Kultur

Anmeldelse af Foo Fighters: Glubske Grohl slugte publikum råt

Dave Grohl i midten var fyr og flamme fredag aften på Orange Scene. Foto Michael Svenningsen

Amerikanske Foo Fighters levede op til de kolossale forventninger med en hitparade af rang. Forsanger Dave Grohl elskede tydeligvis at være tilbage på Danmarks største scene, hvor 85.000 euforiske publikummere gengældte kærligheden.

Mens Radiohead druknede i regn på Northside, dryppede det kun en lille smule under Foo Fighters' prime time-koncert sent fredag aften på Orange Scene. Men man havde også fornemmelsen af, at selv ikke et skybrud af en anden verden havde fået folk til at udvandre. For karismatiske Dave Grohl holdt publikum i et faderligt jerngreb under den to timer og ikke et sekund for lange koncert.

Jeg tilslutter mig koret, der synes, at Foo Fighters på album mangler et eller andet udefinerbart for helt at brænde igennem og nagle min opmærksomhed fast. Det kan sagtens være, at det er Dave Grohls fysiske tilstedeværelse. For den mand er i mine øjne lige så magisk på en scene, som Bruce Springsteen, Bono eller Jagger kan være det. Sjældent har jeg oplevet en frontfigur have et publikum i sin hule hånd, som Grohl fredag aften. Han formår at få publikum til at juble, fordi han slår en bøvs. Lige vel bøvet nok, men det understreger dog pointen.

Når Dave Grohl ekstatisk råber, at han og bandet har "fucking" glædet sig til at vende tilbage til Roskilde Festival, tror man på ham. Når han forkynder, at synet ud over 85.000 regntøjsklædte rockelskere er unikt og noget af det fedeste, han nogensinde har set, tror man ham også.

Og vigtigst af alt. Når han synger - eller skriger - på en scene, tror man på, at hvert et ord er det vigtigste, der nogensinde er kommet ud af hans mund. Jeg aner ikke, om jeg står 40 eller 60 meter fra scenen. Men jeg kan tydeligt mærke Grohls engagement og fandenivoldskhed. Det samme gælder i øvrigt for bandet, der på mesterlig vis leverer stadionrock af en kvalitet, som jeg ikke har set magen til i årevis på Orange Scene.

Dave Grohl var fyr og flamme fredag aften på Orange Scene. Foto Michael Svenningsen

Sand magtdemonstration

Jeg oplever koncerten med en gruppe venner. Én af dem konkluderer benovet og forpustet af fællessang, at der næsten er for mange hits på setlisten, til at han kan kapere det. Jeg har personligt ikke noget problem med at få samtlige mine favoritter serveret på et sølvfad. Foo Fighters lægger uimodståeligt fra land med "All My Life", "Times Like These" og "Learn To Fly", der får publikum til at hoppe mudderet under dem endnu tyndere.

Dave Grohl fortæller - som om vi ikke vidste det - at hans første koncert på Orange Scene var i 1992 lige efter EM-finalen. Det var naturligvis med Nirvana, selv om Grohl ikke nævner bandnavnet. Hans minder om den juniaften og koncerten med Foo Fighters 13 år senere i 2005 indikerer for mig, at han har sat sig godt ind i, hvor han optræder. Eller i hvert fald støvet minderne om disse koncerter af. Han ved tydeligvis, at Orange Scene er en legendarisk scene. Han respekterer den. Hylder den. Derfor er det ekstra herligt at bevidne, hvordan han konsekvent og målrettet arbejder for at give den ultimative koncert for det rekordstore publikum og formodentlig omvende en skeptiker eller tusind.

Man skal være mere end ualmindeligt reserveret og immun over for pompøs guitarrock, hvis man ikke lader sig overbevise og beruse under afslutningen med "Best of You" og "Everlong". Publikum på Roskilde får præcis det bedste af Dave Grohl og resten af Foo Fighters-medlemmerne, der er præcis så tændte, velspillende og ærbødige, som jeg havde håbet på.

Årets ubetingede højdepunkt på en festival, der allerede har budt på mange store øjeblikke.

Om koncerten:

Roskilde Festival, Orange Scene, fredag 30. juni: Foo Fighters