Annonce
Horsens

28-årig modtager fornem kunstpris på museet

Et par arbejds-overalls er standard, når Christine Overvad Hansen arbejder, det være sig på Horsens Kunstmuseum eller i det københavnske atelier, hun deler med en kollega. FOTO: MORTEN PAPE
Annonce
HORSENS - Horsens Kunstmuseum har gennem årene ofte udfordret og/eller provokeret sine gæster, ikke mindst når det gælder skulpturer.

Nu sker det igen. Og igen vil mange kigge undrende og tænke: Er det her kunst?

Jo, siger 28-årige Christine Overvad Hansen, som i dag modtager Horsens Kunstmuseums Venners Kunstnerpris.

Hun siger tak ved at vise et værk, der blander performance og skulptur.

- Med tryk på skulptur, tilføjer hun.
FOTO: MORTEN PAPE
Annonce

På tværs af rummet

"In Neutral Equilibrium", som værket hedder, skal findes dér, hvor museet har højest til loftet: i salen lige ved siden af cafeen.

Her hænger i godt fem meters højde en jernstang spændt på tværs af rummet med et par ekstra stænger, som peger mod, at opstillingen skal kunne bære en vis vægt.

Det understreges af den elmotor, som er spændt fast på stangen. Mens et armatur i bronze i første omgang virker lidt mystisk.

Det hele blev koblet sammen ved receptionen i dag, hvor kunstnerprisen blev uddelt. For her gennemførte Christine Overvad Hansen performance-delen af sit værk. En performance, der bl.a. klædte bronze-armaturet på med en særlig type tekstil, shaper mesh, som især anvendes til produktion af undertøj, der skal stramme kroppens former op.
Et værksted, hendes far havde fyldt med metal og træ, sporede Christine Overvad Hansen ind på den kunst, hun i dag arbejder med. FOTO: MORTEN PAPE
Annonce

I flere stadier

Den 28-årige prismodtager bliver spekulativ, når man spørger hende, hvorfor ikke kun "In Neutral Equilibrium", men også andre af hendes værker arbejder med bevægelse.

- Det er svært at give et klart svar, siger hun.

Men det handler bl.a. om, at de traditionelle skulpturer kun har ét udtryk - eller ét stadie, som hun siger. Man kan bevæge sig rundt om værket, men det ændrer sig grundlæggende ikke.

Modsat Christine Overvad Hansens værker, som udvikler sig over flere stadier. Fra en performance over i andre bevægelser eller noget mere statisk.

- Jeg kan skrue lidt op og ned for det fra værk til værk, men det er sådan, udtrykket giver bedst mening for mig, siger hun.
Den færdige skulptur ?In Neutral Equilibrium?, som den tog sig ud, da den var udstillet på Charlottenborg. Foto: Horsens Kunstmuseum
Annonce

I fars værksted

Hun voksede op i vestsjællandske Gørlev med en far, som er smed og maskinarbejder. I hans værksted fik hun interessen for de materialer og konstruktioner, som i dag optager hende.

Springet fra hjemlig værksteds-hygge til et kunstnerisk udtryk kom, efterhånden som den unge pige besøgte flere og flere udstillinger. Specielt en udstilling i Malmö Kunsthal med mekaniske skulpturer banede vej til hendes egne eksperimenter med bevægelse.

Det var da også sådanne skulpturer, som i 2009 bragte Christine Overvad Hansen indenfor på Kunstakademiet i København.

Bl.a. mødte hun op med en trækvogn med en hjemmesvejset lampe, som lyser på den, der trækker vognen. Et fint eksempel på, hvordan en skulptur for hende kan spille sammen med et menneske i bevægelse.

Og et skulderklap fulgte, da skulpturen året efter kom med på den censurerede forårsudstilling på Charlottenborg.
Kunst eller... Med ?In Neutral Equilibrium? udfordrer Horsens Kunstmuseum igen sine besøgende. Foto: Horsens Kunstmuseum
Annonce

Med på Fængslet

Horsens Kunstmuseums leder Claus Hagedorn-Olsen kiggede første gang interesseret, da Christine Overvad Hansen deltog på sidste års "Stay"-udstilling på Fængslet, skabt af studerende fra Kunstakademiets billedhuggerskole. Her bidrog hun bl.a. med en bevægelig skulptur, hvor vand og ler spillede op mod hinanden i en skrøbelig balance.

I sommer blev det til en gensyn, da den 28-årige kunstner bidrog med "In Neutral Equilibrium" til "Exit" - akademiets afgangsudstilling på Charlottenborg. Her blev Claus Hagedorn-Olsen overbevist om, at hun lever op til formålet med Horsens Kunstmuseums Venners Kunstnerpris: at hylde en ung, lovende kunstner i begyndelsen af sin karriere.
Annonce

Favner bredere

Så i dag fik Christine Overvad Hansen ud over pæne ord overrakt de 25.000 kr., der følger med prisen.

De fremmødte kunne til gengæld følge den performance, der indleder "In Neutral Equilibrium"-skulpturens ophold på Horsens Kunstmuseum.

Værket er vokset i forhold til Charlottenborg, for den store sal på museet favner bredere end rummet på det københavnske udstillingssted, hvor det oprindeligt var sat op.

Men det ændrer ikke på kernen i projektet.
Annonce

Fanger en tilstand

"In Neutral Equilibrium" kan oversættes til "I neutral ligevægt", og netop sådan er Christine Overvad Hansens tanke med værket. At fange en tilstand midt mellem det stabile, som ikke lader sig rokke, og det ustabile, hvor faren for en sammenstyrning er åbenbar.

Og deltog man ikke i fredagens reception med tilhørende performance - ja, så kan man frem til 29. januar se "In Neutral Equilibrium" i sin skulptur-tilstand.

For som sagt: Christine Overvad Hansen lægger trykket på skulptur, når hun skal beskrive sit værk.

Endnu én af de mange skulpturer, hvor en kunstner og Horsens Kunstmuseum sammen udfordrer den gængse opfattelse af begrebet.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens

Løvbjerg-købmand: Mundbind vil gøre hverdagen mere tryg for personalet og kunderne

CORONAVIRUS

Live: Smittetal sætter kedelig rekord - over 900 nye coronatilfælde i Danmark

Horsens

Horsensianerne på Søndergade: Stramninger er okay. Vi stoler på myndighederne

Annonce