Annonce
Brande

Brande City fik inspiration fra Cold Hawaii

Rasmus Fejerskov (i blå skjorte) er en af nøglepersonerne bag omdannelsen af Klitmøller til surfer-mekkaet Cold Hawaii. Torsdag fortalte han repræsentanter for ca. 25 lokale foreninger om nogle af de erfaringer, han har gjort sig i løbet af processen. Foto: Mikael Lund
Brande-foreninger fik tips og ideer fra nordjysk surfermekka.

Brande: Torsdag aften havde Brande Citys udvalg for sport og kultur inviteret foreningerne i Brande og omegn til paraplyorganisationens første arrangement på vandrerhjemmet.

Udvalget havde desuden inviteret Rasmus Fejerskov, der er er formand for Friends og Cold Hawaii og en af nøglepersonerne bag det nordvestjyske surfermekka i Klitmøller. Og det er ingen overdrivelse at sige, at tilbuddet blev positivt modtaget: Omkring et halvt hundrede repræsentanter fra ca. halvt så mange foreninger havde takket ja til invitationen, og i tilgift fik de en inspirerende aften i selskab med en vaskeægte ildsjæl.

Da forsamlingen havde mindedes Brande Håndboldklubs pludseligt afdøde formand, Jan Helleberg, med et øjebliks stilhed, gav formanden for udvalget, Sigurd Kristensen, ordet til Rasmus Fejerskov, der med sit smittende engagement fik den næste times tid til at forsvinde som dug for solen.

- Det handler om at skabe et eventyr, indledte han og fremhævede værdien af at stå sammen om et fælles mål – også selvom man vælger forskellige veje til at nå derhen. Han nævnte identitet, udvikling og en fælles plan som de tre nøgleord, der havde gjort Cold Hawaii til en succes trods det kultursammenstød, der reelt var tale om mellem surferne og de fiskere, der ikke rigtig kunne se fornuften i projektet.

Dårlig timing

Rasmus Fejerskov, der er uddannet tømrer, flyttede selv til Klitmøller i 2000, og timingen var ikke specielt velvalgt: På daværende tidspunkt var surfer-bølgen, der hærgede op igennem 80’erne og 90’erne så godt som uddød, og det samme var Klitmøller godt på vej til.

Den lokale skepsis var derfor til at tage og føle på, men faktisk var den daværende borgmester i den ligeså daværende Hanstholm Kommune, Ejner Frøkjær, der fik sat skub i planerne.

Da surferne protesterede mod opstillingen af havvindmøller i et unikt surfing-område, opfordrede han dem til at udarbejde en masterplan for hele området, og masterplanen kom senere til at danne grundlaget for det, der i dag er kendt som Cold Hawaii i surferkredse verden over. Afviklingen af en World Cup-afdeling i 2010 var ligesom det, der ”fik flyet til at lette”, fortalte Rasmus Fejerskov, og de positive effekter har været særdeles synlige. Tilflytningen har været stor, både af nytilkommende og af folk, der er søgt tilbage, prisstigningerne på boliger har kunnet måle sig med København, og der er stort set ingen ledige boliger i byen.

Faktisk er succesen efterhånden så stor, at der ikke er nok plads, og de fysiske rammer sætter en bremse på udviklingen, fortalte Rasmus Fejerskov videre.

Hans opfordring gik på at få udarbejdet en masterplan og så i øvrigt dyrke de ting, man allerede har, i Brandes tilfælde f.eks. street art og gavlmalerier. - Planen er bare altafgørende, sagde han og fastslog, at den ikke må være for indviklet.

I Klitmøller er man tæt på at være klar med masterplan II.

- Vi har taget det, der var, givet det en identitet og skabt et brand, sammenfattede Rasmus Fejerskov processen, der ”om noget har sat vores by på landkortet” – mere på trods end på grund af navnet ”Cold Hawaii”.

- Det er verdens mest latterlige navn – men det, der er bagved, er rigtig godt, fastslog han.

Bedre koordinering

Således inspireret gik de fremmødte gruppevis i gang med at diskutere seks udleverede spørgsmål, og efter tre kvarters debat blev der samlet op på svarene.

Her var der især mange, der havde fokus på en bedre koordinering af de arrangementer, Brande er så rig på. Der blev foreslået en fælles aktivitetskalender, en frivilligbank, et chatforum, en fælles platform på tværs af foreningerne og digitale infoskærme. Et koordinerende fællesmøde i starten/slutningen af året blev også nævnt som en mulighed, ligesom der blev opfordret til at gøre brug af brande.dk.

Udvalget havde også dristet sig til at spørge, hvad de kan gøre for foreningerne, og her blev der bl.a. efterlyst ”hjælp til at få tingene til at ske” – hvordan man omsætter en god ide til virkelighed. Jævnlige cafémøder – eller fredagsbar, som en af grupperne havde valgt at kalde det – blev foreslået som en mulighed for at netværker, og Mogens Bentzen fra Lions opfordrede til, at Brande også får en masterplan.

Underetagen af den tomme Meny-bygning blev bragt i forslag som foreningslokaler, og blandt andre Olga Yurchenko fra International Society efterlyst, at foreningerne generelt bliver mere opmærksomme på og bedre til at åbne op for udenlandske tilflyttere.

Som afslutning blev der trukket lod mellem de repræsenterede foreninger om en præmie på 2.000 kr., som tilfaldt Bondegården, mens Den gamle Købmandsgaard og Brande Atletklub hver vandt et gratis medlemskab af Brande City.

Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Horsens

Endnu et mislykket forsøg: Tre upålidelige pile udsætter behandling af syg vildhest

Annonce