Annonce
Horsens

Borgere undrer sig: Bor vi så ikke i Torsted længere?

Ved rundkørslen på Ringvej Syd, hvor den møder Ørnstrupvej, fører venstresvinget stadig til Torsted - bare ikke ifølge skiltet, hvor navnet er blevet slettet. Andre steder kan man stadig se pælene, hvor byskiltet før stod. Foto: Thomas Trondal
Siden omfartsvejen syd for Torsted åbnede, er byskiltene forsvundet fra jordens overflade.

Horsens: Borgerne i Torsted har de seneste år spekuleret på, om de mon er på vej til at forsvinde helt fra landkortet.

En formulering, der er sagt med en vis grad af glimt i øjet, men også med alvor.

Selvom der hverken er udbrudt identitetsforvirring eller er tale om statsløshed i Torsted, har det alligevel vakt opsigt i lokalmiljøet, at skiltene i rundkørslerne ved Ringvej Syd ikke længere viser ind til byen.

Det fortæller Rikke Drag, der har boet i området i 22 år og har kontaktet Horsens Folkeblad med sin undren.

- Da omfartsvejen syd for Torsted blev åbnet for et par år siden, var der flere skilte både i rundkørslerne og langs vejene, der viste vej til Torsted. Af den ene eller den anden grund er de pludselig forsvundet, og det kan godt være problematisk, når man skal have gæster eller familie på besøg udenbys fra, siger hun.

Enkelte steder står pælene stadig, hvor byskiltene plejede at være.

- Det ser næsten ud, som om de er sunket i jorden. Blandt naboerne er det noget, vi joker lidt med. For bor vi så ikke i Torsted længere, spørger Rikke Drag, der har noteret tre steder, hvor vejhenvisningerne er forsvundet.

Annonce

Da omfartsvejen syd for Torsted blev åbnet for et par år siden, var der flere skilte både i rundkørslerne og langs vejene, der viste vej til Torsted. Af den ene eller den anden grund er de pludselig forsvundet, og det kan godt være problematisk, når man skal have gæster eller familie på besøg udenbys fra.

Rikke Drag, beboer i Torsted

Skal mindske trafikken gennem Torsted

Der ligger dog en anden og mere jordnær forklaring til grund for den forsvundne Torsted-skiltning. Hos Horsens Kommune blev beslutningen oprindelig taget af trafikale hensyn.

- Alle vurderinger omkring skiltning foregår sædvanligvis i samarbejde med politiet. I det konkrete tilfælde - ved rundkørsel-skiltet - fjernede vi i sin tid "Torsted" på opfordring fra en gruppe borgere, der henvendte sig kort efter åbningen af Ringvej Syd. Simpelthen for at mindske trafikken, siger Allan Lyng Hansen, der er chef for affald- og trafik-afdelingen.

Han vurderer ikke, at det bør give anledning til problemer for Torsted-gæster, der skal finde vej.

- I dag har alle jo smartphones med kort og gps, så jeg har svært ved at se, at det skulle blive en større problem end som så, siger Allan Lyng Hansen.

Spørg Folkebladet - Vores by vokser

Horsens vokser, og det kan man se i bybilledet.

Nye byggerier langs havnen og Niels Gyldings Gade, nyt uddannelses-campus på den gamle slagterigrund og en ny bydel ved Nørrestrand er bare nogle af de projekter, der er i gang.

Horsens Folkeblad sætter fokus på byggeprojekterne med "Spørg Folkebladet - Vores by vokser", hvor du kan stille spørgsmål til redaktionen, hvis du går og undrer dig over noget - stort eller småt.

Vi har blandt andet allerede kigget på befolkningsfremskrivningen i Horsens, på den trafikale udvikling på Vestergade, og hvad det massive nybyggeri vil betyde for kommunens udgift til boligstøtte.

Vi vil også gerne prøve at svare på dine spørgsmål, så skriv til os via dette link: redaktion.hsfo.dk/spoergfolkebladet - her samler vi alle spørgsmål og svar.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Leder: Hovedgård skal vælge mellem turbo eller første gear

Det var lidt af en bombe, borgmester Peter Sørensen lod springe i begyndelsen af januar under en ellers fredelig nytårskur på ældrecentret i Hovedgård. Efter flere år i en mølpose løftede han ønsket om et togstop i den gamle stationsby mellem Horsens og Aarhus ud i det fri. Som bekendt er det hans socialdemokratiske partifæller, der danner regering, og det er formentlig ingen tilfældighed, at emnet lige netop i år var et vigtigt element i talen på Skovly. En af regeringens store uløste opgaver er at indgå et bredt forlig om den fremtidige infrastruktur, både hvad angår vej- og togtrafik. Dansk Folkeparti har for længst meldt sig ud af den gamle togfond-aftale, og det smalle infrastrukturforlig fra foråret 2019, som den daværende borgerlige regering indgik netop med DF, er lagt på is. I stedet har transportminister Benny Engelbrecht meddelt, at han vil gå efter et nyt bredt forlig om infrastrukturen og puste nyt liv i aftalen om togfonden. Ingen af delene står øverst i regeringens arbejdsprogram, men mon ikke Horsens-borgmesteren har vurderet, at det er god timing at starte nu, hvis de lokale kræfter skal mobiliseres og være med til at overbevise folketingspolitikerne om, at Hovedgård skal have et togstop. Derfor er det en vigtig beslutning, de lokale borgere og i første omgang lokalrådet skal træffe: Vil vi helst fortsætte i det nuværende tempo, hvor der stille og roligt bliver bygget nye lejligheder og solgt nogle få byggegrunde - eller vil vi have sat turbo på udviklingen? Der er ingen tvivl om, at Hovedgård vil blive yderst attraktiv som pendlerby i forhold til Horsens og i endnu højere grad Aarhus, hvis der kommer et togstop. I dag begrænser tilbuddet om offentlig trafik sig til busrute 202, og det tager ca. en time at komme til Aarhus og 25 minutter til Horsens. Hovedgård har før vist, at den rummer masser af initiativ og sammenhold. Ellers var der aldrig blevet sat gang i så stort et halbyggeri, som tilfældet er. Nu skal byen bare finde ud af, om den endnu engang er klar til at sætte alt ind for at få et togstop.

Horsens

Borgmester vil diskutere togstop i Hovedgård: Det ligger lige til højrebenet

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];