Annonce
Horsens

Børn kan lære at trives - man skal blot have et æg og en kopimaskine

Horsens Ungdomsskole har udarbejdet et trivselsfremmende undervisningsmateriale. Mellemtrinseleverne på Hovedgård Skole prøvede det af. Foto: Morten Pape
Ungdomsskolen står bag nyt undervisningsmateriale. Netop nu er flere skoler ved at afprøve det.
Annonce

Horsens: - Man skal selv have et æg og adgang til en kopimaskine. Ellers leverer vi resten af materialet, fortæller Thomas Press.

Han er SSP-medarbejder ved Horsens ungdomsskole, en del af SSP-street-team og desuden klubleder i Bankager og Torsted. Han kommer i forvejen i sin egenskab af SSP-medarbejder rundt til mange af kommunens skoler.

Thomas Press har netop præsenteret et spritnyt undervisningsmateriale. Det handler om at sikre trivsel for alle børn, og det er først og fremmest beregnet for børn på mellemtrinnet.

Det nye materiale hedder, "Det er bedst, når alle er med".

Torsdag var det 6.c på Hovedgård skole, der gav sig i kast med en af øvelserne.

"Det er bedst, når alle er med" består af en række trivselslege, 23 korte introduktionsvideoer og lærervejledninger samt en materialekasse - det er her, ægget kommer ind.

- Man skal bruge et æg til én af øvelserne - men da  det jo ikke kan holde sig, må man selv tage det med, siger Thomas Press med et grin.

- Udgangspunktet er, at det er for 5. årgang, og der er lagt op til, at forløbet varer 11 uger. Men det er tanken, at skolerne tilpasser materialet, så det passer til den enkelte skole og den enkelte årgang, fortæller Thomas Press.


Det er tanken, at skolerne tilpasser materialet, så det passer til den enkelte skole og den enkelte årgang.

Thimas Press, SSP


Det er halvandet år siden, han første gang præsenterede tanken om et undervisningsmateriale, der skal sikre og understøtte trivslen for alle i klassen. Det gjorde han for SSP-koordinator og viceungdomsskoleleder Jan Asmussen.

- Thomas luftede tanken om, at der manglede noget i den her retning. Jeg tror, jeg sagde til ham, at det da var en god idé, men hvordan skulle vi dog få tid til det? Der var jo rigeligt at lave i forvejen. Men det var faktisk der, det startede - stille og roligt og ved siden af alt det andet, vi laver, siger Jan Asmussen.

Annonce

Startede som lærer

Thomas Press' baggrund for at gå i gang med at lave undervisningsmaterialet er, at han tidligere har arbejdet som folkeskolelærer på Bankagerskolen i Horsens.

- Vi havde dengang med noget, der hed konstruktiv konflikthåndtering. Vi arbejdede med anerkendelse, kommunikation og samarbejde, fortæller han.

I 6. klasserne arbejdede man dengang koncentreret med temaerne i en hel uge.

- Bagefter kunne man tydeligt mærke, at der ikke var ret mange konflikter i klasserne. Der skete et eller andet - klasserne var nemmere at have med at gøre. Nogle uger senere kunne man konstatere, at klasserne langsomt var begyndt at glide tilbage til de gamle roller. Derfor opstod tanken, om man i stedet kunne sprede det ud over en længere periode. Det er netop tanken med det her: At man i stedet arbejder mere langsigtet og forebyggende. Og det passer perfekt med det arbejde, vi i forvejen laver i ssp, fortæller Thomas Press.

Han gik derfor i gang med at undersøge, hvilke øvelser der kunne bruges til et undervisningsmateriale.

Undervejs i processen er der blevet trukket på den ekspertise, der i forvejen er i kommunen. Nu er materialet færdigt, og Thomas Press og Jan Asmussen afventer med spænding, hvordan det bliver modtaget.

- Vi har gjort opmærksom på materialet via mails til skolerne. Derudover har jeg været rundt  på 10 skoler for at præsentere  det.  Jeg har selvfølgelig været nervøs for modtagelsen, for jeg har arbejdet længe med det uden at vide, hvordan det ville blive taget imod. Men det er virkelig blevet modtaget godt. Vi har allerede nu travlt med at lave flere kasser på grund af efterspørgslen, siger Thomas Press.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Højeste antal nye coronatilfælde siden starten af oktober: Statsministeren er bekymret

Annonce