Annonce
Erhverv

ABC Lavpris leverer stort overskud i coronaår: Flere millioner ekstra på bundlinjen

ABC Lavpris har grund til at flage; det seneste regnskab ser ekstraordinært godt ud. Arkivfoto: Jørgen Kirk
Butikskæden har forbedret resultatet med næsten en million kroner pr. butik - nu investeres der i nyt udstyr.

Tarm/Videbæk: Mens mange erhvervsdrivende har oplevet 2020 som et hårdt slag mod bundlinjen, ser det anderledes ud i dagligvarebranchen.

Det mærker man blandt andet hos butikskæden ABC Lavpris, hvor det samlede resultat for de 14 butikker har fået et godt nøk opad i coronaåret. Faktisk er coronavirussen årsagen til væksten.

- Omsætningen er vokset en del, og især fra starten af marts og frem har vores kunder puttet en del mere i vognene, fortæller Ejvind Okholm, der er direktør i ABC Lavpris-kæden, i en pressemeddelelse.

Det samlede resultat for hele kæden viser et overskud efter skat på godt og vel 47 millioner kroner. Den store vækst i omsætningen samtidig med et stabilt omkostningsniveau har øget den samlede bundlinje med godt og vel 13 millioner kroner i regnskabsåret, der løb fra 1. oktober 2019 til 30. september 2020.

Annonce

Ny butik og nyt udstyr

ABC Lavpris består af 14 butikker, cirka 700 ansatte, og årsomsætningen nærmer sig 1,5 milliarder kroner inklusive moms, hvilket udgør cirka en procent af det totale dagligvaremarked.

Til september kan kæden fejre 40-årsjubilæum, da den første butik i kæden blev etableret i Videbæk i 1981. I dag har ABC Lavpris hovedsæde i Tarm.


Især fra starten af marts og frem har vores kunder puttet en del mere i vognene.

Ejvind Okholm, direktør i ABC Lavpris-kæden


Ovenpå det gode resultat har butikskædens ledelse dog ikke tænkt sig at hvile på laurbærrene - overskuddet skal nemlig ud at arbejde.

- I år får vi nyt it-system samt nyt udstyr ved alle kassesluser, og der er bestilt helt nye CO2-køle- og fryseanlæg til yderligere to butikker. Når disse to anlæg er i drift, vil ni af vores 14 butikker køre med de nye moderne anlæg, forklarer Ejvind Okholm og fortsætter:

- Efter påske starter vi med byggeriet af vores kommende nye butik i Fredericia. Blandt andet på grund af corona har vi skubbet åbningen, der nu er planlagt til foråret 2022. Det sidste år er brugt på at gøre grunden klar til at bygge på, og de omkringliggende arealer er blevet shinet op.

På grund af forventning om et lille fald i omsætningen samt større investeringer forventer ledelsen et resultat på et lidt lavere niveau i det kommende regnskabsår.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce