Annonce
Erhverv

Antallet af danske destinationer er skrumpet - og det er en fordel, mener formand for brancheorganisation

Formand for Danske Destinationer Jens Müller ser det som en fordel, at Danmark i dag har færre destinationsselskaber. Foto: Destination Sjælland
Siden 2019 er antallet af danske turistdestinationer skrumpet fra omkring 80 til i dag 19 af slagsen. En udvikling, som formand for Danske Destinationer Jens Müller er godt tilfreds med, og i øvrigt gerne ser fortsætte.

Danmark: Da Lov om Erhvervsfremme kom frem i 2018, var formanden for Danske Destinationer, Jens Müller, spændt på, hvad resultatet ville blive.

I optakten til loven blev der lagt op til, at de på tidspunktet omkring 80 lokale turistorganisationer landet over skulle reduceres til et sted mellem 15 og 25 nye tværkommunale destinationsselskaber. Men eftersom man ikke gjorde det til pligt, men derimod gjorde det frivilligt for kommunerne, om de ville gå sammen eller ej, med den gulerod, at man som destinationsselskab kunne få del i en national destinationspulje, var formanden for Danske Destinationer, Jens Müller, i tvivl om, hvorvidt opbakningen kommunalt set ville være stor nok.

- For mig var det et skrækscenarie, at vi kun kom ned på en 40-45 stykker. Men mine bekymringer blev gjort til skamme, siger Jens Müller, der som formand for Danske Destinationer står i spidsen for de i alt 19 destinationsselskaber, der er dannet siden da.

Annonce

Destinationsselskaber, der sammenlagt dækker knap 90 kommuner og repræsenterer en årlig turismeomsætning på 128 milliarder kroner svarende til 97 procent af den samlede turismeskabte omsætning i Danmark.

- Så det er faktisk gået forrygende, og væsentligt bedre, end jeg turde håbe på i 2018, tilføjer han.

Et tættere samarbejde

Jens Müller mener ikke, at der er gået noget tabt ved at samle indsatserne i færre selskaber. Snarere tværtimod.

- Jeg har selv stået på mål for, at netop det, at vi bliver større enheder, giver os større økonomiske muskler og mere manpower rent personalemæssigt, så vi er i stand til at komme endnu bredere ud. Og faktisk oplever jeg, at vi med den nuværende struktur også er kommet tættere på de små aktører, som vi ikke tidligere har haft båndbredde til at komme ud til, siger Jens Müller, der foruden at være formand for Danske Destinationer, også er direktør for Destination Sjælland, som er et af de nydannede destinationsselskaber, der kom til i 2019.


Man kunne måske godt tænke sig på sigt og ad åre, at flere skulle smede pjalterne sammen. Men med det sagt, så er det ikke noget som vi i dagligdagen hverken på projektniveau eller forretningsudviklingsmæssigt er ved at se på.

Jens Müller, formand for Danske Destinationer


- Bare på Sjælland, hvor jeg befinder mig, er vi seks destinationer, der arbejder rigtigt tæt sammen. Så ikke nok med, at vi mentalt har ophævet kommunegrænser i vores eget destinationsselskab, så har vi ret beset også ophævet det imellem os på tværs af destinationsselskaber, fortæller han.

Tanken om at samle de danske destinationsselskaber i endnu færre destinationer har da også strejfet formanden, der ser flere fordele i at gå sammen om turismeindsatsen.

- Jeg synes, at Visit Aarhus på mange måder har vist vejen frem. De favner otte kommuner, som alle går i samme retning, hvor en del af de andre destinationsselskaber kun favner to til tre kommuner. Så man kunne måske godt tænke sig på sigt og ad åre, at flere skulle smede pjalterne sammen. Men med det sagt, så er det ikke noget, som vi i dagligdagen hverken på projektniveau eller forretningsudviklingsmæssigt er ved at se på, understreger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Horsens

Opdateret kort over sognene: Sønderbro kan åbne om en uge - hvis smitten holdes nede

Annonce