Annonce
forside

Bærer af kniv i Aarhus ryger i fængsel

23-årig kan i de næste to uger ikke færdes på gaden i Aarhus. Lørdag er han af Retten i Aarhus blevet varetægtsfængslet, fordi han gik med kniv i en visitationszone. (Arkivfoto)

23-årig blev anholdt i visitationszone. Dommer har fængslet ham i to uger, oplyser Østjyllands Politi.

En dommer har lørdag varetægtsfængslet en ung mand, der blev afsløret med en kniv i Aarhus fredag aften.

Anholdelsen sker på et tidspunkt, hvor der ifølge politiet er et spændt forhold mellem grupper på grund af uenigheder om hashsalg.

På grund af konflikten har Østjyllands Politi indført en såkaldt visitationszone i bestemte områder. Alle personer og biler kan blive undersøgt for våben, selv om der ikke er en begrundet mistanke.

Den 23-årige blev taget i Stokholmsgade i Aarhus Nord, som ligger i zonen, oplyser politiets vagtchef.

Manden har tidligere overtrådt våbenloven, og grundlovsforhøret lørdag er endt med varetægtsfængsling i to uger. Den afgørelse har manden appelleret til Vestre Landsret.

Forleden fortalte politiet, at flere voldelige episoder på det seneste er baggrunden for, at de normale lovregler er blevet suspenderet.

- Vi vil ikke acceptere, at den her ulmende uro udvikler sig, udtalte chefpolitiinspektør Klaus Arboe Rasmussen. Formentlig skyldes volden uenighed om hashmarkedet, vurderer han.

For eksempel blev to mænd i en bil stukket med kniv i ben og baller. Forinden havde overfaldsmændene smadret bilens ruder, har politiet oplyst.

Tidligere blev den 19-årig stukket i nakken med en spids genstand, og i et tredje tilfælde blev en 20-årig skudt i armen med et haglvåben.

Visitationszonen gælder frem til 18. marts, har politidirektøren besluttet.

Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Transportminister svarer igen: Hvorfor sænker du ikke sigtekornet, Troels Lund Poulsen?

Læserbrev: Troels Lund Poulsen (V) påstår her i avisen, at jeg løber fra et løfte om at ville udbygge E45 (læserbrevet "Tillykke. Nu skylder de røde en ny motorvej" 13. september, red.). Inden han skyder os for mange såkaldte "løftebrud" i skoene, vil jeg ganske stilfærdigt oplyse, hvad vi rent faktisk lovede før valget. For som vi sagde, så ønsker vi - i modsætning til hvad den tidligere regering leverede - at indgå en bred infrastrukturaftale til gavn for hele Danmark, som kan holde uanset, om regeringsmagten skulle skifte. Jeg synes derfor, at Troels Lund Poulsen skal sænke sigtekornet og lytte til opfordringen fra dele af erhvervslivet, som gør opmærksom på, at investeringer i infrastruktur er for vigtige til at være en årlig tilbagevendende politisk kampplads. Jeg kan naturligvis ikke svare på, hvorfor den tidligere regering valgte at indgå en så smal infrastrukturaftale kort før lukketid inden folketingsvalget. Men jeg kan konstatere, at hvis det havde været magtpåliggende for den tidligere regering, at dens investeringsplan skulle overleve efter et valg, så havde de nok brugt energien bedre på at sikre et bredt flertal. Og her - få måneder efter valget - så har Venstre allerede selv har trukket stikket på den tidligere regerings investeringsplan ved at melde ud, at partiet ikke længere vil prioritere Ring 5-motorvejen. Situationen er altså den, at der ikke længere er flertal for planen. Og det er den risiko, man løber, når man indgår smalle politiske aftaler. Det er også derfor, jeg ønsker at indgå en så bred infrastrukturaftale som muligt, hvilket også var formålet med vores eget trafikudspil fra før valget. Og i den forbindelse vil det være naturligt, at vi også drøfter trængselsudfordringerne på E45. Jeg ser meget frem til de kommende forhandlinger om en ny infrastrukturaftale og glæder mig over den konstruktive tilgang, som jeg har bemærket fra Venstres transportordfører, der på et samråd har udtalt: "Nu er valget overstået, og nu skal vi så se, om vi kan finde hinanden i en bred aftale, og det er vi da opsat på fra Venstres side." Det, synes jeg, er meget positivt. Og det synes jeg, at Troels Lund Poulsen bør lytte til. For vores fælles infrastruktur bør ikke være en politisk kampplads. Det er erhvervslivet, pendlerne og alle andre trafikanter, der hver dag sidder fast i trafikken, altså for vigtige til.

Odder

Digt, drama og dokumentar på Egmont Højskolen: Kunst kan lære unge at blive hørt

Annonce