Annonce
Horsens

Borgerservice bød på store gensynsdag med kolleger og borgere

Simon Bohnfeldt Madsen og Jesper Caritas Ingberg Laursen, som er digitaliseringsmedarbejdere, havde travlt med det praktiske arbejde, så teknikken virkede, inden borgerservice slog dørene op onsdag klokken 10. Foto: Søren E. Alwan
Onsdag var de 35 medarbejderne i borgerservice for første gang samlet på deres arbejdsplads på rådhuset efter corona-nedlukningen. De glædede sig over gensynet og til at møde borgerne igen ansigt til ansigt.
Annonce

Horsens: Siden corona-nedlukningen for to en halv måned siden har der været mellem fem og ti medarbejdere på arbejde i borgerservice på rådhuset. Onsdag mødte alle 35 medarbejdere på arbejdspladsen, hvor der var stor gensynsglæde.

- Det er lidt en festdag at være tilbage. Alle er glade, og jeg har glædet mig til at mærke energien hernede, sagde Camilla Wright, boligsocial medarbejder, som også har nydt roen ved at arbejde hjemmefra.

Didde Nygård har længtes efter at komme tilbage.

- Jeg trives bedst sammen med kolleger. De motiverer mig. Jeg kan også godt lide at komme væk, så jeg er på arbejde hernede og har fri, når jeg er hjemme.

Længere nede af gangen er Dorrit Egmose vendt tilbage til sit kontor. Glad for gensynet med kolleger og en normal hverdag. Nu glæder hun sig til gensynet med borgerne.

Hjemsendelsen har ikke ført til lediggang. Medarbejderne har arbejdet hjemme med at agere borgerservice via telefon og computerskærm.

- Kommunen er i hvert tilfælde ikke blevet snydt. Når computeren står derhjemme på køkkenbordet, så kan man jo altid liiige tjekke den, fortæller socialformidler Dorrit Egmose.

Hun delte tidligere kontor med en kollega, nu skal hun sidde alene, fordi de ellers ville sidde for tæt på det lille kontor.

- Det skal jeg lige vænne mig til.

Bestil tid

Borgerservice opfordrer til, at man ringer og bestiller en tid, inden man møder op på rådhuset i Horsens.

Det kan man gøre på 7629 2929.

På den måde kan man hjælpe med at gøre ventetiden og køen kortere.

Man kan også gå på nettet og bestille en tid via kommunens hjemmeside www.horsens.dk.

Borgerservice har i opstarten udvidet åbningstiden, så man kan få udstedt tider frem til klokken 18.

Annonce

Afspritning efter hver borger

Inden onsdagens åbning har der været travlhed med at sikre en indretning med afstand for de ansatte og for borgerne.

Der var stillet et ekstra betjeningspunkt op i forhallen og lavet en ekstra indgang til rådhuset. Dem, der havde booket en tid, kunne komme ind af hoveddøren.

Men borgere, der kom for at få en tid, blev guidet ind ad sideindgangen, hvor de blev mødt ved en skranke, hvor de kunne reservere en tid.

Der er kommet plexiglas op, som skærmer mod smitte, ligesom der er stillet et mindre bord foran hvert betjeningspunkt, som skal sikre afstand mellem medarbejdere og borgere.

Og så er der blevet tilføjet en ny opgave til jobbet som afspritter. Bevæbnet med engangshandsker, sprit og klud skal afspritteren desinficere de flader, som borgeren har kontakt til, før den næste bliver kaldt ind via nummersystemet.

Annonce

Udvidet åbningstid

- Vi er spændte på, om vi har været savnet, fortalte Malene Rasmussen, der er leder af borgerservice, inde de første borgere blev lukket ind klokken 10.

Nogle få uopsættelige opgaver har krævet, at borgere også fysisk er blevet betjent i borgerservice under coronalukningen.

Åbningen rammer ned i højsæsonen for fornyelse af pas og kørekort.

- Vi har udvidet vores åbningstid de første to uger, fortæller Malene Rasmussen, som er spændt på, hvor mange borgere der dukker op.

Snart skal erfaringen fra nedlukningsperioden evalueres.

Og mon ikke at medarbejdere som Camilla Wright og andre kolleger, der gerne lægger billet ind på et par ugentlige, effektive hjemmearbejdsdage fremover får den mulighed.

Erfaringen er i hvert tilfælde, at rigtig mange af opgaverne i borgerservice er blevet løst af medarbejdere, der har siddet hjemme og været borgerservice via telefon og internet, lyder konklusionen fra Malene Rasmussen.

Rådhusets forhal blev taget i brug, da borgerservice på rådhuset genåbnede efter at have været lukket i to en halv måned på grund af corona. Foto: Søren E. Alwan
En medarbejder sikrede, at det kun var borgere, der allerede havde booket en tid i Borgerservice, som kom ind ad hovedindgangen på rådhuset. Havde man ingen tid, kom man ind ad sidedøren, hvor der var muligt at få en tid. Foto: Søren E. Alwan
Malene Rasmussen, der er leder af Borgerservice, er spændt på, hvor mange borgere, der dukker op i den første tid efter genåbningen. Foto: Søren E. Alwan
- Det er rart at komme hjemmefra igen og vide, at når man går hjem fra arbejde, så har man fri, siger Didde Nygaard, som med glæde sagde farvel til spiebordet derhjemme som arbejdsplads. Foto: Søren E. Alwan
Genåbningen er gennemtænkt. Den indeholder også afspritning af skranken mellem hver borgerkontakt. Den opgave klarer medarbejderne på skift. Foto: Søren E. Alwan
En festdag kaldte Camilla Wright gensynet med kollerne i Borgerservice. Foto: Søren E. Alwan
August Christophersen var første borger, der blev serviceret i Borgerservice efter genåbingen. Han skulle havde rettet i sit nyt pas. Det klarede Zeljko Zarkovic med glæde. Han fortalte, hvordan smilet helt automatisk kom frem, da han endelig skulle køre på arbejde igen. Foto: Søren E. Alwan
Røde pletter på gulvet i forhallen er med til at hjælpe borgerne til at holde afstand til hinanden. Foto: Søren E. Alwan
Rådhusets forhal blev taget i brug, da Borgerservice genåbnede. Foto: Søren E. Alwan
Socialformidler Dorrit Egmose var dobbelt-glad, da hun onsdag endelig mødte ind på sin arbejdsplads igen. Hun glædede sig både til at se kolleger og borgere igen. Foto: Søren E. Alwan
Onsdag vendte medarbejderne i borgerservice tilbage på job for at åbne klokken 10. Foto: Søren E. Alwan
Onsdag vendte medarbejderne i borgerservice tilbage på job for at åbne klokken 10. Foto: Søren E. Alwan
Simon Bohnfeldt Madsen og Jesper Caritas Ingberg Laursen, som er digitaliseringsmedarbejdere, havde travlt med det praktiske arbejde, så teknikken virkede, inden borgerservice slog dørene op onsdag klokken 10. Foto: Søren E. Alwan
Simon Bohnfeldt Madsen og Jesper Caritas Ingberg Laursen, som er digitaliseringsmedarbejdere, havde travlt med det praktiske arbejde, så teknikken virkede, inden borgerservice slog dørene op onsdag klokken 10. Foto: Søren E. Alwan
Simon Bohnfeldt Madsen og Jesper Caritas Ingberg Laursen, som er digitaliseringsmedarbejdere, havde travlt med det praktiske arbejde, så teknikken virkede, inden borgerservice slog dørene op onsdag klokken 10. Foto: Søren E. Alwan
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce