Annonce
Horsens

Byrådet valgte den dyre løsning: Rundkørsel ved Lund får ekstra ben med direkte adgang til E45

Byrådet valgte mandag aften denne løsning: Rundkørslen Ny Silkeborgvej/Nørre Snede Vej skal have et femte ben, der skal forbindes med Mossvej i erhvervsområdet Vega. Kort: Horsens Kommune.
Et stort flertal i Horsens Byråd valgte at følge forvaltningens anbefaling. Det er den dyreste, men også bedste løsning, lød det. Kun Venstre stemte for den noget billigere løsning, et lysreguleret T-kryds på Ny Silkeborgvej.

Horsens: Rundkørslen ved Nørre Snede Vej/Ny Silkeborgvej skal have et ekstra femte ben, der om nogle år vil lede bilister fra vest gennem erhvervsområdet Vega og direkte til motorvejen via afkørslen Horsens C.

Det blev vedtaget af seks ud af syv partier i Horsens Byråd mandag aften.

De valgte at følge den løsning, som forvaltningen på forhånd havde anbefalet som den dyreste, men også bedste og mest effektive i forhold til at få afviklet trafikken, når der om få år er skabt en direkte forbindelse fra Vega til Horsens C.

Annonce

Der var to løsninger på bordet, og kun Venstre stemte for forvaltningens andet bud, et lysreguleret T-kryds på Ny Silkeborgvej nogle hundrede meter længere ind mod Horsens.

Her var Venstres begrundelse først og fremmest, at T-krydset ifølge forvaltningen vil være ni millioner kroner billigere at realisere end flertallets løsning.

Bedre flow i trafikken

Flertallet hæftede sig ved, at forvaltningen i et notat om de to bud skriver, at det ekstra ben i rundkørslen vil give en bedre afvikling af trafikken end det lysregulerede kryds.

- Infrastruktur, der understøtter borgere og erhvervslivet, er kernepolitik for os. Her går vi ikke efter den billigste, men den rigtige og mest effektive løsning, lød det fra Jakob Bille (LA).

Vurderingen i et notat fra forvaltningen er, at begge løsninger vil føre til en væsentlig aflastning af Ny Silkeborgvej. Rundkørsel-løsningen vil reducere trafikken på Ny Silkeborgvej med 4000 køretøjer i døgnet, mens det ifølge forvaltningen vil være noget mindre med et lyskryds, fordi bilisterne her "skal tage et aktivt valg for at komme fra Ny Silkeborgvej til Mossvej".

Den sidste formulering fik et par ord med på vejen fra Jørgen Korshøj (V).

- Jeg forstår det ikke helt. Jeg tager et aktivt valg hele tiden, når jeg kører i bil. Også i en rundkørsel, for ellers ville jeg jo stadig køre rundt i den. Mon ikke bilisterne kan finde ud af at dreje til højre i lyskrydset, lød det.

Annonce

Forskellen er minimal

Jørgen Korshøj og gruppeformand Martin Ravn (V) argumenterede for, at forskellen på de to løsninger er minimal - og i hvert fald ikke stor nok til at retfærdiggøre at bruge ni millioner kroner mere.

- Vi er et økonomisk ansvarligt parti, og vi står her med to løsninger, der begge vil give store fordele for bilisterne, sagde Martin Ravn.

- Jeg stoler altså mere på vejingeniøren end på Venstres mavefornemmelser, konstaterede Niels Peter Bøgballe (S).


Infrastruktur, der understøtter borgere og erhvervslivet, er kernepolitik for os. Her går vi ikke efter den billigste, men den rigtige og mest effektive løsning.

Jakob Bille (LA), byrådsmedlem


Løsningen med det ekstra ben på rundkørslen koster ifølge forvaltningen 14,8 millioner kroner inklusive udgifter til ekspropriation af dele af den ejendom, der ligger klos op ad rundkørslen, mens lyskryds-løsningen koster seks millioner kroner.

Den allerede planlagte vej til motorvejsafkørslen Horsens C, der skal realiseres samtidig med en stor udvidelse af logistik-virksomheden DSV, står til at skulle stå færdig omkring årsskiftet 2022/2023.

Det er håbet, at den nye vejforbindelse til den fem-benede rundkørsel på Ny Silkeborgvej vil kunne åbne samtidig.

Annonce
Kultur For abonnenter

Det begyndte med et lille prik af en gravko: 250.000 mursten senere er vilde Vestsalen klar til brug

Trafik og politi

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Søndagens coronatal: Tre døde med Covid-19 det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Horsens For abonnenter

Verbale overgreb og en far, som har fysisk fat i instruktøren: Svømmeklub truer med at udelukke forældre

Erhverv For abonnenter

Ulovligt afvandingssystem fra altaner findes flere steder: Anders får overboens regnvand - og det der er værre - ned på sin altan

Ikast-Brande

Gavmildt skolebudget: 60 millioner kroner til to skoler

Debat

Vi tager i høj grad trafikanterne alvorligt og arbejder seriøst med afspærring og skiltning, men vi kan nok gøre det lidt bedre og takker i den forbindelse for "hippet" fra Lene Vestergaard

Sport

HFS fik revanche mod Odder: Cheftræner tror på, at det kan blive et resultatmæssigt vendepunkt

Hedensted For abonnenter

Claus Bjørn er gået ind i politik som 54-årig: Vil byde ind i stedet for at snakke om, at andre burde gøre noget

Hedensted

Berygtet gaderæs er tilbage i industrikvarter: Hverken vagtværn eller vejchikaner stopper dem

Trafik og politi

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Podcast

For et år siden fik Horsens en ny gågade til 60 millioner - i dag savner en af butikkerne, at der blev brugt flere penge på Torvet

Sport

Mindeord: Chris Anker Sørensen glemte aldrig sine rødder, og var ganske enkelt bare et ordentligt menneske

Hedensted

Virksomheder plages af gaderæs: - De smider cigaretskodder og pisser på vores bygninger

AC Horsens For abonnenter

To nye AC Horsens-spillere beviste deres værd: Sejren over Hobro gav tre point og en ny afgørende formel på succes

AC Horsens

AC Horsens-anfører om oprykningsambitionerne oven på ny sejr på udebane: Nu skal holdet skaffe flere point på hjemmebane

Annonce