Annonce
Østjylland

Børn og unge-rådmand: Vi skal gentænke måden, vi driver 10. klasse på i Aarhus

Den kommunale 10. klasse står ikke i høj kurs blandt de unge. Børn- og Unge forvaltningen med rådmand Thomas Medom (SF) i spidsen er aktuelt i gang med at gentænke tilbuddet. En mulighed for fornyelse kunne være øget samarbejde med ungdomsskolen, mener Thomas Medom. Arkivfoto: Axel Schütt
Den kommunale 10. klasse er ikke specielt populær blandt de unge. Kommunen er aktuelt i gang med at gentænke indholdet, og rådmanden skæver blandt andet til ungdomsskolens mere løse rammer og skæve idéer.
Annonce

AARHUS: Færdig med niende klasse - og hvad så bagefter?

I Aarhus deler de unge sig op i tre grupper. Den første sprinter direkte videre til en gymnasial eller erhvervsfaglig uddannelse.

En anden gruppe snupper et år på efterskole.

Og så er der restgruppen, som måske ikke blev fundet parate til gymnasium. Eller hvis forældre ikke lige kan lægge 50.000 kroner for et efterskoleophold.


Dem, der er tilbage, når alle andre er taget på efterskole, det er typisk unge, som har diverse nederlag bag sig i folkeskolen.

Thomas Medom (SF), rådmand for Børn og Unge


De bliver i mangel af andre muligheder samlet op af det almene kommunale 10. klasses tilbud, som i Aarhus har udviklet sig til at have en overvægt af knap så ressourcestærke unge.

- Dem, der er tilbage, når alle andre er taget på efterskole, det er typisk unge, som har diverse nederlag bag sig i folkeskolen. Det gælder faktisk langt de fleste af dem, siger Thomas Medom (SF), der er rådmand for Børn og Unge.

Annonce

Alternativ skolegang

Han har tænkt sig at ryste posen i et forsøg på at få en bredere elevgruppe til at vælge 10. klasse aktivt til.

- Der skal ske noget med måden, vi driver 10. klasse på. Vi har knalddygtige lærere, det er slet ikke det. Men vi har også en 10. klasse, der minder meget om de foregående ni års skolegang. Og det er nok ikke måden, vi skal gribe det an på i fremtiden, mener Thomas Medom.

De seneste par måneder har han fulgt interesseret med i en alternativt drevet 10. klasse i Højbjerg.

Her har 24 unge gået i en klasse drevet af den lokale ungdomsskole (UngiAarhus Syd), som har grebet opgaven anderledes an med knap så meget traditionel 'røv-til-sæde' undervisning.

I stedet er der fokuseret på bevægelse, personlig udvikling samt en styrkelse af de unges motivation og lyst til at gå i skole.

Annonce

Ingen enlig svale

Og det er bare gået megagodt, hvis man spørger Karen Balling Radmer.

Hun er formand for UngiAarhus Syd, og hun håber på, at det, der startede som lidt af en hovsa-løsning på grund af pladsmangel i det almindelige skolesystem, kan blive gjort permanent i en eller anden form.

- Jeg synes, det er en fantastisk løsning, man har fået lavet i al hast, og det ville virkelig være synd, hvis det bare ender som en enlig svale. Ungdomsskolen har et unikt potentiale til at gribe de her unge mennesker på en anden måde end folkeskolen. Jeg hører, at det er gået så godt for klassen, siger Karen Balling Radmer.

Siden starten af skoleåret har ungdomsskolen UngiAarhus stået for en 10. klasse, som der rent fysisk ikke kunne findes plads til på Rundhøjskolen. Efter uge 42 bliver eleverne sluset tilbage ind i det almindelige skolesystem, men UngiAarhus mener, at der er opnået så gode resultater, at man bør gøre det, der startede som en hovsa-løsning, til noget mere permanent. Foto: Axel Schütt

Hun fortæller, at bestyrelserne på tværs af UngiAarhus har drøftet initiativet, og at der er tommel op hele vejen rundt.

- Vi tænker virkelig, at det har potentiale som et anderledes tilbud til unge mennesker, der er lidt i tvivl om, hvad de vil og kan, siger Karen Balling Radmer.

Annonce

Ønsker løsere rammer

Henrik Johansen er skolekonsulent i Børn og Unge, og han har gennem de seneste mange år været med til at drive og udvikle de kommunale 10. klasser i Aarhus Kommune.

Han er en af de kræfter, der aktuelt er i gang med at se på, hvordan den kommunale 10. klasse kan strikkes anderledes sammen.

- Det, vi hører fra vores skoleledere, er, at det generelt er en udfordret gruppe af unge, der søger 10. klasse. Der er en høj frekvens af tosprogede, og der er ingen tvivl om, at der skal ændres på nogle ting, hvis 10. klasse skal være interessant for en bredere gruppe. Som det er nu, bliver det mest valgt af de, der ikke har andre muligheder, fortæller Henrik Johansen.

Endnu er Børn og Unge stadig i idéudviklingsfasen og har blandt andet været på besøg i andre danske kommuner for at se, hvordan man der løser nogle af de samme udfordringer.

Spørger man de unge selv, så peger de i undersøgelser på, at de efter ni års skolegang er mætte af traditionel undervisning, forklarer Henrik Johansen:

- Det må gerne være mere praktisk, mere håndholdt, mere ud af skolen. Det spiller jo meget godt sammen med det, ungdomsskolen står for. Det er allerede en af vores vigtigste samarbejdspartnere, og vi er helt klart i tænkeboks i forhold til, om det skal være endnu mere. Lige nu afhænger det meget af, hvilken pejling vi får fra politikerne.

Annonce

Inspireret af Skanderborg

Og så er vi tilbage ved rådmand Thomas Medom.

Han vil endnu ikke lægge sig fast på, om ungdomsskolen skal være en mere integreret del af kommunens 10. klasse fremover, men muligheden skal i hvert fald undersøges.

- Vi er i gang med at evaluere den måde, vi laver 10. klasse på, og af respekt for den igangværende proces, så vil jeg ikke sætte to streger under noget på nuværende tidspunkt. Men det er fedt at se de idéer, ungdomsskolen har budt ind med, og det er klart, at de erfaringer vi har gjort os i Højbjerg, de skal inddrages i arbejdet med fremtidens 10. klassetilbud, siger han.

Ideen om at lade ungdomsskolen stå for afviklingen af 10. klasse findes allerede i flere danske kommuner, eksempelvis Skanderborg, hvor det er den lokale ungdomsskole, der driver de kommunale 10. klasser.


Jeg er meget inspireret af Skanderborg Kommune, som har lagt 10. klasse ind under ungdomsskolen.

Thomas Medom (SF), rådmand for Børn og Unge


Det er en beslutning, byrådet i en kommune har magt til at træffe, og ved at udbyde 10. klasse under ungdomsskoleloven i stedet for folkeskoleloven, opnår man visse friheder.

Eleverne skal stadig modtage den obligatoriske undervisning i dansk, matematik og engelsk, men man kan til gengæld fravælge valgfag som tysk og fysik/kemi og i stedet bruge tiden på alt muligt andet så som at arbejde med den almene dannelse.

- Jeg er meget inspireret af Skanderborg Kommune. De er faktisk lykkedes med at få nogle af de unge, som ellers ville være taget på efterskole, til at vælge det kommunale tilbud. Jeg drømmer om, at vi også i Aarhus kan få en bredere ungegruppe til at vælge 10. klasse, siger Thomas Medom.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce