Klassiker fra Melodi Grandprix genfødt i Mercedes-reklame

Jens Brixtofte er tilbage med hittet ?Video Video?, som nu er blevet til ?Vito Vito?, og han har hovedrollen i Mercedes-reklamen. Foto: Mercedes

Klassiker fra Melodi Grandprix genfødt i Mercedes-reklame

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

"Video Video", som vandt Dansk Melodi Grandprix i 1982, er genindspillet af sangeren Jens Brixtofte i reklame-video for Mercedes Vito.

Der er få sange fra Dansk Melodi Grand Prix, der har bidt sig fast som den iørefaldende "Video Video" fra 1982, hvor bandet Brixx med sangeren Jens Brixtofte i front skabte en landeplage, der stadig hænger ved og kan peppe enhver fest eller julefrokost op, når der skal gang i dansegulvet.

Nu har sangen fået nyt liv. Marketingfolkene hos Mercedes faldt over, at der egentlig ikke er ret langt fra refrænet "Video, video" til "Vito, Vito", som er navnet på den mellemstore Mercedes varevogn, der bl.a. konkurrerer mod VW Transporter og Ford Transit, og på hvide plader hedder V-klasse. Som sagt, så gjort.

Derfor er sangen nu indspillet med en ny tekst, som endda er sunget af den nu 62-årige Jens Brixtofte selv, der optræder i Mercedes musikvideo-reklamen som en garvet Vito-chauffør, der er glad for sin bil, som kører nat og dag.

Ingen vej tilbage

- Da idéen først var født, tog den hurtigt fart, og der var ingen vej tilbage, fortæller Lars van het Erve, Head of Marketing Operations hos Mercedes-Benz Vans, der står bag kampagnen.

- Da vi havde gået og sunget "Vito Vito" en hel dag, blev vi enige om, at vi simpelthen var nødt til at føre projektet ud i livet. Og heldigvis var Jens Brixtofte også med på den lidt utraditionelle idé. Videoen skal vise, at chauffører - i dette tilfælde Jens - ikke har lyst til at forlade deres Vito, fordi den både er robust, komfortabel, sikker og sjov at køre i. Og så er den god, når man skal slappe af. Samtidig håber vi, at musikvideoen kan fremkalde nogle smil, siger Lars van het Erve.

Det var i sin tid den dengang 25-årige Jens Brixtofte, som selv skrev hittet. Som et kuriosum vandt Brixx og "Video Video" i 1982 foran Tommy Seebachs "Hip hurra det' min fødselsdag" ved det danske Melodi Grandprix. Ved den internationale Eurovision-finale i England samme år fik "Video Video" fem point og landede på en plads nummer 17 ud af 18 deltagende lande. Her vandt tyske Nicole med "Ein bißchen Frieden". Til gengæld viste "Video Video" sig at have potentiale til at blive en dansk MGP-nyklassiker, som stadig holder i dag.

Dacia og Queen

Det sker af og til, at bilproducenter fanger en tekst eller et refræn, som matcher en bestemt bilmodel. Således har Renault brugt flere internationale hits i reklamespots for suv'en Dacia Duster. Det gælder det engelske band Queens "Another one bites the dust", der blev til "Another one buys the Duster" i filmen, hvor der endda er en statist, der med sit store overskæg ligner den hedengangne og karismatiske Queen-forsanger op ad dage.

Dacia har også brugt Ray Parker Jr.'s sang "Ghostbuster" fra filmen af samme navn i en nyere Duster-reklame, hvor omkvædet lyder "Go Duster". Det sker i det hele taget jævnligt, at bilbranchen henter hits som underlægning til bilreklamer, hvor det så mere er genkendeligheden, som tæller.

Det amerikanske Forbes Magazine har lavet en top-10-liste over de bedste sange i amerikanske bilreklamer, hvor det bl.a. kan ses, at engelske Sting har bidraget med underlægningsmusik til Jaguar, Vampire Weekend til Honda og Sheryl Crow til Subaru.

Klassiker fra Melodi Grandprix genfødt i Mercedes-reklame

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce