Digitalt

Anmeldelse: Mario Party Superstars samler det bedste fra 23 års fest

Mario Party Superstars har hele 100 minispil fra tidligere spil i serien, og sammen med et relativt simpelt setup, hvor alle kan være med, gør det Superstars til et af de bedre spil i serien - og et rigtig godt sted at begynde, hvis man ikke har prøvet de andre spil endnu. Pr-foto
Det nyeste spil i rækken af Mario Party-spil tager det bedste fra de foregående titler og samler det i én overskuelig pakke, hvor både nye og gamle Mario Party-spillere kan være med

Mario Party-serien har ikke færre end 11 spil bag sig på hjemmekonsol, seks titler på håndholdte konsoller og syv arkade-spil, der kun er udgivet i Japan. Det er hele 25 titler i alt, lige så mange som Mario Kart og Mario Tennis kan præstere – tilsammen – og fire flere end der er originale Super Mario-spil, hvis man altså ikke tæller alle de forskellige remakes og genudgivelser med.

Serien er med andre ord populær, og Mario Party Superstars fremhæver på allerfineste vis hvorfor ved at håndplukke hele 100 af de bedste minispil fra tidligere titler og fordele dem på tværs af fem af de originale brætter fra Nintendo 64-æraen.

Er du klar til at feste? For det er Mario, Luigi og vennerne.

Fedt for flere

Hvis du endnu ikke har prøvet kræfter med Mario Party-serien, kan konceptet forklares forholdsvis kort. I Mario Party spiller fire venner mod hinanden. Alle styrer hver sin karakter rundt på et spillebræt ved at slå med en terning og rykke sin figur. I slutningen af hver runde spiller man et tilfældigt minispil, og her kan man både spille 1 mod 3, 2 mod 2 eller alle mod alle. I minispillene tjener man penge, og pengene bruger man på at købe stjerner, hvis man er så heldig at lande på et felt, hvor man må købe en stjerne. Der kan nemlig ske mange såkaldte events, når man rykker rundt på brættet imellem minispillene – og man kan ofte gør livet surt for hinanden undervejs. Når spillet er slut, vinder spilleren med flest stjerner. Har to eller flere spillere lige mange stjerner, er det pengene, der afgør vinderen.

Mario Party har lige siden den første version i 1998 været bedst, hvis man er flere. Der er en ekstrem høj grad af tilfældighed involveret i Mario Party. Det gælder både, når man slår med den 10-sidede terning og rykker rundt på spillebrættet, og når man dyster i minispil i slutningen af hver runde. Den tilfældighed er træls, hvis man spiller solo og bare vil blive bedst mulig til spillet – men når man spiller flere venner sammen, sikrer den, at der næsten altid er nogle meget jævnbyrdige opgør.

Det kan være meget tilfældigt hvordan og hvornår, man får en stjerne i Mario Party - og sådan skal det også være. På den måde kan alle være med, og vinderen bliver først fundet til allersidst, så alle har noget at spille for hele vejen igennem. Pr-foto

Tilfældighederne begynder allerede på brættet ved terningen, som man ikke selv kan styre – altså medmindre man er så heldig at få dén, man selv kan styre – og fortsætter når man lander på felterne. Der er mange felter, der kan igangsætte en event, og den event kan ramme på én selv og modspillerne. Ofte har det også meget at sige, hvornår man passerer et felt; det kan være et både godt eller skidt felt, afhængig af hvornår man lander der. Og endelig er der nogle felter, som indimellem ikke gør noget, men så indimellem har en skjult blok, som kan gøre noget ekstra godt for den, der lander der. Du kan godt lægge en strategi og følge den, men der er så mange udefrakommende faktorer, at udfaldet vil være vidt forskelligt fra spil til spil.

Det gør sig ikke helt gældende i samme grad ved minispillene. Der er hele 100 minispil, og i teorien kan du dygtiggøre dig i dem alle, men i praksis har mange af spillene også en stor grad af tilfældighed. Der er spil, hvor man skal trykke på en knap, og så er det tilfældigt, om man vinder eller taber – og spil, hvor det er afgørende, hvor du er placeret, når et kapløb begynder, og placeringen er tilfældig.

Der er mange klassikere med blandt de 100 udvalgte minispil, og som oftest er det de mest simple spil, der fungerer bedst. Som her, hvor man skynde sig at skubbe og hoppe til den rigtige farve platform, for ikke at falde ned og ryge ud af spillet. Pr-foto

I Mario Kart kan man få et blåt skildpaddeskjold, der altid rammer den allerforreste kører, og man får i det hele taget mere og mere hjælp, jo længere bagud i løbet man er. På den måde udlignes niveauforskellene i nogen grad i Mario Kart. I Mario Party har man taget dét koncept til ekstremerne, så det næsten ikke er til at se nogen niveauforskel imellem spillerne. Der er nogle minispil, hvor man kan vinde sikkert, hvis man øver sig, men netop derfor, er det ikke afgørende, om man vinder penge i minispil – man skal stadig have heldet til at få stjerner, når man rykker rundt på brættet, ellers er man bare den rigeste taber til sidst. Det kan lyde som en mavesur kritik, fordi jeg endnu ikke har vundet over mine drenge på otte og 12 år – selvom jeg har spillet spillet i 23 år, og de er begyndt for nylig – men det er faktisk en ros, og en af hovedårsagerne til, at Mario Party er så sjov og underholdende en spilserie. Alle kan være med, alle kan vinde, og der er ikke to spil, der er éns.

Tag en ekstra stjerne

Mario Party Superstars har taget de 100 bedste minispil i serien indtil nu. Det påstår Nintendo i al fald, og som én, der har spillet mange af de foregående titler, kan jeg blot konstatere, at jeg ikke savner nogen minispil. De bedste er der, og mange af de bedste er altså fra nogle af de første spil i serien. De er simple, tilfældige og sjove. Alle kan spille dem, alle kan vinde dem.

De fem brætter, der er valgt, er udmærkede valg. De er ikke alt for komplekse, og der er en god variation alligevel. Det er fint, at udvalget af brætter er begrænset til fem, for i modsætning til minispillene, er brætterne ofte ret komplekse, og de kræver noget tid at sætte sig ind i.

Om testen og prislinks

Produkterne, vi anmelder i Jysk Fynske Medier, er udlånt af virksomheden bag produktet. Vi tester og anmelder altid objektivt, uden at virksomheden har indflydelse på processen eller den færdige anmeldelse.

Artiklen kan indeholde affiliate links til Jysk Fynske Mediers samarbejdspartner PriceRunner. Når læserne klikker på de links, modtager vi en mindre betaling, men de har ingen betydning for, hvilke tests vi bringer eller vores bedømmelse af produkterne.

Det er muligt at skræddersy de enkelte spil, så man både vælger, hvor mange runder der skal spilles, hvilke minispil der skal være med, og om der skal være bonusser eller ej. Ja, bonusserne sprang jeg helt over, men der er tale om en ekstra grad af tilfældighed i Mario Party, hvor Toad til sidst kan give bonus-stjerner efter forgodtbefindende. Har du tabt alle minispil? Det var synd, tag en ekstra stjerne. Har du brugt flere penge end de andre spillere? Det var flot, tag en ekstra stjerne. Og så videre. Jeg vil anbefale at have den slået til, for den gør, at spillet aldrig er afgjort, før til allersidst – men reglen gør det selvfølgelig endnu mere tilfældigt, hvem der vinder.

Og det er egentlig pointet med Mario Party: det er ikke afgørende, hvem der vinder, det afgørende er, at det hylende sjovt undervejs. Og det er Mario Party Superstars.

Digitalt

Test: Lad ikke størrelsen snyde dig; kompakt kamera gemmer på imponerende funktioner