Annonce
112

BaneDanmark: Bomme skulle sættes op for at hæve hastigheden på tog

Det var ved denne overskæring ved Trustrup på Djursland, at en norsk far og hans søn lørdag mistede livet. Foto: LocalEyes
Anlægsdirektør hos BaneDanmark forklarer at overskæring 102 er defineret som et sikkert anlæg.

GRENAA: Efter dødsulykken lørdag hvor et letbanetog kolliderede med en personbil, og to personer blev dræbt, har der i lokalsamfundet været frustration over, at bomme var indkøbt men ikke sat op.

Det er BaneDanmark, der ejer overgangene og derfor har ansvaret for bommene. Århus Stiftstidende har været i kontakt med anlægsdirektør Steen Neuchs.

- Driften er Letbanens ansvar, det vil sige også om signalerne virker. Men det er korrekt, at det er BaneDanmark, der har ansvaret for bommene. Vi er i gang med et opgraderingsprojekt på hele strækningen, sådan at sikkerheden er i orden til, at togene kan komme til at køre 100 kilometer i timen på strækningen, og dermed kan der køre to tog i timen. Det er et projekt, hvor vi opgraderer nogle af overgangene, og derfor er der indkøbt bomme, siger Steen Neuchs til Århus Stiftstidende og fortsætter:

- Men fordi bommene ligger der, kan man ikke bare sætte dem op. Sikringsanlægget skal også ændres, og der skal bygges en helt ny sikringshytte, og så skal vi teste, om det virker, om det nye sikringssystem snakker sammen med bommene. For at gå ind og ændre i det gamle sikringssystem skal vi have en tilladelse af Trafikstyrelsen, som vi forventer at modtage medio juli, og så kan vi gå i gang med arbejdet. Men det er vigtigt for mig at understrege, at opgraderingerne skyldes, at togene i fremtiden skal kunne køre 100 kilometer i timen. Overgang 102 er og har været defineret som et sikkert anlæg, fordi der er lyd og lys ved overskæringen, siger anlægsdirektøren.

Opgraderingsprojektet, der betyder at togene skal kunne køre 100 kilomter i timer, har hele tiden været planlagt med et slutdato 1. oktober 2019.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce