Annonce
Horsens

Befolkningstilvækst på Nordhavnen: Aksel frygter hans vej bliver pendlernes smutvej

Aksel Jensen frygter, at trafikken på Fredericagade bliver øget af pendlere, når der flytter mennesker ind i de mange nye boligbyggerier på nordhavnen. Foto: Morten Pape
Borger på Fredericiagade er bekymret for, at pendlere, der flytter ind på Nordhavnen, vil bruge hans vej som gennemkørselsvej. Afdelingsleder ved kommunen mener ikke, at der er grund til bekymring.

Horsens: Knap 700 boliger er lige nu undervejs på Nordhavnen i Horsens, og det faktum bekymrer Aksel Jensen.

Som beboer på Fredericiagade, der er blandt de gader, der forbinder Strandpromenaden med Sundvej, frygter han nemlig, at den store befolkningstilvækst vil betyde en stigende mængde af bilister, der bruger hans gade som gennemkørselsvej.

- Jeg pendler hver dag til Stilling for at komme på arbejde, og jeg kører op ad Fredericiagade, videre ad Bøghsgade og Langmarksvej og derfra nordpå. Jeg frygter, at mange andre vil gøre det samme, hvis man ikke gør noget for at begrænse det, siger Aksel Jensen.

Han har derfor budt ind til Folkebladets læser-inddragende serie "Vores by vokser" med spørgsmålet: "Hvilken vej skal man jf. trafikplan 2030 køre ud til motorvejen, hvis man som jeg bor i Fredericiagade eller på Nordhavnen? Og skal der ikke også laves ændringer på sidegaderne til Strandpromenaden?"

Annonce

Spørg Folkebladet - Vores by vokser

Horsens vokser, og det kan man se i bybilledet.

Nye byggerier langs havnen og Niels Gyldings Gade, nyt uddannelses-campus på den gamle slagterigrund og en ny bydel ved Nørrestrand er bare nogle af de projekter, der er i gang.

Horsens Folkeblad sætter fokus på byggeprojekterne med "Spørg Folkebladet - Vores by vokser", hvor du kan stille spørgsmål til redaktionen, hvis du går og undrer dig over noget - stort eller småt.

Vi har blandt andet allerede kigget på, hvor mange boliger der bygges, hvem der viser interesse for dem, og hvorfor der ikke var 's' på Lilli Gyldenkildes Torv.

Vi vil også gerne prøve at svare på dine spørgsmål, så skriv til os via dette link: redaktion.hsfo.dk/spoergfolkebladet - her samler vi alle spørgsmål og svar.

Folk ræser igennem

Netop kommunens trafikplan for 2030 er nemlig fattig på tiltag, der skal forhindre trafikal belastning på sidegaderne mellem Strandpromenaden og Sundvej, mener Aksel Jensen.

- Hvorfor lukker man ikke sidegaderne til Strandpromenaden, som man vil gøre med Langmarksvej? Og når man ikke gør det, hvorfor så ikke etablere fartnedsættelser?, spørger han, der i forvejen savner fartbegrænsning på Fredericiagade.

- Man må køre 50 km i timen på Fredericiagade, og det forstår jeg ikke. Vi oplever, at folk, der ikke bor her, men bruger vejen til gennemkørsel, ræser igennem. De opdager ikke, at der er højre vigepligt, og det er ikke længe siden, at der var to, som kørte sammen, siger Aksel Jensen, der har boet på Fredericiagade i 20 år.

Naturlig søgning mod Gasvej

Fra Horsens Kommune lyder meldingen til Aksel Jensen, at han ikke skal være bekymret.

Det er nemlig usandsynligt, at Fredericiagade bliver en yndet gennemkørselsvej for de nordsøgende pendlere, der flytter ind på Nordhavnen.

Det vurderer Allan Lyng Hansen, afdelingsleder i kommunens afdeling for affald og trafik.

- Der burde ikke komme noget pres på Fredericiagade. Fredericiagade er en af de smalle gader, hvor der er parkerede biler på begge sider, så vi formoder ikke, at mange vil tage Fredericiagade, siger Allan Lyng Hansen.

- Vi forventer, at bilisterne i stedet vil benytte Gasvej, der er en bredere vej, og som er bedre egnet til det, siger han.

- Vil I gøre noget aktivt for at lede bilisterne ad Gasvej frem for eksempelvis Fredericiagade?

- Nej, det vil ske helt naturligt, for det er den oplagte vej at vælge, når man skal på tværs. Men med lukningerne af sidevejene til Langmarksvej (på nær Bøghsgade, red.) forsøger vi at gøre det mindre attraktivt at køre op ad Langmarksvej, siger afdelingslederen.

Dagens spørger

Aksel Jensen spørger:
"Hvilken vej skal man jf. trafikplan 2030 køre ud til motorvejen, hvis man som jeg bor i Fredericiagade eller på Nordhavnen? Og skal der ikke også laves ændringer på sidegaderne til Strandpromenaden?"
Du kan også stille spørgsmål eller dele din undren på redaktion.hsfo.dk/spoergfolkebladet

Ikke behov for tiltag

Allan Lyng Hansen vurderer samtidig, at der ikke er behov for fartnedsættende initiativer på Fredericiagade.

- Vores vurdering er, at hastigheden på Fredericiagade er lav i forvejen. Fysisk kan man ikke køre stærkt på Fredericiagade, siger Allan Lyng Hansen, der dog garanterer, at kommunen vil følge den trafikale udvikling på Fredericiagade.

- Vi vil holde øje med, om flere bilister kommer til at tage Fredericiagade, siger han.

Mange overser den højre vigepligt, hvor Fredericiagade krydser Sølvgade, oplever Aksel Jensen, der beretter, at det ikke er længe siden, at der var et trafikuheld. Foto: Morten Pape

Aksel Jensen har boet på Fredericiagade i 20 år. Foto: Morten Pape
Fredriciagade er en af flere gader, der forbinder Strandpromenaden med Sundvej. Foto: Morten Pape
Allan Lyng Hansen, afdelingsleder ved Horsens Kommune, forventer, at bilister, der skal nordpå fra Strandpromenaden, vil benytte Gasvej frem for Fredericiagade. Kort: Google My Maps
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

En hyldest til den gode idé - lad os få mere af den slags

Gode ideer kan vi aldrig få for mange af. Og når de så oven i købet bliver omsat i handling og er en gevinst, er der ekstra grund til at anerkende et godt initiativ. Sådan er det med Mai-Britt Therkelsen, der som leder af tøjafdelingen hos Blå Kors kunne se genbrugsguld gå tabt på grund af manglende hænder. Mange ville trække på skuldrene og ærgre sig, men heldigvis ville Mai-Britt Therkelsen det anderledes. Hun fik en god idé om at lave en sorteringscentral som et beskæftigelsesprojekt, og nu er det blevet til virkelighed med opbakning fra Horsens Kommune. Et initiativ, der har alle muligheder for at blive en gevinst for alle parter. Den slags kan vi ikke få nok af, og det er vigtigt at anerkende, når en idé på den måde bliver til virkelighed. Mai-Britt Therkelsens initiativ minder os alle om, at der i princippet ikke skal så meget til. Der må være masser af lignende ideer, der rumler og rumsterer derude i Horsens og opland. Lad os få dem på bordet. Alle kan måske ikke lade sig realisere, men hvorfor ikke hjælpe hinanden med at gøre hverdagen lettere og udnytte de ressourcer, vi har, bedst muligt. I dette tilfælde havde Mai-Britt Therkelsen en chef, der var på ideen, ligesom Horsens Kommune også bakkede op. Sådan er det med alle ideer. De kræver opbakning og støtte. Vi er alt for gode til at tale ting ned og skyde forslag ned med en halvdårlig, kvik bemærkning. Den slags er dræbende for folk med gode ideer og lyse indfald, og fremfor alt risikerer vi at smide guld på gaden. Husk det næste gang, du får en god idé eller bliver præsenteret for én af slagsen. Giv det en chance. Ikke noget med at sige: Hvorfor dog det? Støt og bak op og spørg i stedet dig selv og dine omgivelser: Hvorfor ikke? Det vil være til gavn for os alle på den lange bane, så hyld den gode idé og lad os får mere af den slags.

Erhverv For abonnenter

Håndværk og håndmadder giver smør på brødet: Otte nye regnskaber fra lokale firmaer

Annonce