområdet Vega. Kort: Horsens Kommune.
Et stort flertal i Horsens Byråd valgte at følge forvaltningens anbefaling. Det er den dyreste, men også bedste løsning, lød det. Kun Venstre stemte for den noget billigere løsning, et lysreguleret T-kryds på Ny Silkeborgvej.
Annonce

Horsens: Rundkørslen ved Nørre Snede Vej/Ny Silkeborgvej skal have et ekstra femte ben, der om nogle år vil lede bilister fra vest gennem erhvervsområdet Vega og direkte til motorvejen via afkørslen Horsens C.

Det blev vedtaget af seks ud af syv partier i Horsens Byråd mandag aften.

De valgte at følge den løsning, som forvaltningen på forhånd havde anbefalet som den dyreste, men også bedste og mest effektive i forhold til at få afviklet trafikken, når der om få år er skabt en direkte forbindelse fra Vega til Horsens C.

Der var to løsninger på bordet, og kun Venstre stemte for forvaltningens andet bud, et lysreguleret T-kryds på Ny Silkeborgvej nogle hundrede meter længere ind mod Horsens.

Her var Venstres begrundelse først og fremmest, at T-krydset ifølge forvaltningen vil være ni millioner kroner billigere at realisere end flertallets løsning.

Annonce

Bedre flow i trafikken

Flertallet hæftede sig ved, at forvaltningen i et notat om de to bud skriver, at det ekstra ben i rundkørslen vil give en bedre afvikling af trafikken end det lysregulerede kryds.

- Infrastruktur, der understøtter borgere og erhvervslivet, er kernepolitik for os. Her går vi ikke efter den billigste, men den rigtige og mest effektive løsning, lød det fra Jakob Bille (LA).

Vurderingen i et notat fra forvaltningen er, at begge løsninger vil føre til en væsentlig aflastning af Ny Silkeborgvej. Rundkørsel-løsningen vil reducere trafikken på Ny Silkeborgvej med 4000 køretøjer i døgnet, mens det ifølge forvaltningen vil være noget mindre med et lyskryds, fordi bilisterne her "skal tage et aktivt valg for at komme fra Ny Silkeborgvej til Mossvej".

Den sidste formulering fik et par ord med på vejen fra Jørgen Korshøj (V).

- Jeg forstår det ikke helt. Jeg tager et aktivt valg hele tiden, når jeg kører i bil. Også i en rundkørsel, for ellers ville jeg jo stadig køre rundt i den. Mon ikke bilisterne kan finde ud af at dreje til højre i lyskrydset, lød det.

Annonce

Forskellen er minimal

Jørgen Korshøj og gruppeformand Martin Ravn (V) argumenterede for, at forskellen på de to løsninger er minimal - og i hvert fald ikke stor nok til at retfærdiggøre at bruge ni millioner kroner mere.

- Vi er et økonomisk ansvarligt parti, og vi står her med to løsninger, der begge vil give store fordele for bilisterne, sagde Martin Ravn.

- Jeg stoler altså mere på vejingeniøren end på Venstres mavefornemmelser, konstaterede Niels Peter Bøgballe (S).


Infrastruktur, der understøtter borgere og erhvervslivet, er kernepolitik for os. Her går vi ikke efter den billigste, men den rigtige og mest effektive løsning.

Jakob Bille (LA), byrådsmedlem


Løsningen med det ekstra ben på rundkørslen koster ifølge forvaltningen 14,8 millioner kroner inklusive udgifter til ekspropriation af dele af den ejendom, der ligger klos op ad rundkørslen, mens lyskryds-løsningen koster seks millioner kroner.

Den allerede planlagte vej til motorvejsafkørslen Horsens C, der skal realiseres samtidig med en stor udvidelse af logistik-virksomheden DSV, står til at skulle stå færdig omkring årsskiftet 2022/2023.

Det er håbet, at den nye vejforbindelse til den fem-benede rundkørsel på Ny Silkeborgvej vil kunne åbne samtidig.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens

Glemte at slukke stearinlys, og så brød terrasse i brand: Familie slap med skrækken, men slap ikke for en bøde

Annonce