Annonce
forside

Bil blev ramt af stor isflage fra lastbil - nu får udenlandsk chauffør en bøde

En 54-årig mand fra Horsens slap uden skrammer, selvom hans forrude blev knust af en stor isflage på motorvejen ved Horsens. En udenlandsk lastbilchauffør kan nu se frem til en bøde. Foto: Sydøstjyllands Politi

En 26-årig bulgarsk lastbilchauffør er blevet præsenteret for en bøde og for en betinget frakendelse af kørekortet, fordi han ikke fjernede is fra sin bil, før han kørte ud på motorvejen ved Horsens.

Horsens: Det er altid et krav, at en chauffør sikrer sig, at der ikke ligger is eller sne på hans køretøj, som kan falde ned og udgøre en fare for andre.

Derfor kan en 26-årig bulgarsk lastbilchauffør nu se frem til en bøde på 2500 kr. og en betinget frakendelse af sit kørekort, efter han tabte en større isflage fra taget af sin lastbil på motorvejen syd for Horsens fredag kl. 12.45. Det oplyser Sydøstjyllands Politi.

Den store isflage ramte ind i forruden på en bil. Ruden blev knust, men føreren af bilen - en 54-årig mand fra Horsens - slap uden skrammer.

Annonce

For mange dage i Danmark

Personale fra Toldsstyrelsen kørte tilfældigvis på stedet, da lastbilen tabte isflagen, og de tog kontakt til manden og tilkaldte færdselspolitiet, som optog rapport og gjorde det klart for den bulgarske chauffør, at han nu kan se frem til både bøde og betinget frakendelse.

En gennemgang af lastbilens papirer viste desuden, at der var problemer med køre-/hviletiden og reglerne for cabotagekørsel.

Det handler bl.a. om, at chaufføren havde kørt en tur med gods mellem to danske virksomheder, selvom han ikke havde været uden for landets grænser inden for de seneste syv dage. Og det er ikke lovligt. Forudsætningen for at køre lovlig cabotagekørsel i Danmark er, at lastbilen inden for de seneste syv dage har afsluttet en international tur. Det var altså ikke tilfældet for denne chauffør.

I dette tilfælde er det chaufførens vognmand, der hæfter, og politiet har derfor præsenteret den udenlandske vognmand for et bødekrav på 35.000 kr., oplyser Sydøstjyllands Politi.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Leder: Men vil borgerne landdistrikterne?

I sidste uge kom en god nyhed til landdistrikterne. En planlagt besparelse på 30 mio. kr. på de såkaldte LAG-midler bliver trukket tilbage, så landdistrikterne nu har 90 mio. kr. om året fra staten til udvikling - oveni et EU-tilskud. Pengene falder på et tørt sted, for banker og andre investorer har en tendens til at smække kassen i, så snart postnummeret bliver nævnt. Derfor er de såkaldte LAG-midler, der de seneste 11 år har været med til at udvikle og bevare livet i de mindre landsbyer, et fint tiltag, og det er rigtig godt, at politikerne på den måde vælger at tilgodese landdistrikterne. Spørgsmålet er så, om naturstier, byparker og nogle arbejdspladser ændrer på borgernes trang til at bo i selvsamme landdistrikter? Der er ingen tvivl om, at pengene kommer de mennesker, der allerede bor på landet til gavn, men kan LAG-midlerne og andre lignende initiativer vende udviklingen fra by til land? Desværre ser det ikke ud til at være tilfældet. I byer som Ølholm, Barrit og Bjerre, som alle har modtaget LAG-midler, er befolkningstallet de seneste 10 år faldet lige så stille. Ikke voldsomme fald, men en stille afsivning, der bekræfter tendensen, der gælder på landsplan: Borgerne vælger i stigende grad byerne frem for landsbyerne. At LAG-midlerne dermed skulle være en dårlig investering, vil borgerne i de byer, der modtager pengene, sige klart nej til. De mange projekter giver en øget livkvalitet og kan om ikke andet så bremse faldet i indbyggertal. Men det giver anledning til at stille spørgsmålet om, hvad der så skal til for at stoppe affolkningen af landdistrikterne, og om det overhovedet kan lade sig gøre? En kommunal embedsmand, avisen interviewede forleden, nævnte det emne som landkommunens største udfordring. At bevare strukturen med mindre byer, hvor folk kender hinanden og taler sammen om problemer og udfordringer. Der er med garanti ingen lette løsninger på den udfordring, og derfor kan man godt frygte, at de 30 mio. kr. ekstra, der nu bliver fordelt over hele landet, slet, slet ikke er nok.

Annonce