Annonce
Horsens

Befærdet kryds er genåbnet efter ombygning: Bilisterne skal vænne sig til nyt vejforløb

Ombygningen af krydset mellem Langmarksvej og Sundvej er nu stort set færdig. Her ses det nye vejforløb mod øst. Foto: Morten Pape
Med lukningen af 13 sideveje og et nyt kryds mellem Langmarksvej og Sundvej er Horsens Kommune godt på vej med at realisere planerne om en ny omfartsvej, der skal lede bilerne uden om Horsens midtby.

Horsens: Mange bilister skal vænne sig til, at vejen løber anderledes - og at de dermed skal tænke anderledes - hvis de passerer krydset mellem Langmarksvej og Sundvej i Horsens.

Krydset er nemlig ændret, så trafikken fra Stensballe og Odder fremover bliver ledt fra Sundvej og direkte over i Langmarksvej. Formålet er at lede flere bilister nord om midtbyen og ud på de store veje, hvor der er bedre fremkommelighed.

Det betyder også, at bilister fra midtbyen - fra Nørregade, Kattesund og Amaliegade - ender i et lyskryds, hvis de kører mod øst, og altså ikke fortsætter direkte videre ad Sundvej mod Stensballe.

Ombygningen af krydset har stået på i etaper i nogle måneder, og efter flere uger med både hel og delvis spærring er det befærdede kryds mellem Langmarksvej og Sundvej nu igen klar til brug.

Ombygningen af krydset er en del af opgraderingen af Langmarksvej til en nordlig ringforbindelse uden om midtbyen, og krydset kommer til at danne den østlige afslutning på det nye ringvejsforløb.

Projektet er en del af Trafik 2030-planen, og skal blandt andet være med til at sikre en mere direkte forbindelse for bilister fra øst til E45 samt sikre en mere fredelig midtby.

Nordlig ringvej

I november 2018 præsenterede Horsens Kommune på et borgermøde forvaltningens bud på en nordlig ringvejsløsning på Langmarksvej.

Ringvejen skal blandt andet dæmpe trafikken igennem midtbyen - særligt Nørregade - markant.

I marts vedtog plan- og miljøudvalget, at et skitseprojekt for ringvejsprojektet, der er en del af Trafik 2030, skulle sendes i høring.

Der kom 23 høringssvar, og efter behandlingen af høringssvarene besluttede kommunen at lukke 13 sideveje. Det drejer sig om Haurowitzvej, H.C. Andersensvej, Solvangs Allé, Nylandsalle, Hasselvej (og Lindeparken), Frydsvej, Bøgevangsgade, Overgade, Blæsbjergvej, Irisvej, Nordlystvej, Idrætsvej og Sportsalle. Bøghsgade er tænkt som eneste gennemkørselsvej til Sundvej.

Den eneste af de sydlige sideveje til Langmarksvej, der ikke er lukket på nuværende tidspunkt, er Stadionsvej. Den lukkes først, når arbejdet med at opgradere Langmarksvej er færdigt.

Ringvejsprojektet er efter de foreløbige planer færdigt i 2022.

Der er i alt afsat 45 millioner kroner til projektet.

I forbindelse med ombygningen af krydset mellem Langmarksvej og Sundvej er ejendommen med adressen Sundvej 101 blevet revet ned. Horsens Kommune købte allerede i januar sidste år ejendommen, der tidligere har huset flere forskellige banker, en frisør, et posthus og senest en spillehal og en fodterapeut. Spillehallen er lukket.

Annonce

Helt klar om et års tid

Ifølge planen skal ringvejsprojektet med lukning af 13 sideveje til Langmarksvej, tilslutningsanlæg i begge ender og en opgradering af vejen, så den kan kunne rumme den forventede øgede trafikmængde, være helt klar i 2022.

- Langmarksvej skal fremover fungere som en af de veje, der danner en ring rundt om Horsens, og hvor der er god fremkommelighed for bilisterne. For at sikre det har vi nu lukket for en lang række sideveje på den sydlige side af Langmarksvej for at fjerne den trafik, der var ind og ud fra sidevejene. Nu tager vi næste skridt i opgraderingen af Langmarksvej, har Allan Lyng Hansen, afdelingschef i Affald og Trafik i Horsens Kommune, tidligere fortalt til Horsens Folkeblad.

Horsens Kommune og entreprenøren har brugt de seneste ugers afspærring af krydset på at skifte al asfalten på én gang. Det skulle ifølge trafikchef Allan Lyng Hansen give et bedre resultat for bilisterne.

Efter planen er ombygningen af krydset helt færdig inden for en måneds tid. Blandt andet skal der etableres en svingbane ind mod Aldi, men ifølge Horsens Kommune kommer det ikke til at forstyrre trafikken i krydset mærkbart. Senere på foråret skal der også lægges et ekstra lag asfalt, når vejret bliver varmere - formentlig til april eller maj.

Hvis man kommer kørende fra Stensballe eller Odder, skal man nu foretage et venstresving for at fortsætte ind mod Horsens midtby. Hvis man ikke gør noget, bliver man ledt nord om midtbyen - og direkte over i Langmarksvej. Foto: Morten Pape
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Navne

Skuddræbt kvindes kolleger i mindeord: Vi savner hendes hjertevarme, smil, latter og dejlige humor

Danmark

Få overblikket over de nye rejseregler her: Hvornår må vi grænsehandle og rejse på ferie?

Annonce