Annonce
Gear

Baby-Bugatti hædrer en helt særlig original

Den nye Bugatti-baby er lavet som en 75-procents skalaudgave af den oprindelige type 35. Fuldt elektrisk, men alligevel mest kun til sjov og ballade. Her køres bilen af Bugattis testkører, den tidligere racerkører Andy Wallace. Foto: Bugatti
Bugatti bygger moderne reinkarnation af den legendariske Baby, som oprindelig var en gave til grundlæggerens søn.
Annonce

Hvad gør man for at fejre sin egen 110-års fødselsdag?

Hos Bugatti var de ikke i tvivl, så man har simpelthen besluttet at fremstille 500 eksemplarer af den originale ”Bugatti Baby”.

I første omgang offentliggjorde man planerne for et år siden, og alle bilerne blev angiveligt solgt med det samme.

I forbindelse med den verdensomspændende coronavirus-pandemi er der dog enkelte kunder, som er sprunget fra, og derfor er der stadigvæk mulighed for at sikre sig et eksemplar af den genfødte original, dog formedelst priser fra 30.000 til 58.000 euro.

Den originale Bugatti Baby blev født i 1926, da grundlæggeren, Ettore, og sønnen Jean besluttede at bygge en nedskaleret Type 35, en af datidens mest berømte racerbiler, til Ettores yngste søn, Roland, der skulle have den til sin fireårs fødselsdag.

Ettore og Jean havde sigtet efter blot at lave det ene eksemplar, men feedback fra kunder, der besøgte fabrikken i Molsheim, var så positive, at den lille bil gik i produktion og blev solgt mellem 1927 og 1936.

Modellen blev berømt af Bugatti-entusiaster over hele verden, og i dag er ingen samling komplet uden en baby. Men med kun omkring 500 fremstillede eksemplarer er de sjældne.

Bugatti Baby II er udviklet i partnerskab med The Little Car Company og er blevet beskrevet som "mere en uregelmæssig teenager end en baby".

Mens den originale Bugatti Baby var en 50-procents skalaudgave af bilen, der gjorde Ettore Bugatti berømt i 1920'erne, er den nye model væsentligt større.

Sagen er, at selv otteårige vil skulle kæmpe for at passe ind i den originale lille Bugatti, så man har i stedet valgt en 75-procents skala og designet modellen til ejere fra 14 år og opefter. Bugatti hævder også, at voksne godt kan køre bilen, og blandt andet derfor er rattet lavet, så det kan klipses af ved ind- og udstigning.

Bugatti

Firmaet bag nogle af verdens mest luksuriøse sportsvogne og limousiner blev grundlagt i 1909 i franske Molsheim af den italienskfødte Ettore Bugatti.

Mærket havde sin storhedstid i 1930'erne med modeller som sportsvognen Type 35 (1924-31), luksusbilen Type 41 Royale (1926-33) og coupéen Type 57 S/ SC (1936-38).

Efter årtiers dvale blev Bugatti i 1998 købt af VW-koncernen.

Kunderne kommer fra Nordamerika, Storbritannien, Tyskland, Mellemøsten og Japan. Det er typisk selvskabte iværksættere eller folk, der er en del af industriforetagender.

Annonce

Forskellige modeller

Under alle omstændigheder er der tale om en ren elbil, som på originalen og Bugatti Baby II fås i tre versioner:

Basismodellen har et karrosseri bygget af kompositmaterialer og et batteri på 1,4 kWh, en såkaldt Vitesse er lavet af mere eksklusive kulfibermaterialer og har et større batteri på 2,8 kWh, mens topudgaven, som er målrettet deciderede samlere, har samme store batteri, men et karrosseri konstrueret i aluminium.

Der er dog ikke ligefrem tale om racerbilspræstationer: Den billigste udgave kan ikke slæbe sig over 45 kilometer i timen, mens de øvrige når op på 70 kilometer i timen. Rækkevidden skulle være mellem 25 og 50 kilometer. Og hvis det ikke er nok? De udskiftelige batteripakker kan udskiftes på få sekunder, så det sjove kan fortsætte.

Når det kommer til opbygningen, er Baby II fuldstændig tro mod sin mytiske forgænger, og affjedringen skulle være opsat på samme vis som ur-modellen.

Bugatti-testkører Andy Wallace var endda involveret i den endelige udvikling af køreegenskaberne.

Andre funktioner, der vil appellere til entusiaster, inkluderer efterligninger af de originale Type 35's instrumenter med en vis tilpasning til moderne tider. For eksempel er brændstoftrykmåleren nu blevet batterimåleren. Selve instrumentbordet er lavet af aluminium, som det var på den originale Type 35.

Findes der interesserede i Danmark, skal de nok ikke forvente, at bilen er lovlig at køre i på offentlige veje, men måske på en rigmand store gods ...

Interiøret er en tro kopi af ophavet og lavet i aluminium. Foto: Bugatti
Baby var oprindelig en børneudgave af type 35, bygget i 1926 i halv størrelse som fødselsdagsgave til Bugattis yngste søn, Roland. Med elektrisk motor og firehjulsbremser blev den hurtigt efterspurgt af Bugattis kunder verden over. Foto: Bugatti
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens

Udsigt til brandslukning resten af aftenen: Vi skal ind fra ydersiden, og det tager tid

Annonce