Annonce
Odder

Afdelingsleder imponeret over omsorgen

Det bedste er at sidde overfor hinanden. Men når nu det ikke kan lade sig gøre, så er videomøder et godt alternativ - og det har man i øvrigt praktiseret længe i Odder Kommunes afdeling Vejledning og Mestring. Arkivfoto: Odder Kommune
250 borgere er i løbende kontakt med Odder Kommunes afdeling Vejledning og Mestring. For tiden mødes man mest udendørs, over telefonen eller via Skype.

Odder: I Odder Kommunes afdeling Vejledning og Mestring har både stedets 25 medarbejdere og de 250 borgere, som er visiteret til støtte, taget coronakrisen i stiv arm. Også selv om det kan være lidt svært.

Det fortæller den daglige leder Rasmus Krahn, der siden nedlukningen har taget udgangspunkt i nogle af de samme retningslinjer, som hjemmeplejen arbejder efter. Altså påbud om kun at aflægge besøg i en borgers hjem, hvis det skønnes meget nødvendigt samt forbud mod at samles flere ad gangen.

- Det sidste har betydet, at vi har lukket blandt andet Rosenhuset, hvor mange af vores borgere normalt mødes. I stedet har vi etableret et takeaway-køkken på Lundevej, hvor man kan hente lidt mad og lige hilse - selvfølgelig i behørig afstand fra hinanden, fortæller lederen, der er dybt imponeret over kollegerne.

- Lige da vi lukkede ned, var mange kolleger bekymrede for, hvordan vores borgere nu skulle klare sig. Husk på, at vores støtte kan være alt fra hjælp til at besvare et brev, en undersøgelse på hospitalet til bare det at få en borger ud af vedkommendes lejlighed. Men efter nogle forvirrede dage, hvor vi skaffede os den nødvendige sprit, handsker, forklæder og så videre, fandt kollegerne på løsninger, hvor man som udgangspunkt hele tiden overholder Sundhedsstyrelsens regler, siger han og nævner telefonsamtaler, videomøder og gåture som nogle af de alternative måder at mødes på.

Annonce

Vejledning og Mestring

Vejledning og Mestring er et tilbud til voksne borgere, som har brug for en social indsats for at kunne fungere i egen bolig i Odder Kommune. Det er oftest borgere, som har en psykisk lidelse, en senhjerneskade, en udviklingsforstyrrelse eller udviklingshæmning eller er socialt udsatte.

Man kan få vejledning i form af samtaler. Det kan være hjemme hos borgeren eller i Vejledning & Mestrings lokaler. Samtalerne kan også foregå via telefon eller skærmkommunikation.

Vejlederne kan støtte med forskellige former for pædagogisk støtte til f.eks at få struktur i sin hverdag og sin økonomi. Man kan også få ledsagelse til møder med det offentlige og til at få styr på sin boligsituation.

Tv-køkken

- Selvfølgelig er der også dilemmaer, hvor man for eksempel nemt kommer i for tæt kontakt med en psykiatrisk patient, og her har jeg hele tiden ladet sikkerheden i forhold til corona vægte fremfor vores tilstedeværelse. Så må familien eller en læge træde til. Men grundlæggende har kollegerne udvist en fantastisk omsorg og fantasi, siger Rasmus Krahn og nævner et eksempel på, hvordan man også kan støtte en borger ”i eget hjem” men på afstand.

- Vi har en borger og en medarbejder, som normalt mødes og laver mad sammen. Det kan ikke lade sig gøre lige nu, men så fandt de på at Facetime fra hvert sit køkken og hygge sig på den måde, siger lederen, som er glad for, at ingen hverken borgere og kolleger er blevet diagnosticeret med Covid-19.

- Og sådan skal det helst fortsætte. Sikkerhed fremfor alt. Men ender vores statsminister nu med at lukke op for udeservering, så ved jeg godt, hvad min drøm er: så åbner vi for vores overdækkede terrasse i Rosenhuset og inviterer til sammenkomst med den afstand, som nu er tilladt – for der nu intet som at mødes sådan rigtigt, siger han.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce