Annonce
Horsens

90-årige Elly blev glemt af hjemmeplejen: Sad i kørestolen hele natten

Når 90-årige Elly Sørensen ikke ligger i sin seng, tilbringer hun tiden ved bordet i sit køkken. Her sad hun også hele natten mellem 5. og 6. april, fordi en vikar ved hjemmehjælpen glemte at lægge hende i seng. Foto: Mette Graugaard
90-årige Elly Sørensen sidder i kørestol og er afhængig af hjælp. En aften blev hun glemt og sad i kørestolen hele natten. Sådan noget må ikke ske, lyder det fra udvalgsformand. Sagen skal nu gennemgås nøje for at undgå lignende omsorgssvigt.

Horsens: Natten mellem fredag 5. april og lørdag 6. april blev en forfærdelig nat for 90-årige Elly Sørensen.

Hun sidder i kørestol på grund af lammelser i højre ben og venstre arm. Derfor er hun afhængig af hjemmehjælpen for at komme ud af kørestolen. Også når hun skal i seng. Og hun vil gerne tidligt i seng, så hjemmehjælpen kommer hver aften mellem kl. 18.30 og 19.

Bare ikke fredag 5. april.

Hjemmehjælpen havde været forbi sidst på eftermiddagen for at servere mad for Elly Sørensen.

- Han sagde: Vi ses igen. Men det gjorde vi sgu ikke, fortæller Elly Sørensen.

Først da der kom en ny hjemmehjælper næste morgen for at hjælpe hende op af sengen, blev det opdaget, at den 90-årige kvinde havde siddet i sin kørestol hele natten.

Det gjorde hendes datter Kirsten Jacobsen rasende.

- Det er et utrolig svigt. hvordan kunne sådan noget ske?

Annonce
- Jeg sad bare og ventede, for han havde jo sagt, at han kom igen, fortæller Elly Sørensen om den lange nat i kørestolen. Foto: Mette Graugaard

Skal aflægge rapport

Karin Holland, direktør for velfærd og omsorg i Horsens Kommune, forklarer, at der på grund af sygdom var tilkaldt en vikar fra et bureau, som kommunen samarbejder med.

- Vikaren har en beskrivelse af sin opgave, som tæller to besøg hos borgeren. Tilbagemeldingen fra vikaren var, at begge besøg var klaret.

Det var de bare ikke.

- Det er en alvorlig situation, som kan give skader. En situation, som ikke burde kunne ske. Nu skal vi lave en rapport, der fortæller, hvad der skete, hvorfor det skete, og hvordan man kan undgå, at det sker fremover. Rapporten skal sendes til Styrelsen for Patientsikkerhed, fordi det er en sag af så alvorlig karakter som denne, siger Karin Holland.

Karin Holland kalder det en helt usædvanlig situation i kommunen.

- Jeg har aldrig hørt om en borger, der af den grund har siddet i sin kørestol hele natten.

Tillid skal genskabes

Men fejl vil man aldrig helt kunne undgå, når der er mennesker impliceret.

- Der vil også ske utilsigtede hændelse i næste måned. Men det her er en helt usædvanlig situation. Har en ansat glemt noget, vil vedkommende typisk komme i tanke om det, og det bliver rettet en times tid senere. Jeg har ikke kendskab til tidligere sager i Horsens som den konkrete sag, siger Karin Holland.

Forvaltningen skal også i kontakt med vikarbureauet for at finde ud af, om tilliden til bureauet kan genskabes.

- I forhold til den konkrete borger skal vi hjælpe med at genskabe tilliden gennem dialog og opfølgning, siger Karin Holland.

- Det er omsorgssvigt. Hvordan kunne sådan noget ske, lyder det fra Kirsten Jakobsen. Foto: Mette Graugaard

Vi er berørte over ulykkelig hændelse

At den lange nat i kørestolen har haft konsekvens for 90-årige Elly Sørensen, oplever datteren tydeligt.

- Mor har været meget træt. Hun orker ikke noget. Weekenden efter lå hun i sengen hele tiden. Det er blevet bedre, men så snart jeg kommer ind til hende, spørger hun, om jeg kan hjælpe hende i seng. Også midt på dagen. Hun har spist og drukket mindre. Hun plejer at komme på dagcentret på Præsthøjgården, men det har hun meldt fra siden den nat. Hun magter det ikke. Hun virker svagere end før, og jeg frygter, hun ikke kommer sig over den nat.

Desuden fortæller Kirsten Jakobsen, at hendes mor efterfølgende er blevet bekymret over, om hjemmeplejen mon glemmer hende igen.

Ellen T. Schmidt (S), der er formand for udvalget for velfærd og sundhed, kalder det en ulykkelig hændelse.

- Sådan noget må bare ikke ske. At det alligevel sker, er vi selvfølgelig berørte af.

Hun følger derfor den videre opfølgning på sagen tæt.

Elly Sørensen er glad for sine hjemmehjælpere - men der kommer mange forskellige, fortæller hun fra sin faste plads i køkkenet. Men glæden er også blevet blandet med en bekymring for, om hun bliver glemt igen. Foto: Mette Graugaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Leder: Hvorfor er kontrol og straf altid løsningen?

Fagbladet 3F og DR Nyheder har over de seneste dage afdækket en række uhyrlige forhold om kinesiske kokke ansat i danske restauranter. Kokke har fortalt om, at de bliver spist af med meget lav løn, kummerlige boligforhold og næsten ingen fritid. Dokumentationen viser, at nogle restauranter har spekuleret i at udnytte den såkaldte beløbsordning, der gør det muligt at hente ikke-EU-borgere til Danmark for at arbejde. Ordningen er sat i verden for at tiltrække højtuddannet arbejdskraft til Danmark, og den fungerer grundlæggende sådan, at hvis der betales en månedsløn på minimum 35.582 kr., og ansættelsen ellers er efter danske forhold, kan der udstedes opholdstilladelse. De to medier, Fagbladet 3F og DR Nyheder, har påvist, at der på et socialt medie i Kina søges efter kokke til danske restauranter - til ansættelsesvilkår, som er langt fra danske normer. DR har spurgt integrationsminister Mattias Tesfaye (S), hvordan han vil løse problemet, og her tyr han til en klassisk model: øget kontrol og hårdere straffe til de virksomheder, der snyder. Men hvorfor er det, at kontrol og straf (næsten) altid bliver standardsvaret til at løse problemer med brodne kar? I en sag som denne sker det endda, længe inden man har et billede af, hvor udbredt problemet er. Kunne det være, at der var en bedre løsning. Et velkomst-møde for alle, der kommer til Danmark på besøgsordningen måske? Eller kunne det være, at problemet slet ikke er så stort? Som Fagbladet 3F skriver, var der i 2018 582 kinesere i Danmark på beløbsordningen. Men det er ikke ensbetydende med, at alle 582 er blevet udnyttet af deres arbejdsgivere. Det kan godt være, at en nærmere undersøgelse viser, at der skal mere kontrol til, eller at der skal være hårdere straffe til restauratører, der udnytter arbejdsivrige kinesiske kokke. Men jeg bliver simpelthen så træt, når kontrol og straf igen og igen bliver danske politikeres standardsvar på, hvordan vi løser et problem. For kontrol og straf ændrer ikke ved, at der er folk, der vil forsøge at snyde systemet. Så lad os nogle gange prøve at se, om der kan være andre løsninger.

Annonce