Annonce
Horsens

Bekymret lokalråd: Vi har brug for en bus til Danish Crown og andre store virksomheder

Borgmester Peter Sørensen (S) i midten modtog midt i september 2017 underskrifter fra Niels Arne Kjærgaard, formand for Gedved lokalråd og Marianne Kaiser fra Tebstrup. Privatfoto

Rute 107 er den eneste busrute nordfra, der betjener Horsens Nord. Det gør Gedved Lokalråd opmærksom på i en fælles udtalelse.

Gedved: Gedved Lokalråd ser med stor bekymring på regionens beslutning om besparelser på busrute 107.

Sådan lyder det i en udtalelse fra rådet, der har været samlet for bl.a. at diskutere regionens kommende besparelser på 36 midtjyske busruter.

Rute 107 kører mellem Skanderborg og Horsens, og den går også gennem Gedved og Hansted og Egebjerg.

- Der har været mange argumenter fremme om besparelserne. Dem skal vi ikke gentage. Men med udtalelsen vil vi prøvet at gøre opmærksom på, at rute 107 faktisk er den eneste rute, der kører over kommunegrænsen nordfra og betjener industriområdet Horsens Nord, herunder Danish Crown, der er en af regionens allerstørste virksomheder, siger formand for Gedved Lokalråd, Niels Arne Kjærgaard.

I udtalelsen gør lokalrådet opmærksom på, at rute 107 betjener ca. 10.000 borgere på strækningen Horsens-Skanderborg.

Lokalrådet ser med forundring på særligt én af regionens begrundelser for at ændre finansiering af ruten, nemlig at strækningen Horsens-Skanderborg i forvejen er togbetjent.

- Ja, det er den, men det handler jo om at betjene de folk, der bor mellem de to byer, understreger Niels Arne Kjærgaard.

Annonce

Forbindelsen fra Gedved mod Skanderborg og Aarhus har stor betydning for en lang række borgere, der arbejder eller studerer i disse byer.

Gedved Lokalråd

Klare udtalelser

Gedved Lokalråd har tidligere været involveret i en underskriftindsamling mod lukning af rute 107. Den blev afleveret til politikere i Region Midt samt Horsens og Skanderborg kommuner.

- Det, vi gør nu, er at læne os lidt op af Horsens Kommune. Der har været nogle klare udtalelser fra vores borgmester Peter Sørensen (S) og også fra Martin Ravn (V) om, at de gør alt, hvad de kan, for at vores rute og de andre ruter fortsat skal køre, siger Niels Arne Kjærgaard.

Han vurderer, at en konsekvens af busbesparelsen bliver, at folk bliver nødt til at købe bil nummer to - og at det vil gå ud over de borgere, der ikke har den mulighed, unge, ældre og folk uden kørekort.

Lokalrådet slutter udtalelsen med at opfordre Midttrafik og de to kommuner, Skanderborg og Horsens til at finde en løsning, hvor den fremtidige trafik over kommunegrænsen ikke begrænses.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Leder: Brædstrup bobler efter 10 flade år

Der var engang... at Brædstrup var en driftig by med eget sygehus, eget rådhus og kommune, egen ret, masser af butikker, travle virksomheder og aktivt foreningsliv. Borgerne var med god grund stolte af deres by. Men så ramte centraliseringens bølge med voldsom kraft. 1. januar 2007 trådte kommunalreformen i kraft og efterlod Brædstrup som en del af Horsens Kommune. Tilbage i det lokale rådhus var kun en ensom borgerservice-afdeling. Samme år blev Retten i Brædstrup nedlagt og lagt ind under Horsens. Tinghuset blev rømmet, og både retsmøder og ansatte forsvandt. To år senere var det Brædstrup Sygehus, der blev ramt. De almindelige sygehusafdelinger lukkede, og i det store bygningskompleks, som i sin glansperiode var arbejdsplads for 200, er nu blot et livstilscenter. For Brædstrup var centraliseringen en mavepuster af rang. Byen ømmede sig og havde mere end svært ved at rumme sætningen "lagt ind under Horsens". Selvfølelsen kom under pres, og i 10 flade år talte byens borgere meget om mistet storhed og om, hvordan alt for meget gik deres næse forbi - og hvor synd det var for dem og byen. Det hjalp lidt, da Brædstrup blev udpeget som hjemsted for et nybygget hospice, der åbnede i 2015. Men det store skub kom først, da Horsens Kommune i 2017 besluttede at bruge 18 millioner kroner på en områdefornyelse. Lokale, driftige erhvervsfolk fulgte kort efter trop og besluttede at kaste penge og gode ideer ind i en række projekter. I dag bobler Brædstrup af byggeplaner. Og al selvmedlidenhed var udvisket, da DLG for kort tid siden besluttede at bygge ud for 100-200 millioner kroner. Investeringerne har givet ny selvtillid og tro på fremtiden. Forhåbentlig kan det omsættes til, at Brædstrup i næste step lykkes med at få løftet bymidten og de forfaldne ejendomme, der præger den. En udvikling, der allerede er i gang. Energi Midts forladte bygninger i centrum erstattes af et boligområde, og på grunden, hvor den nedslidte Brædstrup Kro tidligere stod, er håndværkerne i fuld gang, også med boliger. Så jo, nu bobler det i Brædstrup igen.

Erhverv

Hushandler er steget med mere end 100 procent: Skanderborg, Hedensted og Horsens topper boligstatistik

Annonce