Annonce
Erhverv

Analyse: Så svinger Margrethe Vestager krabasken over Postnord

Som EU-kommissær med ansvar for konkurrenceområdet har Margrethe Vestager netop fældet dom over medlemslandene Danmark og Sverige og deres statsstøtte til Postnord. Foto: John Thys/Reuters/Ritzau Scanpix

Champagnepropperne kunne fredag aften springe i den danske vejgodsbranche efter en pludselig sejr over branchens største hadeobjekt: Det statsejede Postnord.

EU’s konkurrencekommissær Margrethe Vestager forlanger, at Danmark og Sverige får tilbageført næsten 490 millioner kroner fra Postnord, fordi pengene ikke lever op til EU’s regler for statsstøtte.

Klagesagen var rejst af Brancheorganisationen for den danske vejgodstransport (ITD) i Padborg, der benytter enhver mulighed for at klage over den pengestrøm, der flyder fra de dansk-svenske statskasser og direkte ind i Postnord. Danmark ejer 40 procent af postvæsnet, mens Sverige ejer 60 procent.

Annonce

Sagen er, at postvæsenet har en befordringspligt på brevpost, som efterhånden er en forsvindende lille forretning, men som alligevel er dyr at drive, fordi postbudene skal køre rundt over hele Danmark. Alligevel holder politikerne fast i befordringspligten, fordi 349.000 danskere stadig er fritaget for at modtage digital post fra det offentlige. Dertil kommer alle os andre, der stadig skal kunne modtage pas og andre trykte materialer samt et sjældent fødselsdagskort.

Sagen er, at postvæsenet har en befordringspligt på brevpost, som efterhånden er en forsvindende lille forretning, men som alligevel er dyr at drive, fordi postbudene skal køre rundt over hele Danmark.

ITD mener dog, at staterne bruger befordringspligten som en ”sluse” til at få penge ind i Postnord-koncernen, og det har EU-Kommissionen nu givet medhold i - i hvert fald i et vist omfang.

Postnord og den danske transportminister, Benny Engelbrecht (S), hæfter sig ved, at en overførsel på 2,3 milliarder kroner fra Postnord-koncernen til den danske del af Postnord ikke har været ulovlig. Pengene skulle bruges til at udvikle Postnords forretning i en digital virkelighed, og det var altså helt okay.

Når vi taler om statsejede virksomheder, er EU optaget af, om medlemslandene giver støtte, som en privat ejer aldrig ville have givet. Det kaldes også det ”markedsøkonomiske investorprincip”. Men her var kravene opfyldt med milliardbeløbet, der faldt på plads tilbage i 2017.

- Eftersom det forventede afkast af kapitaltilførslen for Postnords vedkommende opvejer det investerede beløb, konkluderede Kommissionen, at Postnord har handlet på samme måde, som en privat investor ville have gjort det på de samme vilkår, skriver EU-Kommissionen i sin afgørelse.

Helt anderledes var det altså med knap en halv milliard kroner, som Postnord fik overført direkte fra de dansk-svenske statskasser i 2017. Pengene skulle forhindre, at Postnord mistede sin gode kreditvurdering, som banker, kunder og leverandører er optaget af. Men ifølge EU er der slet ikke bevis for, at der var brug for pengene.

Og hvis Postnord vitterligt stod til at miste sin positive kreditvurdering, var det ikke bevist, at statsmidlerne ville have den ønskede effekt. Med andre ord: De penge ville en privat investor aldrig have betalt, og derfor fik Postnord ”en urimelig økonomisk fordel i forhold til konkurrenterne”, skriver EU.

Konkurrenterne er her de danske og svenske vognmænd og pakketransportører, der forsøger at levere et bedre tilbud end Postnord.

Det er ikke første gang, at Postnord og virksomhedens statslige ejere lider nederlag. Rigsrevisionen har tidligere kritiseret den måde, Postnord opgør omkostningerne til opgaver, der skyldes befordringspligt, og de opgave, hvor der er hård konkurrence.

Vejgodslobbyisterne hos ITD stiller sig da heller ikke tilfreds med fredagens sejr, men overvejer at anke EU-afgørelsen for at få kendt milliardtilførslen til Postnord for ulovlig.

Erhvervsredaktør Jens Bertelsen. Foto: Nils Svalebøg
Annonce
Horsens For abonnenter

Det er endnu uvist, om der er PFOS-forurening i Horsens, men "der er ikke risiko for mennesker eller grundvandet"

Trafik og politi

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Torsdagens coronatal: Antal corona-indlagte falder til det laveste siden først i august - yderligere fire er døde

Annonce
Annonce
Annonce
Horsens

To er blevet fyret: Kommunalt ansatte snagede i 300 personers følsomme oplysninger

Horsens For abonnenter

Bilister har svært ved at komme ud på landevej: Her kan der komme en rundkørsel

Sport

Sensationel debut af brandvarm amerikaner var ikke nok for Horsens IC, der blev dukket til sidst mod Bakken Bears

Kultur For abonnenter

Kvinderne styrer: 'Gift ved første blik'-mændene har problemer med kæledyr og prutter

AC Horsens

Stolt AC Horsens-træner oven på pokaltriumf: Hvor mange kan skifte ni mand ud og så vinde over et superligamandskab?

Nyhedsbrev For abonnenter

Dagens overblik: Slut med frivillige vagter på sygehuset, grøn strøm fra taget og masser af spørgsmål om byudvikling

Horsens

23-årig slog alarm om drab i Køge fra lejlighed i Horsens: Nu sidder han selv på anklagebænken tiltalt for drabet

Trafik og politi

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Hedensted

Havde gang i 50 wienerschnitzler: Forpagter måtte sadle hurtigt om efter brand

Danmark

Kulturministeren er skræmt over danske børns Youtube-forbrug: - Jeg er bange for algoritmer, jeg ikke forstår

AC Horsens

Se videoanalyse: AC Horsens tævede Silkeborg og nu venter ærkerivalerne fra VB i 1/8-finalen

Horsens For abonnenter

Nej til ekstra vagter: Hverdagen på Akutafdelingen er mere presset end før strejken, fordi sygeplejersker har fået nok

Brædstrup

Nu har vi chancen: Nyt torv skal sikre børn en sikker skolevej

Annonce