Annonce
Erhverv

Benedikte lukkede butikken da krisen tog fat: Nu er kunderne vendt tilbage

Benedikte Nørgaard holder åbent to timer om dagen, efter hun ved hjælp af en digital bestillingsseddel har fået gang i salget på ny. Foto: Søren E. Alwan
Via en en digital bestillingsseddel har Benedikte Nørgaard, der driver tøjbutik på Søndergade, hentet noget af sin tabte omsætning hjem igen.

Horsens: Kunderne forsvandt fra den ene dag til den anden. Modeshows måtte aflyses, og kundeaftener fulgte trop.

På få dage gik tøjforretningen Benedikte Fashion på Søndergade fra at være i normal drift til at være i krise. Omsætningen styrtdykkede, og indehaver Benedikte Nørgaard tog konsekvensen.

- Efter nogle dage blev jeg enig med mig selv om, at det ikke kunne forsvares at holde åbent. Så de ansatte blev sendt hjem, og butikken lukkede, siger indehaveren, der har drevet Benedikte Fashion på Søndergade siden 2016.

Beslutningen om at lukke blev eksekveret 19. marts, men her blot to uger senere har situationen ændret sig. Kunderne har atter meldt sig på banen, og butikken holder åbent et par timer alle normale åbningsdage.

En turnaround, der ifølge Benedikte Nørgaard kan tilskrives et nybrud i forretningens måde at sælge på.

- Vi har aldrig haft en webshop, men under krisen har vi fået etableret en online bestillingsseddel, og den har givet bestillinger fra første dag, siger Benedikte Nørgaard, der oplever en købetrang, der har smittet af på hendes fysiske butik.

Annonce

Både unge og ældre køber på nettet i dag, og jeg kan se, at jeg er gået glip af noget.

Benedikte Nørgaard

Kører tøj ud til kunderne

Efter at have lukket forretningen så Benedikte Nørgaard sig nødsaget til at tænke alternativt.

I modsætning til flere af hendes kolleger driver hun ikke en webshop, hvor hun kunne holde salget i gang, og det stressede hende.

- Så da cityforeningen skrev i deres nyhedsbrev, at et lokalt firma, Shasaf, tilbød at oprette en online bestillingsseddel, tænkte jeg, at det kunne være relevant for mig, siger Benedikte Nørgaard.

Hun driver i forvejen en facebookside, hvor hun jævnligt lægger billeder af produkter op, men indtil for nyligt fungerede denne mere som reklamesøjle end som egentlig salgskanal. Det ændrede Shasaf' bestillingsseddel på, for via et link, der bliver koblet på alle facebookopslag, bliver kunderne ført videre til en side, hvor de kan bestille produkterne.

- Og når så der ligger tre-fire ordrer, kører jeg ud med produkterne til kunderne. Foreløbig har jeg kørt knap 20 ture, siger Benedikte Nørgaard, der leverer produkter inden for godt 20 kilometers afstand.

- Men det er også muligt for kunderne at komme og hente varerne i butikken, så forrige tirsdag (24. marts), forsøgte jeg at åbne butikken fra klokken 11 til 13, og jeg oplevede, at der var pænt meget at lave. Det viste sig, at folk havde købetrang, så jeg gjorde op med mig selv, at jeg ikke havde råd til ikke at holde åbent, siger hun.

Derfor holder Benedikte Fashion nu åbent i to timer alle normale åbningsdage med mulighed for at forlænge åbningstiden, hvis kundeopbuddet er til det.

Jeg er gået glip af noget

Trods den digitale bestillingsseddel har Benedikte Fashion fortsat et stykke vej, inden forretningen er tilbage på samme salgsniveau som før krisen.

- Men den har været med til at gøre, at jeg har kunnet holde lidt af salget hjemme. Uden den havde jeg måske intet solgt online, og jeg havde ikke fundet ud af, at der faktisk er kunder, der gerne vil købe tøj for øjeblikket, siger Benedikte Nørgaard.

Samtidig har butiksejeren fået øjnene op for potentialet i online-salg.

- Både unge og ældre køber på nettet i dag, og jeg kan se, at jeg er gået glip af noget, siger hun, der har benyttet anledningen til at lægge sin digitale strategi om.

- Jeg er blevet mere aktiv i forhold til at lægge ting på facebook, og jeg er også begyndt at lave videoer. Det kommer jeg ikke til at stoppe med, når krisen er ovre, for jeg kan jo se, at det virker, siger Benedikte Nørgaard.

Benedikte Fashion har ligget på Søndergade siden 2016. Foto: Søren E. Alwan

Benedikte Fashion er en af de lokale butikker, der har gjort brug af Shasafs tilbud om at få etableret en digital bestillingsseddel, der kan hjælpe til at øge onlinesalget. Foto: Søren E. Alwan
Benedikte Nørgaard lukkede butikken og sendte sine ansatte hjem 19. marts, men fem dage senere valgte hun at åbne butikken igen med reduceret åbningstid. Foto: Søren E. Alwan
Under coronakrisen sørger Benedikte Nørgaard for at give sine kunder mulighed for at spritte hænderne af, når de træder ind i butikken, som myndigheder påbyder detailhandelsbutikker at gøre. Foto: Søren E. Alwan
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Unik flyvetur i lukket luftrum: Se lufthavn fra oven

Annonce