Annonce
Erhverv

Bankdirektør vil for alt i verden ikke gentage fejltagelsen fra finanskrisen

Niels Bang-Hansen er erhvervsdirektør i Danske Bank og har ikke undgået at bemærke et klart signal fra bankens bestyrelse og topledelse: Han skal gå langt for at hjælpe erhvervskunderne igennem coronakrisen. Arkivfoto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Danske Bank er mere ”frisk ved kredithavelågen” for at få erhvervskunderne igennem coronakrisen. Men det forudsætter, at man i forvejen drev en sund virksomhed. Avisen Danmark har talt med bankens erhvervsdirektør Niels Bang-Hansen.

Kredit: Når man er Danmarks største erhvervsbank, er der meget at holde styr på, når en pandemi lammer samfundet, lukker butikkerne og udløser fyringsrunder hos kunderne.

Dels er det sin sag at levere akut kunderådgivning til Danske Banks 120.000 erhvervskunder. De første 25.000 mellemstore kunder blev med en lynaktion kontaktet allerede i sidste uge, og resten er man i gang med.

Dels er banken selv ramt af coronaindsatsen og har lige nu 19.000 ansatte, der arbejder hjemmefra med drilske internetopkoblinger og børn i baggrunden, som kan stjæle opmærksomheden.

Og dels har Danske Bank nu en pludseligt opstået chance for at vise, at snakken om samfundsansvar ikke blot er snak. Det mærker man tydeligt, når man taler med Niels Bang-Hansen, direktør for erhvervskunderne i det, der hedder Business Banking Danmark.

- Vi kommer til at have en kreditmæssigt lidt løsere hånd i den tid, vi går ind i, specielt for de små og mellemstore virksomheder. Hvis der er lidt tvivl om, hvilken form kunden er i, så er vi lidt mere positive, end vi ville være under mere normale samfundsforhold, siger Niels Bang-Hansen.

Så I er indstillet på at lide nogle tab, som I godt kunne have undgået?

- Der er ikke nogen tvivl om, at med den adfærdsændring, som vi foretager nu og her, kommer vi til at få flere tab. Vi låner penge ud til nogle virksomheder, som det vil vise sig ikke kan betale dem tilbage. Men alternativet vil være meget værre for samfundsøkonomien, hvis vi ikke gjorde det, siger Niels Bang-Hansen.

Han peger på, at bankerne i denne situation står side om side med det offentlige om at spænde et solidt sikkerhedsnet ud under samfundet. Formålet er især at bevare virksomhederne og dermed arbejdspladser, så man forhåbentlig kan forhindre en langvarig økonomisk krise i Danmark.

- Hvis vi ikke er med på den rejse, så kan regningen, som vi ender med at betale som banker, blive meget dyrere, end hvis vi er lidt mere friske ved kredithavelågen i en periode, siger Niels Bang-Hansen.

Han understreger, at dette budskab er sendt helt fra toppen af Danske Banks bestyrelse og øverste ledelse, så det ikke kan misforstås i hele bankens vidtstrakte organisation.

Når I siger sådan, så er der vel nogle, der får en forventning om, at de får hjælp, selvom I ikke betragter dem som en sund virksomhed. Kan I ende med ikke at leve op til de forventninger, virksomhederne har til jer?

- Regeringen bruger formuleringen, at vi skal gøre alt, hvad vi kan, for at redde sunde danske virksomheder. Hvis man går ind i denne krise i en dårlig form, så er det måske ikke en hjælp at give yderligere kreditter. Så bliver det bare sværere, hvis man kommer ud på den anden side med yderligere gældsætning, siger Niels Bang-Hansen.

Her og nu vil langt de fleste erhvervskunder få lidt ekstra snor, for Danske Bank vil ikke vente på, at pengene fra statens mange hjælpepakker begynder at trille ind på kontiene hos landets virksomheder. I stedet står banken klar til at hjælpe med den akutte finansiering af sine kunder, selvom der stadig er usikkerhed om detaljerne i flere af hjælpepakkerne.

Men ikke alle bliver hjulpet hele vejen igennem krisen. Danske Banks it-systemer rummer et præcist overblik over de kunder, der allerede havde økonomiske problemer, inden coronakrisen ramte. Her venter knapt så behagelige samtaler mellem kunden og bankrådgiveren.

- I den ubehagelige situation, hvor virksomheder vurderes til ikke at være overlevelsesdygtige, gør vi alt for at tage en positiv dialog om mulighederne. Det kan være at sælge virksomheden, få ny kapital ind eller ultimativt at dreje nøglen rundt i tide og undgå en konkurssituation, siger Niels Bang-Hansen.

Han glæder sig over, at vi har haft seks-otte år med økonomisk opsving i Danmark, så derfor er der færre af de ubehagelige samtaler, end man ellers kunne frygte. Når der opstår problemer, skyldes det ofte den måde, som økonomien i virksomheden er skruet sammen på.

- Specielt for de små og mellemstore danske virksomheder er ejerlederens privatøkonomi meget ofte bundet tæt op af virksomhedens økonomi. Da gælder det virkelig om, at vi holder tungen lige i munden i forhold til at rådgive, så de ikke ender med at komme ud på den anden side med en bundløs gæld, siger Niels Bang-Hansen.

I skal levere et godt bankhåndværk, men samtidig kan I ikke holde til, hvis mange virksomhedsejere fortæller historien om, at Danske Bank trak tæppet væk under dem. Hvad gør I for at finde den rette balance?

- Det er klart, at erindringen fra finanskrisen ligger langt fremme i vores hukommelse lige nu. Der var mange banker, inklusive os selv, der fik kritik for, at vi ikke var der for vores kunder under finanskrisen, og det har vi brugt de sidste otte-ti år på at arbejde med. Fra bestyrelsen, direktionen og forretningsledelsen i Danmark har vi fået at vide, at den fejltagelse må vi for alt i verden ikke gøre igen, siger Niels Bang-Hansen.

Risikoen for at blive mødt med negative historier om erhvervskunder, der føler sig dårligt behandlet, er dog svær at komme udenom.

- Når der er en tæt forbindelse mellem privatøkonomien og virksomhedsøkonomien for rigtigt mange, så kan jeg godt forstå, at man kan være desperat og følelsesmæssigt involveret i forhold til realismen i, om man kan komme ud på den anden side og drive en overlevelsesdygtig virksomhed. Men vi er nødt til at passe på, hvordan vi hjælper, og hjælpen skal doseres på den rigtige måde over for de rigtige virksomheder, siger Niels Bang-Hansen.

Det helt afgørende spørgsmål er, hvor lang tid coronavirussen vil sætte sit præg på verden, både sundhedsmæssigt og økonomisk.

- Man skal huske på, at de økonomiske følgeeffekter af coronavirussen kan tage en del længere tid at komme sig over end de sundhedsmæssige. Derfor gælder det om, at vi mentalt indstiller os på, at mange af os skal arbejde hjemmefra i måske to måneder, men vi skal også have gang i hjulene igen i erhvervsdanmark, siger Niels Bang-Hansen.

Danske Bank vurderer, at hele erhvervslivet vil være ekstraordinært påvirket af situationen i en periode på omkring otte uger. Men da er vi ikke ude af det. I hele andet kvartal i år, altså ind i sommerferien, ser vi en kraftig opbremsning af alt, hvad der hedder produktion i Danmark.

- Årets tredje kvartal vil nok heller ikke se kønt ud, og først i fjerde kvartal forventer vi en kraftig stigning fra et lavt niveau. Den krisehjælp, som Danske Bank giver til erhvervskunderne, er med sigte på et helt usædvanligt år i 2020, som vi skal igennem, siger Niels Bang-Hansen.

Det er et noget dystert scenarie?

- Jeg håber ikke, at jeg får ret. Men det er vigtigt for os som bank er, at vi er så realistiske som muligt. Det sikkerhedsnet, som vi ruller ud for kunderne, skal ikke være en kortsigtet løsning. Det skal sikre, at virksomhederne kan komme igennem til den anden side, selvom krisen trækker længere ud, end mange tror lige nu, slutter Niels Bang-Hansen.

Vi kommer til at have en kreditmæssigt lidt løsere hånd i den tid, vi går ind i, specielt for de små og mellemstore virksomheder. Hvis der er lidt tvivl om, hvilken form kunden er i, så er vi lidt mere positive, end vi ville være under mere normale samfundsforhold.

Niels Bang-Hansen, direktør, Danske Bank, Business Banking Danmark

14 råd til selvstændige og mindre virksomheder

Holder coronakrisen dine kunder væk, og drysser pengene ud af bankkontoen? Vi har plukket i Danske Banks mange råd til ejerne af landets små og mellemstore virksomheder.

  1. Pas på svindel
    Risikoen for at blive udsat for onlinesvindel stiger i krisetider. Vær kritisk og videregiv ikke fortrolige oplysninger i e-mails, på sms, på sociale medier eller over telefonen. Skift dit NemID-login til at være et andet end dit CPR-nummer på Nemid.nu.
  2. Tal med dine medarbejdere
    Det kan blive nødvendigt at sænke udgifterne til løn, hvis du stadig vil kunne tilbyde dine medarbejdere et job på den anden side af krisen. Tal åbent med dem om muligheden for lønnedgang og afholdelse af restferie.
  3. Forhandl dine betalingsfrister
    Undersøg mulighederne for længere betalingsfrister med dine leverandører og tal med din udlejer om at udskyde din husleje. Det kan være i begges interesse for at undgå tomme lokaler.
  4. Kontakt din bank
    Spørg til mulighederne for at få forhøjet din kassekredit, udskydelse af ydelser og henstand med betalinger. Men inden da skal du kende virksomhedens kendte udgifter og indtægter for de næste tre-seks måneder, en plan for, hvordan du selv prøver at imødegå den faldende omsætning, overblik over dine forpligtelser over for leverandører og skattevæsnet samt indblik i, om du er omfattet af statens støttepakker.
  5. Gør det nemt at handle hos dig
    Sælger du dine varer via en netbutik, kan du forlænge din bytteservice til efter, coronasmitten er drevet over. Sænk evt. prisen på fragt direkte til døren, så dine kunder slipper for at hente varerne i en pakkeshop.
  6. Digitaliser din forretning
    Overvej, om dine varer eller dit produkt kan sælges digitalt. Rådgiver du kunder, kan du stadig holde møder via digitale løsninger som Skype eller Google Hangouts. Det kan lade sig gøre at undervise eller holde foredrag gennem webinarer.
  7. Sælg gavekort og klippekort
    Et gavekort eller et klippekort til dine ydelser, som dine kunder kan indløse på et senere tidspunkt, kan være med til at sikre din likviditet. Overvej at give rabat på gave- og klippekort, så der er fordele for dine kunder ved at købe nu og her.
  8. Tilbyd årsabonnementer
    Øg din likviditet ved at tilbyde forudbetalte årsabonnementer på serviceydelser eller fysiske produkter, også selvom der ikke er tradition for abonnementsløsninger i din branche.
  9. Hold udsalg
    Sælg ud af gamle lagervarer for at tilføre din virksomhed likviditet med et ekstraordinært udsalg.
  10. Lav ombookninger
    Hvis kunder aflyser reservationer eller møder, så tilbyd at lave en ombookning i stedet for. Det øger dine muligheder for at kunne indhente tabt omsætning senere.
  11. Ræk ud til dine kunder
    Se krisen som en mulighed for at skabe dialog med dine kunder. De oplever også en svær situation som følge af spredningen af coronavirusset, og du bliver klogere på, hvordan du kan tilpasse dit produkt til kundernes nye behov.
  12. Søg kompensation
    Regeringen har lanceret en række initiativer, der skal hjælpe selvstændige og virksomheder igennem krisen. Virksomhedsguiden.dk opdateres hele tiden med nye oplysninger
  13. Forbered dig på tiden efter
    Brug tiden på alt det, du ellers har haft svært ved at nå, såsom at planlægge markedsføring af din virksomhed og klargøre billeder og tekster til senere brug på sociale medier.
  14. Tag fat i dit lokale erhvervshus
    De regionale erhvervshuse tilbyder en lang række gratis ydelser, og du kan få sparring på både mindre og større udfordringer. De har erfaring fra at rådgive andre virksomheder med lignende udfordringer.

Blå bog

Niels Bang-Hansen

  • 51 år
  • Kommer fra Dronninglund i Nordjylland
  • Gift med Helle og har to børn på 17 og 26 år.
  • Ansat i Danske Bank siden 1987
  • 2001-2004: Direktør, Danske Bank Polen
  • 2004-2012: Underdirektør med ansvar for shipping i Danmark samt koncernens multinationale kunder
  • 2012-2014: Regionsdirektør for København, Business Banking
  • 2014 – nu : Direktør, Business Banking Danmark
- Hvis man går ind i denne krise i en dårlig form, så er det måske ikke en hjælp at give yderligere kreditter, siger Niels Bang-Hansen, erhvervsdirektør i Danske Bank. Arkivfoto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Danske Bank vil ikke vente på, at pengene fra statens mange hjælpepakker begynder at trille ind på kontiene hos landets virksomheder, forklarer erhvervsdirektør Niels Bang-Hansen. Arkivfoto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Niels Bang-Hansen, direktør for Business Banking i Danske Bank Danmark. Arkivfoto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens For abonnenter

Corona-strandet i Egebjerg: Australsk Schur-direktør arbejder i baghaven midt om natten

Annonce