Annonce
Østjylland

Startup drøner fremad: Vil være den mest humane arbejdsplads og erobre verdensmarkedet

Jonas Bruun Nielsen (th.) og Johan Frederik Schjødt har sammen grundlagt Autouncle for 10 år siden. Virksomheden er i dag blandt de førende i verden til at vurdere prisen på brugte biler. Foto: Jørgen Høg
AutoUncle drøner fremad i Aarhus og ude i verden med boom i både omsætning og antal medarbejdere. Platformen for vurdering af priser på brugte biler har blandt andet indgået globalt partnerskab med Facebook.
Annonce

AARHUS: 10 mio. daglige vurderinger af priser på brugte biler.

En årlig fordobling af både omsætning og antal medarbejdere.

Aktuelt ni ledige stillinger.

Aktiviteter i foreløbig 14 lande og et mål om global lederposition.

Pyha, der er fuld tryk på speederen hos AutoUncle i Aarhus, som efter 10 år på markedet samt en del op- og nedture nu har sat kursen mod at blive både de største og bedste og samtidig markere sig ved at være det, som chefen for det hele betegner som ”den mest humane arbejdsplads.”

- Vi er i dag store i Tyskland, Italien, Spanien og England, ud over naturligvis Danmark og Sverige, og når en gigant som Facebook laver en aftale med os om at levere teknologi og algoritmer til deres setup på markedet for vurdering af priser på brugte biler, ja så er det nok et bevis på vores unikke position på markedet, fastslår Johan Frederik Schjødt, der er grundlægger og administrerende direktør i den aarhusianske vækstvirksomhed.

AutoUncle skaber gennemsigtighed på et ofte uoverskueligt marked ved at samle og rydde op i junglen af bilannoncer og vurdere prisen på hver enkelt bil. Priserne vurderes ved hjælp af den unikke algoritme AutoScore, der automatisk scanner hver bilannonce for op til 100 forskellige faktuelle oplysninger, som kan have betydning for prisen.

Annonce

Står på tre solide ben

- Vi står forretningsmæssigt på tre solide ben. Vi får penge, hver gang vi sender en bruger videre til det firma, der har den pågældende bruge bil til salg. Vores honorar er typisk tre-fire kroner for hvert klik.

- Det andet ben opstår, når kunden er nået frem til forhandleren, for kunden har typisk allerede en bil, som han eller hun ønsker at sælge i forbindelse med køb af ny, brugt bil. Gad vide, hvad jeg kan få for min gamle bil, tænker kunden?

- Systemet beder nu kunden om at indtaste sin nummerplade, og efter kort tid kan vores setup fortælle kunden, hvad han kan forvente at få for sin gamle bil. Denne formidling mellem kunde og forhandler, vi kalder det etablering af et muligt kundeemne, det tager vi typisk mellem 50 og 70 kroner for, forklarer Johan Frederik Schjødt.

Annonce

No cure - no pay

Begge ben opererer ud fra en no cure-no pay garanti. Kunden betaler kun for det, han selv beder om.

AutoUncle har en helt særlig status på markedet for lynhurtig og præcis vurdering af prisen på en brugt bil, og på det store tyske marked er produktet i dag markedsledende.

Virksomhedens robotter og algoritmer indekserer og vurderer for tiden op til 10 mio. biler om dagen, og AutoUncle har hver eneste måned fire-fem mio. unikke brugere på tværs af de lande, selskabet opererer i.


Hos os er det OK at være træt en dag. Vi er ikke maskiner, vi er mennesker, og vi kan alle have en offday. Hos os sætter vi ord på, og vi taler om det, hver dag.

Johan Frederik Schjødt, administrerende direktør, AutoUncle


Den tredje indtægtskilde for AutoUncle kommer fra salg af data og licenser til større, institutionelle kunder som Skat og forsikringsselskaber og eksempelvis Facebook, der har knyttet AutoUncle til sig som global partner inden for køb og salg af brugte biler.

- Vi er naturligvis meget stolte over, at en global gigant som Facebook har valgt at gå sammen med os, og det har da også betydet, at vi, når vi ser bare 5-10 år frem, ser os selv som den førende, globale virksomhed, når det handler om at skabe gennemsigtighed og vurdere og værdisætte brugte biler. Vi vil være den mest brugte platform i verden, pointerer Johan Frederik Schjødt.

Annonce

Alternativ til klog onkel

Ideen til AutoUncle opstod, fordi folkene bag virksomheden ønskede at lave et uvildigt alternativ til alle interesserede bilkøbere, der ellers ville være afhængig af en gammel onkels velmenende råd, når der skulle købes brugt bil.

Onkler er ikke altid grundigt nok orienteret om det aktuelle marked, og onkler er mange gange karakteriseret ved at dyrke sine favoritmærker. Forkærligheden hænger oftest sammen med, hvilke bilmærker, de selv har haft.

AutoUncle guider kunderne præcist til de bedste priser ved hjælp af store mængder data og avanceret statistik.

Annonce

Den humane arbejdsplads

25 af de i alt cirka 60 ansatte på den engelsksprogede virksomhed i det centrale Aarhus arbejder med udvikling, og de resterende medarbejdere arbejder med rent kommercielle opgaver.

Fælles for dem alle er, at de udgør det, der ifølge den administrerende direktør skal være en førende, human arbejdsplads:

- Vi har som mange andre svært ved at finde de bedste medarbejdere. Vi er godt forkælet med mange relevante uddannelser i Aarhus, og vi kan se, at mange unge, veluddannede gerne vil bo og arbejde i Aarhus.

- Vi tror på, at vi – ved siden af et unikt teknologisk setup med avancerede algoritmer og tekniske løsninger – på sigt skal vinde ved at være humane, fleksible og rummelige, fortæller Johan Frederik Schjødt.

Annonce

Ok med en offday

Johan Frederik Schjødt lægger ikke skjul på, at den daglige kamp for sikre den bedste arbejdsplads har en stor plads i hans hjerte og hoved.

- Vi har været igennem en heftig udvikling de seneste 10 år med mange massive udfordringer, en stribe retssager mod giganter som eBay; kampe, der skulle kæmpes og helst vindes, men jeg er overbevist om, at vi skal sikre vores egen overlevelse ved at være en så human arbejdsplads som muligt.

Jonas Bruun Nielsen (th.) og Johan Frederik Schjødt har en ambition om at skabe den mest humane arbejdsplads. Foto: Jørgen Høg

- Vi går alle på arbejde som hele mennesker, og der skal være plads til den enkelte og dennes særlige behov. Og til de mange små børn, som også spiller store roller for vores ansatte, forklarer Johan Frederik Schjødt og tilføjer:

- Hos os er det OK at være træt en dag. Vi er ikke maskiner, vi er mennesker, og vi kan alle have en offday. Hos os sætter vi ord på, og vi taler om det, hver dag.

- Vi ønsker at være the most human company, og vi skal være så menneskelige som muligt i stedet for at efterligne robotterne og den kunststige intelligens. Menneskeligheden giver os en enorm frihed, og alle, der besøger os, kan bekræfte, at det kan mærkes på kontoret, siger Johan Frederik Schjødt.

Om AutoUncle

  • Aktiviteter i blandt andet Danmark, Sverige, Tyskland, Italien, England, 14 lande i alt.
  • Omsætning 2019: 26 mio. kroner
  • Resultat 2019: 1,5 mio. kroner
  • Forventet omsætning 2020: 50 mio. kroner
  • Forventet resultat 2020: 1,1 mio. kroner
  • Vækst: 360 procent over de seneste to år
  • Antal ansatte: 60
  • Oplev selv, hvordan AutoUncle kan finde din næste bil på www.autouncle.com
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens

HFS rystede topholdet

Odder

Bedre velfærd

Annonce