Annonce
Debat

Bedre inklusion: Skolerne bør gøre mere for at fremme frivillighed og engagement blandt eleverne

Læserbrev: Børnene i kommunens specialklasser vil have hjælp til leg og spil i frikvartererne. De vil ikke længere isoleres med deres iPads.

Sådan lød en af konklusionerne i "Analyse og afdækning af nuværende praksis i forhold til rammer, vilkår og organisering af indsatser for sårbare børn og unge i dagtilbud og skole i Odder Kommune" fra 2018.

Det minder meget om den problemstilling, som børn og unge i modtagerklasserne oplevede tilbage i 2015. Dengang blev jeg og en gruppe andre elever på Parkvejens Skole en del af Unge Modtagere, der havde til opgave at integrere de nye elever i en dansk skole.

Annonce

Det betød, vi fik tildelt et ansvar, som vi gerne påtog os. Konkret havde vi til opgave i frikvartererne at danne legepatruljer m.v.

Projektet fik senere hen international anerkendelse, fordi det skabte sociale og aktive frikvarterer. Det samme efterspørger børnene i inklusionsrapporten.

Spørgsmålet er, om integrationsprojektet dengang kan bruges til at fremme inklusionen i de kommunale folkeskoler?


Det betød, vi fik tildelt et ansvar, som vi gerne påtog os.

Nikolaj Enggård


Kan en ny gruppe af frivillige elever medvirke til at skabe rummelige sociale fællesskaber på en helt ny måde, som lærere og pædagoger ikke kan?

I min optik er svarene ja. Og derfor bør skolerne gøre mere for at fremme frivillighed og engagement blandt eleverne, når det gælder arbejdet med en bedre inklusion.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Horsens

Politiet har anholdt to og jagter flere: Bankede 20-årig og smed ham i bagagerummet, inden de kørte galt

Annonce