Annonce
Horsens

Kunne ikke klare mosten: Billet-storm nedlagde Horsens Teaterfestivals hjemmeside

Horsens Teaterfestival er en af byens populære, årligt tilbagevendende begivenheder. Tidligere har man skullet ringe ind til festivalen for at få del i de gratis billetter, og det kunne give lang ventetid i røret. Det seneste par år er bookingen imidlertid sket via nettet, men det forløb ikke smertefrit mandag morgen, da billetbestillingen åbnede. Arkivfoto
Igen i år var der rift om de gratis billetter til den store festival, da salget åbnede mandag morgen.

Horsens: Horsens Kommunens it-system kunne ikke klare mosten, da billetsalget til 2019-udgaven af Horsens Teaterfestival åbnede mandag morgen.

Der er tradition for, at der er rift om de gratis billetter til de mest populære forestillinger, og i år var ingen undtagelse, konstaterer festivalkoordinator Maria Suh.

Hun forklarer, at billetsiden, der kører i kommunalt regi, brød ned kort efter åbningen af salget omkring kl. 10, og først kl. 11 var den i drift. For så igen at blive nedlagt i et stykke tid omkring 15 minutter senere.

- Vi kan se, at der har været flere end 1000 inde på siden for at booke på meget kort tid, og det havde vi ikke regnet med. Vi havde fået hjemmesiden opgraderet, så den kørte på højeste kapacitet, men det var altså ikke nok, siger Maria Suh, som beklager, at mange stødte på en lukket side eller oplevede mislykkede forsøg på at bestille nogle af de mange billetter, festivalen hvert år giver til byens borgere.

Det var især forestillingerne for de mindste, der - igen i år - var billetstorm på.

Annonce

Prioriterede penge på indhold - ikke it

- Der er blevet ringet, mailet og skrevet på Facebook om problemerne, uddyber Maria Suh og fortæller, at de fleste billet-bestillere heldigvis var venlige og tålmodige.

- Men vi er selvfølgelig kede af den oplevelse, nogle har haft, siger koordinatoren og forklarer, at nedbruddet udspringer af en afvejning af, hvor mange penge der skal investeres i sceneindhold versus it.

- I år havde vi besluttet at bruge mere på indholdet, forklarer hun om festivalen, der finder sted i sin 34. udgave den 20.-22. september.

Da fyldes byen med teater, og selv om der nu er udsolgt til nogle af de i alt 100 visninger af de 36 forestillinger, der er på plakaten i år, er der stadig masser af gratis teater at få billet til.

Hjemmesiden www.horsensteaterfestival.dk kører igen, og ifølge Maria Suh tager arrangørerne ved lære af problemerne i år, så billetproblemerne forhåbentlig ikke gentager sig næste år.

En del af forestillingerne foregår iøvrigt på gadeplan, og til dem behøver man ikke billet.

Du kan se hele programmet her.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Beboer i Østerbo i Vejle: Der må være noget helt galt med Casas måde at organisere arbejdet på

Læserbrev: Rygning er farligt, passiv rygning er farligt. Det er der ikke nogen tvivl om. Derfor er det helt uforståeligt, at Østerbo ikke har taget højde for, at tobaksrøg, mados og andre lugte uhindret stiger op gennem det nye ventilationsrør for til sidst at ende i de øverste lejligheder. Ifølge planen skulle opsætningen af det nye ventilationssystem tage 17 dage for en opgang. Fire en halv måned senere er ventilationssystemet stadig ikke taget i brug, og passiv rygning er blevet et stort og farligt problem. Desværre er det ikke kun ventilationssystemet, der tager alt for lang tid, det gør alle de andre arbejder også. Et andet eksempel er udskiftningen af fire indvendige døre, der ifølge planen skulle tage halvanden dag for en lejlighed. Fire måneder senere er dette arbejde heller ikke færdigt. "Hvorfor får de aldrig gjort noget færdig?", spørger alle. Direktørerne og projektlederne i Casa og Østerbo kan prøve at spørge deres egne familier, hvad de vil sige til, at de kan forvente, der kan komme fremmede og låse sig ind på alle tider af dagen de næste fire måneder, hvis de bestiller håndværkere til at lave et arbejde, der kan gøres på halvanden dag. Der må være noget helt galt med Casas måde at organisere arbejdet på. Håndværkerne bliver sendt rundt for at reparere ting, der er ordnet, og andre ting bliver ikke ordnet, fordi de glemmes, og sådan fortsætter det i månedsvis. Håndværkerne bliver frustrerede og stressede, og beboerne mistrives i en sådan grad, at det fører til trusler mod håndværkerne - noget, Casa og Østerbo let kan forebygge med lidt omtanke og respekt. Alle har ret til respekt for privatliv, familieliv og hjem ifølge FN's menneskerettigheder, Den Europæiske Menneskerettighedskonvention og grundloven, og målet helliger ikke midlet. Når vi har rettigheder, har andre pligter, og selvom tilgængelighedsprincippet til vore hjem blev ændret, da vi stemte ja til renovering, har vi stadig krav på respekt for hjem og privatliv. Casa skal naturligvis ikke have adgang til vore hjem længere end højst nødvendigt. Østerbo bliver nødt til at tage beboerne alvorligt og også lære at informere på en konkret og fyldestgørende måde, så vi ikke gang på gang bliver taget med bukserne nede, også i vore egne badeværelser, når der pludselig står fremmede i hjemmet. Beboerhåndtering og fagtilsyn består i, at beboerne skal henvende sig til Østerbo, men der er intet proaktivt tilsyn i lejlighederne. Henvendelserne fører sjældent til andet end en sludder for en sladder, og fem måneder efter min henvendelse har jeg stadig ikke fået svar fra Østerbo. Alt for mange har den oplevelse. Vi håber, Casa og Østerbo lærer af deres fejl og ændrer strategien for de sidste boligblokke.

Annonce