Annonce
Erhverv

Analyse: Too Good To Go har ramt tidsånden lige i måsen

App'en Too Good To Go har i dag over 37 millioner brugere, der blandt andet kan købe en pose brød her hos bageren i Ejby på Fyn. Uden app'en ville brødet blive kasseret efter lukketid. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen

Den danske app Too Good To Go er pludselig blandt de hurtigst voksende virksomheder i Danmark og høster fortjent en masse opmærksomhed. Der er tale om en fem år gammel virksomhed fra Østerbro i København, der allerede nu har passeret 1.000 ansatte på verdensplan.

I sidste uge meldte den tyske erhvervsavis Handelsblatt, at Too Good To Go er kåret som det mest innovative brand i Tyskland. Elbil-pioneren Tesla kom på andenpladsen.

Nu har den statslige Vækstfonden herhjemme ydet et lån på 223 millioner kroner til Too Good To Go’s ekspansion i USA. Planen er at være markedsleder på det amerikanske marked i 2024.

Annonce

Historien om Too Good To Go er også med i denne uges erhvervspodcast, Erhvervsklubben. Lyt med her:

 

Og hvad er det så, at Too Good To Go laver? Jo, firmaet omfavner på praktisk vis en af de store dagsordener i klimakampen, nemlig begrænsningen af madspild.

37 millioner mennesker i 15 lande har allerede hentet app’en, der gør det muligt at stoppe madspild ved at købe den mad, der er til overs hos lokale supermarkeder, restauranter og bagerier.

Man betaler en beskeden pris, men ved til gengæld ikke, hvad man får. Eine Wundertüte mit Essen, som det kaldes i Tyskland, hvor forbrugerne altså har taget pænt imod tilbuddet.

Vækstfonden kalder Too Good To Go en “dansk højvækstvirksomhed med stort globalt potentiale”, og det er lige præcis den slags iværksætteri, der er brug for. App’en redder i øjeblikket 175.000 måltider fra skraldespanden hver dag, så der er ikke tale om varm luft.

Her er tre grunde til Too Good To Go-app’ens succes:

1) Den er digital

Motoren i Too Good To Go er en app, der i grove træk blot skal oversættes for at være gangbar over hele verden. Når først vinderformlen er på plads, kan forretningen altså skaleres hurtigt i udlandet. Det kræver stadig noget fysisk benarbejde at få spisestederne til at tilmelde sig ordningen, men det hjælper, at de faktisk kan tjene penge på den mad, der ellers skulle kasseres.

2) Den har en god sag

Madspild er et af de helt store emner i den grønne omstilling og klimakampen, fordi en tredjedel af al mad aldrig bliver spist. I USA går 40 procent af al produceret mad til spilde. Det er et åbenlyst problem, og forbrugerne er derfor venligt stemt over for at redde den udsmidningstruede mad. Too Good To Go er samtidig lanceret på et tidspunkt, hvor de store supermarkeds-, hotel-, restaurant- og bagerkæder er nødt til at formulere ambitiøse mål for at reducere madspild, og mange af dem bruger Too Good To Go som en del af løsningen.

3) Den er nem at forstå

Hent app’en, og snart surfer du rundt mellem lykkeposer fra lokale butikker, du kender i forvejen. Der er fordele for dem, der er optaget af at begrænse madspild for klimaets skyld, og for tilbudsjægerne, der kan spotte en rabat, når de ser den. Det er næppe store børnefamilier, der indretter madplanen efter lykkeposer med ukendt indhold, men for studerende eller en singleøkonomi kan der ligge gode overraskelser i poserne fra en sushirestaurant eller den lokale bager. Prisen er selvfølgelig meget lavere end på menukortet.

Med pengene fra Vækstfonden kan Too Good To Go gå til stålet i USA, hvor app’en har været i gang siden efteråret. 

Men hvad sker der så? Ender Too Good To Go som andre danske iværksættere med at flytte det hele til udlandet, når de får international succes?

Her hjælper det sikkert, at Too Good To Go’s øverste direktør er Mette Lykke, der var med til at starte en anden app, Endomondo, tilbage i 2007. Endomondo tiltrak sig millioner af motionister og endte med at blive solgt til det amerikanske sportsmærke Under Armour. Stifterne blev rige, men Endomondo fik en stedmoderlig behandling af Under Armour og endte med helt at blive lukket ved det seneste årsskifte.

Too Good To Go har også udenlandske investorer om bord og får tilsyneladende mange tilbud fra pengefolk. Men attituden er anderledes end i Endomondo-dagene.

- I denne her situation rakte vi ud til Vækstfonden og spurgte, om det her var interessant, for vi ville helst lave noget i Danmark, sagde økonomidirektør Thomas Zeihlund fra Too Good To Go forleden til Finans.dk.

Eller sagt på en anden måde: Danmark har med vilde 2030-mål og en klimalov skabt sig et internationalt image, der gør det attraktivt at blive hængende for virksomheder, der går foran og med succes bidrager til den grønne omstilling.


I sidste uge meldte den tyske erhvervsavis Handelsblatt, at Too Good To Go er kåret som det mest innovative brand i Tyskland. Elbil-pioneren Tesla kom på andenpladsen.


Erhvervsredaktør Jens Bertelsen. Foto: Nils Svalebøg

Lyt til podcasten "Erhvervsklubben"

Too Good To Go og pengene fra Vækstfonden behandles også i denne uges podcast "Erhvervsklubben". Find den i appen Nyhedskiosken, på dit lokale dagblads hjemmeside under Podcasts, eller hvor du normalt hører podcast, f.eks. Itunes eller Spotify.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv For abonnenter

39-årige Katrine tager kampen op med skoletræthed for at blive elektriker: Jeg er et bedre forbillede for mine børn nu

Annonce