Annonce
Østjylland

Arbejde i bevægelse

Christina Fruergaard, motionskoordinator, Aarhus Kommune. 
Annonce

Jeg har nu haft min faste arbejdsplads på hjemmekontoret, stort set siden COVID19 gjorde sit indtog. Hurra for muligheden for virtuelle møder, hvilket gør, at mine arbejdsopgaver stort set er uændrede. Og så er min arbejdsdag alligevel vendt fuldstændigt på hovedet. Normalt suser jeg byen rundt til møder, afbrudt af opsamlinger, skrive indstillinger mv.. I stedet kan jeg nu på 2 sekunder beame mig fra et møde til et andet – det er sgu’ effektivt. Jeg slipper for den daglige motion og kan nøjes med at gå fra computeren og hen til kaffemaskinen. Og der er kun 16 skridt plus de fire skridt hen til køleskabet efter en sjat mælk.

Lige præcis to dage kunne jeg klare den nye arbejdsrytme. Min arbejdsmotivation gik fløjten, min kadence gik voldsomt ned, og effektiviteten kunne ligge på et meget lille sted. For mig handler det om at komme væk fra computeren. Telefonen har været en af løsningerne for mig.


Forskningsmæssigt er det også bevist, at gang forebygger demens – så man skal huske at gå, mens man stadig kan huske.

Christina Fruergaard, motionskoordinator, Aarhus Kommune


Jeg samler på telefonopkald. I løbet af dagen er der altid små og store spørgsmål, jeg skal have afklaret eller vendt med min chef eller kolleger – dem puljer jeg nu. En lille blok i lommen + en kuglepen, i mine sneaks, høretelefonerne i ørene og så derudaf. Frisk luft, gang i kroppen og kolleger i ørene – det gør godt.

Jeg har haft enkelte møder med samarbejdspartnere, hvor det krævede, at vi mødtes fysisk. Her er det også lykkedes enten at sidde udenfor på en bænk eller have et gående møde. De virtuelle stabsmøder og personalemøder klarer jeg også gående. Her er det bare vigtigt at have tanket telefonen helt op, da kameraforbindelsen æder strømmen noget hurtigere.

Christina Fruergaard, motionskoordinator, Aarhus Kommune. 

Jeg er godt klar over, at nogen har arbejdsopgaver, der kræver en computer non stop. Min opfordring til jer er, at I får brugt jeres pauser gående i den friske luft. Her skal I chefer også på banen og legalisere det – måske endda give en halv time i det fri, så I får mere effektive medarbejdere, når de er bænket på hjemmekontoret. Det fysiske og psykiske arbejdsmiljø er endnu mere vigtigt nu, hvor vi ikke har kolleger eller chefer til at spotte en deroute. Kierkegaard sagde engang ”Jeg går mig hver dag det daglige velbefindende til. Og går fra enhver sygdom; Jeg har gået mig mine bedste tanker til.”. Forskningsmæssigt er det også bevist, at gang forebygger demens – så man skal huske at gå, mens man stadig kan huske.

Det handler om nye vaner og ændrede arbejdsmønstre – hvilke møder, pauser eller telefonsamtaler kan du tage gående? Min veninde og hendes mand har lagt deres transporttid i bil om til en gåtur, nu da arbejdspladsen er hjemmeadressen. Ud over de 5 kilogram som Anders har smidt, så får de forældretid, frisk luft og tanket energi til en ny arbejdsdag. Det handler om at finde den gangbare løsning, der er bedst for dig i din arbejdsdag.

Og hvordan tager jeg så alt det gode med, når jeg engang skal væk fra denne nye normale arbejdsdag? Kan nogen af mine møder være gående? Telefonsamtalerne kan vel fortsat foregå i det fri, bare på ture rundt om arbejdspladsen? Det bliver interessant at se, om jeg får flyttet nogle af mine nye vaner med tilbage på kontoret. Er der noget du vil tage med dig?

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens

Overlæge efterlyser underholdning til indlagte coronapatienter: Nogle får simpelthen en depression af at være indlagt

Annonce