Annonce
Horsens

BUPL: Vi skal sørge for, at vi bruger tid og hænder bedst muligt

Det gælder om at planlægge bedst muligt ud fra de ressourcer, man har, lyder det fra fællestillidsrepræsentant for de lokale pædagoger Henrik Daugaard Christensen. Her et glimt fra et tidligere børnehavebesøg, hvor malebøgerne er kommet frem. Arkivfoto

Fællestillidsrepræsentant for pædagogerne i Horsens Kommune er ikke overrasket over undersøgelse, hvor pædagoger efterlyser mere tid. Han ønsker fokus på, hvordan tiden bruges bedst.

Horsens: Vi skal finde ud af at bruge vores tid bedst muligt inden for de rammer, vi har.

Det er holdningen hos Henrik Daugaard Christensen, der er fællestillidsrepræsentant for pædagogerne i Horsens Kommune.

BUPL har offentliggjort en undersøgelse, der viser, at både lokalt og nationalt oplever pædagogerne, at de ikke er nok ansatte til at løse alle deres opgaver.

Den politiske kamp for flere pædagoger overlader han til kredsformanden og lægger selv en pragmatisk linje.

- Når vi nu ved, at det her er et vilkår, vil jeg opfordre ledelsen til at invitere medarbejderne med til at lægge en plan for, hvordan vi bruger ressourcerne bedst. At man får kigget opgaverne efter. Måske er der noget, vi ikke skal lave mere, måske kan nogle opgaver løses på en smartere måde. Selvfølgelig skal vi have de medarbejdere, vi har brug for, men på den enkelte institution handler det om at sikre, at vi bruger pædagogerne og deres tid mest fornuftigt, siger fællestillidsrepræsentanten.

En gennemgang, der også er relevant, fordi der er vedtaget en styrket pædagogisk læringsplan for området.

Annonce

Kan knibe med nærvær

Han peger også på, at pædagogernes forventninger til, hvad de kan nå, skal matche de ressourcer, der er i institutionerne, hvor hver en tiøre bliver vendt.

Han er ikke overrasket over undersøgelsens resultat.

- Det er også min oplevelse, at mange pædagoger oplever, at de mangler tid til at nå alle opgaverne. Ikke de basale ting, men når man er presset, kan det knibe med nærværet til børnene. Tiden til at gå ind i en leg, tiden til at være sammen med få børn ad gangen. Det er svært, når man har mange børn på én gang.

Han understreger samtidig, at der er et godt dagtilbud i Horsens Kommune.

- Det er ambitiøst og godt. Det er et læringstilbud oven i pasningen. Der er meget fokus på læring, og det kan betyde, at der ikke er så meget tid til omsorgsopgaven. Men, konstaterer han, leverpostejen bliver smurt tyndt ud, og det er selvfølgelig op til politikerne at beslutte, hvad vi vil med vores dagtilbud, siger Henrik Daugaard Christensen.

BUPL har omkring 700 medlemmer i Horsens Kommune.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Leder: Hovedgård skal vælge mellem turbo eller første gear

Det var lidt af en bombe, borgmester Peter Sørensen lod springe i begyndelsen af januar under en ellers fredelig nytårskur på ældrecentret i Hovedgård. Efter flere år i en mølpose løftede han ønsket om et togstop i den gamle stationsby mellem Horsens og Aarhus ud i det fri. Som bekendt er det hans socialdemokratiske partifæller, der danner regering, og det er formentlig ingen tilfældighed, at emnet lige netop i år var et vigtigt element i talen på Skovly. En af regeringens store uløste opgaver er at indgå et bredt forlig om den fremtidige infrastruktur, både hvad angår vej- og togtrafik. Dansk Folkeparti har for længst meldt sig ud af den gamle togfond-aftale, og det smalle infrastrukturforlig fra foråret 2019, som den daværende borgerlige regering indgik netop med DF, er lagt på is. I stedet har transportminister Benny Engelbrecht meddelt, at han vil gå efter et nyt bredt forlig om infrastrukturen og puste nyt liv i aftalen om togfonden. Ingen af delene står øverst i regeringens arbejdsprogram, men mon ikke Horsens-borgmesteren har vurderet, at det er god timing at starte nu, hvis de lokale kræfter skal mobiliseres og være med til at overbevise folketingspolitikerne om, at Hovedgård skal have et togstop. Derfor er det en vigtig beslutning, de lokale borgere og i første omgang lokalrådet skal træffe: Vil vi helst fortsætte i det nuværende tempo, hvor der stille og roligt bliver bygget nye lejligheder og solgt nogle få byggegrunde - eller vil vi have sat turbo på udviklingen? Der er ingen tvivl om, at Hovedgård vil blive yderst attraktiv som pendlerby i forhold til Horsens og i endnu højere grad Aarhus, hvis der kommer et togstop. I dag begrænser tilbuddet om offentlig trafik sig til busrute 202, og det tager ca. en time at komme til Aarhus og 25 minutter til Horsens. Hovedgård har før vist, at den rummer masser af initiativ og sammenhold. Ellers var der aldrig blevet sat gang i så stort et halbyggeri, som tilfældet er. Nu skal byen bare finde ud af, om den endnu engang er klar til at sætte alt ind for at få et togstop.

Horsens For abonnenter

Baggrund: En ordentlig rutsjebanetur for et togstop

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];