Annonce
Odder

De fleste politikere i Odder nikker ja til Kattegat-bro

Måske bliver det her, syd for Dyngby Strand, en Kattegatforbindelse vil gå i land på Odderkysten. Det er politikerne på Christiansborg, der bestemmer, men mange i byrådet i Odder har også en holdning til forbindelsen. De fleste byrådspolitikere vil dog ikke pege på en placering. Foto: Morten Pape
Resultat af rundspørge peger på et ja til en fast forbindelse over Kattegat. Kun et par politikere vil foreslå en konkret linjeføring.
Annonce

Odder: Et flertal af byrådets politikere støtter en fast forbindelse over Kattegat. Det viser en lille spørgeundersøgelse, som avisen har lavet.

Forbindelsen har været debatteret i løbet af året, og en af avisens læsere har efterlyst de lokale politikeres holdning. Det er ikke byrådet, men Folketinget, der skal afgøre, om der kommer en bro, en tunnel eller slet ingenting.


Vi skal følge højderyggen syd om Hundslund.

Elvin Hansen (S)


- Men alligevel kunne det være rart at kende politikernes holdning, lød det fra læseren.

Derfor har vi skrevet til alle byrådspolitikerne i Odder: Hvad er din holdning til en Kattegatforbindelse? Desuden har politikerne haft lejlighed til at uddybe deres holdning.

Avisen har fået svar fra 12 ud af de 19 byrådsmedlemmer, og alle partier er repræsenteret. Men der er ikke enighed i alle partier.

- Jeg vil gerne se forundersøgelserne, før jeg beslutter mig, siger Venstres Jan Gade.

Hans partifæller Uffe Jensen, Ole Lyngby Pedersen, Lene Midtgaard og Torben Sørensen er derimod alle for en fast forbindelse.

Hos Socialdemokratiet er Claes Jensen i tvivl om, hvorvidt det er et godt projekt for Odder Kommune, men han er også for udvikling, der vil gavne erhvervsliv og arbejdspladser, og det er han sikker på, at en Kattegatforbindelse til biler vil. Partifællen Elvin Hansen er entydigt positiv.

For er også Martin Mikkelsen (K) og John Rosenhøj (DF).

Annonce

Går ud over naturen

Derimod er Marianne Hundebøll (SF), Leif Gjørtz Christensen (EL) og Kresten Bjerre (R) modstandere af, at der kommer en forbindelse.

Modstanderne henviser til, at det vil forringe kommunens naturværdier og dermed bosætning at få en fast forbindelse. Desuden vil en motorvejskorridor skære kommunen over og fungere som en barriere, og en stor del af kommunen vil blive plaget af støj.

Tilhængerne mener derimod, at en forbindelse vil tilføre Odder Kommune markant vækst.

Annonce

Elvin vil bruge Gylling Næs

De fleste af de politikere, der har svaret, vil ikke komme med et bud på, hvor forbindelsen skal være, eller om den skal være både til biler og tog. Elvin Hansen er dog ikke i tvivl.

- Vi skal have både bil- og togbro fra den sydlige del af kommunen, ud over Vadegrunden mellem Gyllingnæs og Søby. Vi skal følge højderyggen syd om Hundslund og syd om Hovedgård til E45 omkring ved Tebstrup og rastepladsen på E 45. Så udnytter vi de eksisterende vejnet som E 45, så alt trafik fra nord for Aarhus, Djursland og vestfra kører udenom Aarhus. Vi udnytter togforbindelsen fra Horsens, syd om Hovedgård over Solbjerg til Aarhus, det betyder god tilkørsel fra nord og Aarhus, skriver Elvin Hansen.

Han henviser til, at den linjeføring vil betyde mindst motorvej gennem Odder Kommune.

John Rosenhøj (DF) peger til gengæld på, at broen skal gå ind nordøst for Odder.

Omvendt føler Leif Gjørtz Christensen (EL) sig sikker på, at en Kattegatbro vil gå i land ved Dyngby, hvis den kommer. Det baserer han på de foreløbige undersøgelser, der er lavet.

Byrådspolitikerne er til gengæld enige om, at hvis Folketinget beslutter at lave en fast forbindelse, så skal Odder Kommune arbejde for, at den generer mennesker og miljø mindst muligt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Hedensted For abonnenter

Lancerer højvandsplan med diger og klitter i Juelsminde: Se hvad der er på idebrættet for havn og tre kyststrækninger

Sport

Danmark slider sig i VM-semfinalen i vild gyser

Annonce