Annonce
Erhverv

Bang & Olufsen mister omsætning og taber mange millioner kroner

Arkivfoto: Johan Gadegaard
Elektronikselskabet fra Struer er ved at ændre sin salgsmodel. Det påvirker omsætningen.

Et faldende salg har været med til at give et underskud hos Bang & Olufsen i selskabets andet kvartal.

Det fremgår af Struer-selskabets halvårsregnskab, der er offentliggjort tirsdag morgen.

I kvartalet, der løber fra september til november, har Bang & Olufsen tabt 60 millioner kroner.

Til sammenligning tjente selskabet, der er kendt for sin produktion af blandt andet fjernsyn og højttalere, 68 millioner kroner i andet kvartal året før.

Med til at trække indtjeningen ned har været et fald i omsætningen. Den er faldet til 627 millioner kroner fra 909 millioner kroner.

- Det var et skuffende kvartal, hvor omsætningen faldt med 31 procent sammenlignet med sidste år, og det var mere, end vi forventede.

- Resultatet var påvirket af den igangværende omstilling til en mere efterspørgselsdrevet salgsmodel, og det relativt lave antal produktlanceringer vi har haft i de foregående kvartaler, siger Kristian Teär, der er administrerende direktør hos Bang & Olufsen, i en pressemeddelelse.

Skiftet til et mere efterspørgselsdrevet salgsmodel lyder fornuftig, vurderer Per Hansen, investeringsøkonom hos børsmægleren Nordnet. Han tror dog, at det ikke bliver helt nemt at ændre i forretningen på den måde.

- Det vanskelige er, at Bang & Olufsen ikke laver produkter, som har en produktionstid på en dag eller en uge. Det tager længere tid.

- Så strategien lyder rigtig. Men jeg tror bare, at den i praksis er sværere at gennemføre, end det umiddelbart ser ud til på papiret, siger Per Hansen.

Annonce

Peter Bang og Svend Olufsen startede B&O i 1925  

Bang & Olufsen blev grundlagt i 1925 i Struer af to unge ingeniører - Peter Bang og Svend Olufsen.

Historien om Bang & Olufsen begynder med to unge ingeniører i Struer i 1925.

Siden er det gået op og ned for virksomheden, der producerer lyd- og fjernsynssystemer, og i dag har butikker mange steder i verden.

På det seneste har selskabet ikke haft det nemt, og tirsdag offentliggjorde det et regnskab, der viste et underskud på 60 millioner kroner for det senest afsluttede kvartal.

Læs mere om hvor designklenodiet stammer fra her:

* Bang & Olufsen blev grundlagt i 1925 i Struer af to unge ingeniører, Peter Bang og Svend Olufsen.

* De første produkter var højttalere og mikrofoner. Siden er radioer, grammofoner, TV-apparater, telefoner, stereoanlæg og lydudstyr til biler kommet til.

* Den første store succes kom i 1929, da de to ingeniører fik skabt en radio, der kunne modtage strøm direkte fra stikkontakten i stedet for at være drevet af batterier.

* Bang & Olufsen lagde fra begyndelsen vægt på designet, og gennem årene har nogle af selskabets produkter fået ikonstatus. Nogle har været udstillet på kunstmuseet MoMa i New York.

* Op gennem 1960'erne satte selskabet fart på eksporten, og i 1970'erne fik Bang & Olufsen for alvor slået sig fast som leverandør til et købestærkt segment.

* Virksomheden har samtidig haft svært ved at tjene penge og har i perioder haft store underskud på bundlinjen. I det seneste fulde regnskabsår, 2018/19, fik B&O dog sit første reelle overskud i flere år.

* De senere år har Bang & Olufsen solgt dele af forretningen fra for igen at koncentrere sig om den klassiske forretning med lyd- og fjernsynssystemer til forbrugerne.


Kilder: Bang & Olufsen, Aarhus Universitet, Ritzau.

Resultaterne fra Bang & Olufsen følger, efter at selskabet i december nedjusterede sine økonomiske forventninger for fjerde gang inden for ét år.

Gennem noget tid har elektronikproducenten kæmpet med at opretholde salget på grund af øget konkurrence, og det har sat sine spor på indtjeningen.

- Det er helt tydeligt, at vi er nødt til at lave ændringer i vores salgs- og marketingsetup og rykke tættere på vores kunder og partnere.

- Disse ændringer vil tage tid, men vi har allerede igangsat flere salgs- og marketingsinitiativer for at adressere de udfordringer, siger Kristian Teär.

Han fortæller, at i kombination med flere produktlanceringer i de kommende kvartaler vil ændringerne bidrage til en forbedret indtjening.

Om små tre måneder kommer Bang & Olufsen desuden med en strategiplan for de næste tre år.

/ritzau/

Link til pressemeddelelse
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Hedensted For abonnenter

Ældre glæder sig til genåbning: Ensomheden er værre end frygten for at blive smittet

Annonce