Annonce
Horsens

Blomster holdt storskrald væk i mindre end 24 timer

Erling Lorentzen er godt træt af, at folk bruger affaldsstationerne foran han vindue til storskral - og kommunens forsøg med blomster og græs virkede kun knap 24 timer. Foto: Dorthea Dittmer
Kommunens forsøg med græstæpper og blomster, som skulle holde storskrald væk fra byens nedgravede affaldstationer, virkede i knap 24 timer på Vimmelskaftet. Så blev der stillet affald lige oveni i blomsterne.

Horsens: Der skulle gå lige knap 24 timer, fra kommunen mandag dækkede metalpladerne rundt om de nedgravede affaldsstationer på Vimmelskaftet i Horsens med kunstgræstæpper med blomster i, til der igen stod affald på stationen. Blomstertæpperne er ellers et forsøg på at dæmme op for problemet med affald og storskrald, der bliver stillet ved siden af de nedgravede affaldsstationer, men det virker tilsyneladende ikke.

- Da jeg stod op tirsdag morgen, var der allerede storskrald på stationen, fortæller Erling Lorentzen, som bor lige ud for affaldsstationen på Vimmelskaftet.

Han har tidligere fortalt avisen, hvordan storskraldet hober sig op ved de nedgravede affaldsstationer lige ude foran hans vindue, men med kommunens nyeste tiltag med græs og blomster, havde han håbet på en bedring, men den kom ikke.

- Jeg tænker, det er skønne spildte kræfter at gå rundt og sætte græs og blomster op, lyder det, og Erling Lorentzen har også en anden bekymring.

- Hvad sker der, når folk taber en pose med madaffald ned i tæppet eller glasskår – eller hvis der er nogen, som ikke vil stille affaldet på blomsterne, kunne jeg sagtens forestille mig, at det ender foran mit hus i stedet. Jeg tror, det er uholdbart, så længe man har den holdning, at man bare kan smide sit storskrald på gaden.

Ifølge Erling Lorentzen er det ikke hver dag, skraldet hober sig op. Det er særligt når folk flytter, at det sker.

- Det er lidt en tendens, jeg har kunnet se, at når folk flytter ind omkring den 15. og 1. i måneden og har været i Ikea og købt et garderobeskab, så stiller de storskraldet fra det på stationen, og det er som regel også i weekenderne, at der bliver stillet mest, fortæller han.

Annonce

- Jeg er meget rystet over det, og vi kan ikke holde ud at kigge på det. Det stinker ofte rigtig meget af losseplads, så vi overvejer kraftigt at flytte herfra nu.

Erling Lorentzen

Overvejer at flytte

De nedgravede affaldsstationer skulle egentlig afhjælpe både lugtgener og overfyldte skraldespande, men problemet med storskrald har de ikke løst, og Erling Lorentzen har snart fået nok.

- Nogle gange er det lige før, jeg kan finde på at gå ud og råbe efter folk, når de har stillet noget. Men jeg mener ikke, det skal være mit ansvar, eller at jeg skal blive uvenner med alt og alle, fordi de har en anden holdning, end jeg har, lyder det.

Derfor har Erling Lorentzen grebet fat i kommunen og foreslået en løsning på problemet.

- Jeg skrev til kommunen i går, at jeg tror, at kameraovervågning og nogle store bøder, hvis man gør det, det er nok den eneste løsning. Men jeg synes abre, det er så trist, at man ikke selv kan se, at man smider affald i den gade, hvor man selv bor, og at det ikke er i en, siger Erling Lorentzen, som nu overvejer eneste løsning på problemet.

- Jeg er meget rystet over det, og vi kan ikke holde ud at kigge på det. Det stinker ofte rigtig meget af losseplads, så vi overvejer kraftigt at flytte herfra nu.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra affald- og genbrugsafdelingen i Horsens Kommune.

Forsøget fortsætter

I Horsens Kommune er afdelingsleder for affald og genbrug, Marie Lindberg Tefre, ikke overraskende træt af, at folk ikke respekterer den nye græstæppe.

- Jeg synes, det er et godt forsøg. Så vi var bare rigtig ærgerlige over det i går, da vi så billedet af katteburet. Vi synes selv, det er rigtig fint med græstæpperne, og vi havde håbet, det med, at man ved at gøre området lækkert, ville få folk til ikke at stille affald, lyder det.

Marie Lindberg Tefre er dog ikke klar til at opgive forsøget, men hun indrømmer også, at det ikke er nok.

- Vi fortsætter helt klart forsøget og prøver at få så mange erfaringer, vi kan. Vi vil også prøve at lave forskellig andre forsøg for det er også en økonomisk udgift for os at komme hver dag og rydde op, siger hun.

Men ligefrem at overvåge stationerne, som Erling Lorentzen foreslår, mener afdelingslederen ikke er vejen frem.

- Vi er nødt til at gøre mere, end det vi allerede gør, men jeg er heller ikke tilhænger af overvågning. Jeg kan godt lide den positive tilgang, og mere kommunikation, kampagner og forskellige forsøg er vejen frem, og jeg er åben over for forslag.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
HIC

HIC klar til pokalfinalen

Leder For abonnenter

Leder: Hovedgård skal vælge mellem turbo eller første gear

Det var lidt af en bombe, borgmester Peter Sørensen lod springe i begyndelsen af januar under en ellers fredelig nytårskur på ældrecentret i Hovedgård. Efter flere år i en mølpose løftede han ønsket om et togstop i den gamle stationsby mellem Horsens og Aarhus ud i det fri. Som bekendt er det hans socialdemokratiske partifæller, der danner regering, og det er formentlig ingen tilfældighed, at emnet lige netop i år var et vigtigt element i talen på Skovly. En af regeringens store uløste opgaver er at indgå et bredt forlig om den fremtidige infrastruktur, både hvad angår vej- og togtrafik. Dansk Folkeparti har for længst meldt sig ud af den gamle togfond-aftale, og det smalle infrastrukturforlig fra foråret 2019, som den daværende borgerlige regering indgik netop med DF, er lagt på is. I stedet har transportminister Benny Engelbrecht meddelt, at han vil gå efter et nyt bredt forlig om infrastrukturen og puste nyt liv i aftalen om togfonden. Ingen af delene står øverst i regeringens arbejdsprogram, men mon ikke Horsens-borgmesteren har vurderet, at det er god timing at starte nu, hvis de lokale kræfter skal mobiliseres og være med til at overbevise folketingspolitikerne om, at Hovedgård skal have et togstop. Derfor er det en vigtig beslutning, de lokale borgere og i første omgang lokalrådet skal træffe: Vil vi helst fortsætte i det nuværende tempo, hvor der stille og roligt bliver bygget nye lejligheder og solgt nogle få byggegrunde - eller vil vi have sat turbo på udviklingen? Der er ingen tvivl om, at Hovedgård vil blive yderst attraktiv som pendlerby i forhold til Horsens og i endnu højere grad Aarhus, hvis der kommer et togstop. I dag begrænser tilbuddet om offentlig trafik sig til busrute 202, og det tager ca. en time at komme til Aarhus og 25 minutter til Horsens. Hovedgård har før vist, at den rummer masser af initiativ og sammenhold. Ellers var der aldrig blevet sat gang i så stort et halbyggeri, som tilfældet er. Nu skal byen bare finde ud af, om den endnu engang er klar til at sætte alt ind for at få et togstop.

Horsens

Borgmester vil diskutere togstop i Hovedgård: Det ligger lige til højrebenet

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];