Annonce
forside

Broen kommer tættere på: Millioner til Kattegat-undersøgelse skal få røde partier om bord

- Den tidsbesparelse, som danskerne ville få ved at få tog over Kattegat, ville ikke stå mål med den kæmpe investering, det ville være, siger transport-, bygnings og boligminister Ole Birk Olesen til doorstep i ministeriet.

Ole Birk vil have ren vejforbindelse over Kattegat, mens røde partier gerne vil have tog koblet på også.

To forundersøgelser skal afveje fordele og ulemper ved henholdsvis en ren vejforbindelse og en kombineret tog- og vejforbindelse over Kattegat.

Men kun en vejforbindelse er for alvor "realistisk", mens undersøgelsen af en løsning med tog hovedsageligt søsættes for at få røde partier med i en aftale.

Det siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA), efter at regeringen og DF kunne præsentere udmøntningen af 60 millioner kroner fra finansloven til undersøgelserne.

- Screeningen viser, at det her er et levedygtigt projekt, hvis der er tale om en vejforbindelse. Derfor er det værd at gå videre med en forundersøgelse, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA).

En vejforbindelse kan realiseres uden økonomisk bidrag fra staten, viser en screening.

Omvendt vurderes det, at en kombineret tog- og vejforbindelse vil kræve et økonomisk bidrag på mellem 40 og 50 milliarder kroner.

Flere af de røde partier har ønsket en togforbindelse og transportordfører Rasmus Prehn (S) har tidligere kaldt det "noget uambitiøst" ikke at ville lave en sådan.

Men ifølge Ole Birk Olesen er det simpelthen for dyrt.

- Den tidsbesparelse, som danskerne ville få ved at få tog over Kattegat, ville ikke stå mål med den kæmpe investering, det ville være, siger Ole Birk Olesen.

Det er dog stadig nødvendigt at undersøge muligheden for en kombineret vej- og jernbaneforbindelse.

- Der er partier, som i dag er meget insisterende på, at der skal tog over Kattegat, selv om det ser anderledes urealistisk ud. Så vi vil også gerne lave en forundersøgelse af en kombineret forbindelse for tog og biler, siger ministeren.

Hvorfor egentlig undersøge det, du selv kalder et urealistisk scenarie?

- Det er vigtigt at have bred opbakning til det her store infrastrukturprojekt, der vil få positiv betydning for mange danskere. På det nuværende stadie synes vi også, at det er vigtigt at have socialdemokrater, radikale og SF'ere med, siger Ole Birk Olesen.

Derfor vil de øvrige partier i den grønne forligskreds, som også tæller Socialdemokratiet, SF og De Radikale, i begyndelsen af det nye år blive inviteret til et møde om forbindelsen.

Her vil de blive forelagt en principaftaletekst, som ministeren håber, at de vil tilslutte sig.

Ministeren forventer, at forundersøgelsen vil tage to til tre år.

Herefter skal der igangsættes en VVM-undersøgelse, som skal danne endeligt beslutningsgrundlag for at kunne sætte byggeriet i gang.

Derfor håber ministeren, at byggeriet kan gå i gang "i midten af 20'erne", og at forbindelsen kan stå færdig "i midten af 30'erne", fortæller han.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur

Panduro advarer mod billethajer: - Svindelfirmaerne ikke kun går efter de store, udenlandske artister

Leder For abonnenter

Digte fra voldsmanden: Stor kunst eller ubehjælpsomt ævl?

JEG SAGDE SMUT/MEN HAN FORFULGTE MIG I HALVANDET MINUT/OG ENDTE MED AT BLIVE SKUDT/DET HAR JEG IKKE FORTRUDT/SELV OM DET ER FORBUDT/AT PRUTTE MED KRUDT. Stor kunst eller ubehjælpsomt ævl fra Yahya Hassan, der fra sin tidsubestemte psykiatriske anbringelse sender ”Yahya Hassan 2” på gaden? Anmelderne på dagbladsredaktionerne i København er ikke i tvivl. Stjernerne vælter ned over lyrikeren. ”En overrumplende karakterfuld og kanongod bog”, mener eksempelvis anmelderen i Weekendavisen, der brugte hele sin forside på et interview med digteren, som chefredaktør Martin Krasnik i sagens anledning personligt udførte. Andre uden for den kulturelle indercirkel er uenige i, at den dømte voldsforbryder er en befriende stemme fra den kulturelt så berigende ghetto. Den tidligere krimireporter på Ekstra-Bladet, Dan Bjerregaard, siger til journalisten.dk, at Hassan har ”chikaneret folk, han har truet folk, og han har skudt en mand i foden. Han har et voldsomt forbrug af narkotika, han flasher våben, og jeg mener, at man skal overveje det meget nøje, hvis man gerne vil bidrage til det liv.” Og det mener Bjerregaard, medierne gør ved at lade Hassan fylde så meget, og at danskerne gør, hvis de køber hans ”banale børnerim”. At medier beskæftiger sig med værk nummer to fra en skribent, hvis første bog for seks år siden solgte over 100.000, er kun naturligt. Så lader man sig nok let rive med, men det er altså ikke i sig selv en adgangsbillet til omtale og hyldest, at man er af anden etnisk afstamning, opvokset i en ghetto, notorisk voldsforbryder og indsat på retspsykiatrisk afdeling. Produktet må være det afgørende. Der er kun én konklusion: Danskerne må vurdere, om det er stor kunst eller ubehjælpsomt ævl, så vi slutter med endnu et citat fra den nye ”karakterfulde og kanongode bog”: ”JEG HAR HAFT SKUDSIKKER VEST PÅ UNDER JAKKEN/SIDEN ÅR 2013/TRO MIG JEG ER TRÆT AF DEN/DENS LUGT ER BLEVET LED SOM OKSESVED/OG JEG ER BLEVET EN JAGET GED”. Versalerne er forfatterens valg.

Annonce