Annonce
Horsens

Bennys nabolag bruges som smutvej: Bliver det værre, når der kommer lyskryds på Vestergade?

Benny Nielsen bor med trafikerede Silkeborgvej på den ene side af huset og ellers rolige Egernvej på den anden side. Han oplever dog, at flere og flere benytter den som en smutvej ind og ud af byen. Foto: Michael Svenningsen
Travle bilister forsøger at komme hurtigere frem og tilbage ved at køre gennem Benny Nielsens nabolag, og han frygter, at den tendens kun bliver værre, når der kommer mere trafik og to nye lyskryds på Vestergade. Derfor har han brugt "Spørg Folkebladet: Vores by vokser".

Horsens: Mere trafik på Vestergade og flere lysreguleringer på strækningen kan få bilister til at vælge en anden rute ind til eller ud af byen. Det frygter Benny Nielsen, der bor på Egernvej, i hvert fald.

De mange byggeprojekter og Horsens' generelle vokseværk sætter naturligvis et ekstra pres på trafikken. Derfor har kommunen i en trafikplan, der skal effektueres inden 2030, flere projekter på vej.

Det gælder blandt andet, at Langmarksvej og Vestergade skal forbindes som led i et ringvejssystem rundt om Horsens, og at der skal etableres to lyskryds på Vestergade. Det ene ved Emil Møllers Gade, som for mange vil blive ruten til det nye campusområde, og det andet ved Lovbyvej, hvor Horsens Statsskole om godt et år udvides med eleverne fra byens andet almene gymnasium.

Annonce

Min nabo har endda observeret en grisetransport køre igennem her for at spare tid. Det er altså en villavej.

Benny Nielsen, beboer på Egernvej

Grisetransport brugte smutvejen

Fra adressen på Egernvej oplever Benny Nielsen i stigende grad, at bilerne kører igennem hans nabolag for at komme hurtigere frem, og derfor har han benyttet sig af "Spørg Folkebladet: Vores by vokser" for at blive klogere på fremtiden.

- Jeg kan allerede nu mærke, at folk ikke gider at holde i kø på grund af lysreguleringen ved Silkeborgvej og Skanderborgvej. Så bruger de Borgmestervej, Priorsløkkevej og Egernvej til at komme ud af byen. Der er mange biler nu, og jeg regner med, der kommer flere i fremtiden, siger han.

- Min nabo har endda observeret en grisetransport køre igennem her for at spare tid. Det er altså en villavej, lyder det fra Benny Nielsen.

Vil forhindre smutveje

Allan Lyng Hansen, der er afdelingschef i Affald og Trafik i Horsens Kommune, er godt bekendt med, at denne potentielle smutvej eksisterer, men i fremtiden skulle det gerne blive sådan, at det ikke kan svare sig at køre ind gennem villakvartererne for at komme hurtigere hjem.

- Et af de helt væsentlige tiltag i trafikplanen er at forhindre de her smutveje. Vi er ikke gået i gang med Vestergade endnu, men når det sker, vil vi kigge på det samme som ved Langmarksvej, hvor adgangen til sidevejene er blevet og bliver begrænset, siger han.

Bedre flow på vej

På trods af lysreguleringerne vil det blive sådan, at trafikken på Vestergade og Silkeborgvej glider bedre. I hvert fald hvis det går som planlagt.

- De her lyssignaler skal være med til at give et bedre flow i trafikken, så det skal helst ikke blive mere bøvlet, end det er nu, siger Allan Lyng Hansen, der også kan fortælle, at der ikke vil komme voldsomt meget mere trafik på strækningen i fremtiden.

Det viser trafikplanen for 2030 i øvrigt også. Døgntrafikken i 2017 lød på 8000 biler på Langmarksvej og 17.000 på Silkeborgvej. Om 10 år forventes de tal at være på henholdsvis 10.500 og 17.750 biler.

Benny Nielsens spørgsmål

I forbindelse med "Spørg Folkebladet: Vores by vokser" har Benny Nielsen spurgt om følgende:

"Hvad har man tænkt sig at gøre med al den trafik i Vestbyen, der bliver ved ombygning af statsskolen, og den trafik, der bliver ned til Campus fra lyskrydset på Silkeborgvej/Skanderborgvej?"

Har du også et spørgsmål til os omkring Horsens' vokseværk? Stil det på redaktion.hsfo.dk/spoergfolkebladet.

Lever med spærringer

Skal Benny Nielsen og naboerne på Egernvej opleve mindre trafik fra gennemkørende, må de nok regne med, at det bliver mere besværligt at komme ind og ud af villakvarteret, hvis veje spærres af, eller forholdene generelt gøres mindre indbydende over for smutvejsbilisterne.

- Det vil være til at leve med. Jeg er mere træt af trafikken, og vi har mange skolebørn her i nabolaget, som bruger vejene til at cykle og køre på løbehjul, og det er ikke altid, at folk tager hensyn til det, siger Benny Nielsen.

Spørg Folkebladet - Vores by vokser

Horsens vokser, og det kan man se i bybilledet.

Nye byggerier langs havnen og Niels Gyldings Gade, nyt uddannelses-campus på den gamle slagterigrund og en ny bydel ved Nørrestrand er bare nogle af de projekter, der er i gang.

Horsens Folkeblad sætter fokus på byggeprojekterne med "Spørg Folkebladet - Vores by vokser", hvor du kan stille spørgsmål til redaktionen, hvis du går og undrer dig over noget - stort eller småt.

Vi har blandt andet allerede kigget på, hvor mange boliger der bygges, hvem der viser interesse for dem, og hvorfor der ikke var 's' på Lilli Gyldenkildes Torv.

Vi vil også gerne prøve at svare på dine spørgsmål, så skriv til os via dette link: redaktion.hsfo.dk/spoergfolkebladet - her samler vi alle spørgsmål og svar.

Ifølge Benny Nielsen sker det ofte, at fartgrænsen her ikke overholdes, når bilerne skynder sig gennem nabolaget. Foto: Michael Svenningsen
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ikast-Brande

Navnet er: Artium

Læserbrev

Beboer i Østerbo i Vejle: Der må være noget helt galt med Casas måde at organisere arbejdet på

Læserbrev: Rygning er farligt, passiv rygning er farligt. Det er der ikke nogen tvivl om. Derfor er det helt uforståeligt, at Østerbo ikke har taget højde for, at tobaksrøg, mados og andre lugte uhindret stiger op gennem det nye ventilationsrør for til sidst at ende i de øverste lejligheder. Ifølge planen skulle opsætningen af det nye ventilationssystem tage 17 dage for en opgang. Fire en halv måned senere er ventilationssystemet stadig ikke taget i brug, og passiv rygning er blevet et stort og farligt problem. Desværre er det ikke kun ventilationssystemet, der tager alt for lang tid, det gør alle de andre arbejder også. Et andet eksempel er udskiftningen af fire indvendige døre, der ifølge planen skulle tage halvanden dag for en lejlighed. Fire måneder senere er dette arbejde heller ikke færdigt. "Hvorfor får de aldrig gjort noget færdig?", spørger alle. Direktørerne og projektlederne i Casa og Østerbo kan prøve at spørge deres egne familier, hvad de vil sige til, at de kan forvente, der kan komme fremmede og låse sig ind på alle tider af dagen de næste fire måneder, hvis de bestiller håndværkere til at lave et arbejde, der kan gøres på halvanden dag. Der må være noget helt galt med Casas måde at organisere arbejdet på. Håndværkerne bliver sendt rundt for at reparere ting, der er ordnet, og andre ting bliver ikke ordnet, fordi de glemmes, og sådan fortsætter det i månedsvis. Håndværkerne bliver frustrerede og stressede, og beboerne mistrives i en sådan grad, at det fører til trusler mod håndværkerne - noget, Casa og Østerbo let kan forebygge med lidt omtanke og respekt. Alle har ret til respekt for privatliv, familieliv og hjem ifølge FN's menneskerettigheder, Den Europæiske Menneskerettighedskonvention og grundloven, og målet helliger ikke midlet. Når vi har rettigheder, har andre pligter, og selvom tilgængelighedsprincippet til vore hjem blev ændret, da vi stemte ja til renovering, har vi stadig krav på respekt for hjem og privatliv. Casa skal naturligvis ikke have adgang til vore hjem længere end højst nødvendigt. Østerbo bliver nødt til at tage beboerne alvorligt og også lære at informere på en konkret og fyldestgørende måde, så vi ikke gang på gang bliver taget med bukserne nede, også i vore egne badeværelser, når der pludselig står fremmede i hjemmet. Beboerhåndtering og fagtilsyn består i, at beboerne skal henvende sig til Østerbo, men der er intet proaktivt tilsyn i lejlighederne. Henvendelserne fører sjældent til andet end en sludder for en sladder, og fem måneder efter min henvendelse har jeg stadig ikke fået svar fra Østerbo. Alt for mange har den oplevelse. Vi håber, Casa og Østerbo lærer af deres fejl og ændrer strategien for de sidste boligblokke.

Annonce